RECENZIJA: Krankšvester – “IV” – i s duhom (devedesetih) tvojim
31. siječnja 2018.
Nikola Knežević (1823 Članci)

Popularni dvojac Krankšvester, iza kojeg stoje Hrvoje Marjanović Sett i Davor Miletić 3ki Still, objavio je nastavak genijalne trojke – četvorku ili “IV”, što će reći četvrti studijski album sve popularnijih hip hopera.

Odnos muškarca i žene, seks zbog užitka, ali i interesa i sve ostalo prljavo, neprljavo, prosto i neprosto repa Krankšvester na novom albumu koji je svojevrsni hommage 90-im godinama, barem glazbeno. Ne samo devedesetima nego i kraju 80-ih. Doba je to najboljih elektronskih partyja, doba kada je rave bio kao danas turbo folk glazba, punio je diskoteke, okupljao mladež i bio u medijima sinonim za seks, drogu i još seksa.
Danas, u vrijeme trash glazbe sjećamo se 90-ih i tadašnje trash glazbe koja je, čini nam se, ipak imala neku svoju jednostavnost, jedinstvenost i genijalnost te je u današnje vrijeme nikako ne možemo zvati trashom.
Na tragu toga je i novi album Krankšvestera gdje je Sett, koji stoji iza glazbe, odnosno beatova, sampleirao poznate melodije, poput teme filma Mortal Kombat, “Show Me Love” Robin S, “Introduction” Bel-Sha-Zaar, Tommyja Genapopoluisa i The Grecian Knightsa, “No Limit” 2 Unlimiteda, obrađivao na svoj način “Finally” CeCe Peniston, “Tourette’s” grupe Nirvana, “Smack My Bitch Up” grupe The Prodigy ili pak podsjetio na Velinu i “Sherry, Sherry”, Tram 11 i “Hrvatske velikane” te ostale hitove i 90-ih godina.

I tekstualno se dotiču tema devedesetih pa tako u ultimativnom hitu “Gaber” kažu “Bože uzmi ISIS, koleru i sušu, a vrati DJ Bobu, Scootera i Marushu”. Za neke su godine ravea bile “sačuvaj me Bože”, a za druge iskreno vrijeme iskrene glazbe i dobrih partija. I danas se često sjetimo tih godina i pravih partyja kojih je danas vrlo malo ili nimalo. No, Krankšvester upravo ovim albumom žele poručiti da ih ima, a najbolje nude upravo oni svojim zaraznim pjesmama, odličnim beatovima i bass linijama, prostačkim tekstovima (svi smo mi prosti), odnosno iskreno govoreći o onome što većina drži samo u glavi(ću). Spominju i hrvatsku stvarnost, finjak do ponoći, a onda nakon toga, što bi rekao Milić Vukašinović, razvrat i blud. U pjesmi “Šupčino” govore o toj situaciji kako u klubovima kad zamrači slušamo Rastu i “Kavali” te gledamo kako se čobani/ce vesele.

“Ako hoćeš da ti kompa bude ovaj Mažuranić,
mala sjedni mi u krilo i s guzom trljaj glavić”

Rekao bih da se Krankšvester donekle i sprda današnjom “modernom” produkcijom koja osvaja kao droga svjetsku glazbenu scenu, ali ju može napraviti svatko tko sjedi uz računalo i zna baratati malo boljim softwareom. Od sampleova i tipičnih melodija 90-ih jednim modernim pristupom napravio je vrhunske beatove koji će na koncertima i u klubovima zvučati genijalno. Po tko zna koji put Sett je pokazao da je jedan od najboljih hip hop producenata u regiji. Pogotovo su mi se svidjele “Dubai”, “Gaber”, “Zli kurac”, “Zatresi guz”, “Napokon”, ali prije svega “Pošalji sliku” i “Šupčino”.

Rekao sam da su njihovi tekstovi specifični, bezobrazno dobri, prosti, zbog čega se netko zgražava, ali opet potajno, da nitko ne čuje, sluša rado Krankšvestera. Napominju u pjesmi “Šveki party” kako se roditelji bune što djeca slušaju Krankšvester, bend koji repa o “lizanju pizde”, “zarađuje i jebe”. U pjesmi “Šta ti znaš o tome” repaju i o Bryanu Adamsu i grupi S.A.R.S. “Jesi li ikada slušao grupu S.A.R.S., ako jesi boli li te od proljeva čmar”, kažu te se još jednom dotiču današnje glazbe koja je zavladala regijom. Sve je to naravno rečeno na satiričan, šaljiv i inteligentan način koji će pravog ljubitelja Krankšvestera oduševiti. One ostale će ponovno zgražavati. Gospodin s tobom!

Osobno, album nas je još jednom uvjerio da je Krankšvester poseban, ne toliko da napravi nastavak koji će nadmašiti treći album, koji je po meni njihov najbolji uradak, ali opet dovoljno dobar da zavlada koncertnim prostorima i klubovima. Lijepo je čuti i nekoliko osvježenja na albumu, poput ženskog vokala, Nere Mamić, koja je u nekoliko pjesama dala posebni touch, a bome su i Sett i 3ki Still repali na drugačiji način pa se čak u određenim trenucima i battleaju.

Kao što sam rekao, ima tu dosta hommagea 90-im godinama, a još ću dodati da su se prisjetili i Dine Dvornika i Pearl Jama, ali i 2Paca koji su im dali inspiraciju za neke pjesme dok su potonjeg u potpunosti “prepjevali” u outru albuma “Ambicije nakon rada”. Meni je iskreno Sett ipak draži kad se oslobodi i napravi u potpunosti svoj materijal, bez ikakvog hommagea, sampleiranja i obrađivanja, a najbliže su tome “Dubai” i “Pošalji sliku” koje su u ravnini današnje produkcije koju rade primjerice Major Lazer, pojedinci iz tog kolektiva i ostali.

Shodno tome ide i pristojna ocjena jer album nije bio ispod mojeg očekivanja nikako te ću svakako i dalje rado odlaziti na njihove lude koncerte. Ipak je tamo uživancija kao s Balija, najbolji rejv party bez čobana, Raste i “Kavalija”.

3.8