RECENZIJA: Markiz – “Red” – treći nastavak glazbene trilogije
4. veljače 2018.

Markiz je jedan od onih bendova kojeg bih htio češće viđati uživo u klupskim prostorima, na open air koncertima i festivalima.

Nisu nešto previše koncertno aktivni, a iza sebe imaju sada već tri studijska albuma s tim da su dva bila nominirana nagradom Porin. Čekamo ishod nominacija pa ćemo vidjeti hoće li i treći to zaslužiti. Sudeći prema onome što se nalazi na albumu, lako je moguće. U pitanju je best of kompilacija onog što je bend napravio u zadnjih nekoliko godina, točnije od 2015. godine i pjesme “Koga se bojiš” kada je vokal preuzela Nikolina Firstić (ne i na albumu). “Red” ima i jednu potpuno novu pjesmu, o čemu nešto više u sljedećim rečenicama.

U bend se vratila prvotna pjevačica Red Ines, odnosno Ines Mlinarić i to je označilo trenutak kada se počelo s radom na novom studijskom albumu. Moguće da je iz tog razloga i naziv albuma, tko zna, uopće se do sada nisam sjetio o tome i razmišljati. Morat ću pitati Andreja Babića, masterminda benda, odnosno tekstopisca i glazbopisca koji dolazi s Markizom u Vintage Industrial Bar u utorak, 6. veljače promovirati ovaj uradak.

Album otvara spomenuta potpuno nova pjesma naziva “Svijet morona” nastala u pravo vrijeme – vrijeme morona. Svijet je pun takvih, laži su nadvladale istinu, zlo polako pobjeđuje dobro, a tama se nadvija nad cijelim svijetom. Baš kao što kaže pjesma – “sve oko mene je laž”. Andrej Babić često vrlo otvoreno i iskreno putem društvenih mreža iznosi svoje stavove, a sada ih je pretočio i u pjesmu.

Nakon “Svijeta morona”, slijede svima nama poznate uspješnice benda, najbolja pjesma albuma “Sve što sada želim”, zatim pravi radijski hit “DaDaDa”, koja možda ima prema nekima sladunjavi tekst, ali ga svi pamtimo baš kao i žestoki riff i ritam. Pjesma me podsjetila na sam početak benda i pjesmu “Naivac” na kojoj me potpuno osvojila Ines i oduševljava me sve do danas. Ako niste znali, Ines je i glavni vokal cover benda Skunk Anansiea – Charlie’s Flaw. A pravi sudar vokala na albumu “Red” dogodio se na pjesmi “Predaja” gdje je Markiz ugostio Remi iz Elementala, a koja će biti i gošća skorašnjeg koncerta u Vintage Industrial Baru. Uz “Sve što želim”, ovo je highlight albuma, girl power trenutak, ali i trenutak kada stvarno shvatiš da je Markiz bend koji zaslužuje puno više pozornosti. I volio bih više da su glazbeno usmjereni na stil pjesme “Predaja”.

“Opet smo posrnuli
i tek smo sada iskreni,
oduzeti, otupjeli
i sami sebe naporni.
Stisni me u sebe
sita sam baš svega,
sami smo u mraku,
a stranci prije svega”

Na album je Markiz stavio i dvije verzije pjesme “Danas se budim”, onu plesnu s Madmenom koja je bila hit proteklog ljeta i akustičnu verziju, aktualni singl za koji je objavljen i lyric video. Više sam za akustiku koja zvuči dosta dobro, a mogla bi im poslužiti i za neku ideju. Pošto su danas popularni akustični projekti, zašto ne bi održali niz akustičnih koncerata u nekim intimnim koncertnim prostorima. Već sam rekao da imaju slabo koncertnih aktivnosti, vjerujem iz razloga što se teško okupiti zbog redovnih poslova jer danas od glazbe mogu živjeti samo rijetki.

Od 7 pjesama na “Redu”, našla se i nova verzija pjesme “Koga se bojiš” koja je snimljena u “Dan, Mrak Studiju” s Ines kao glavnim vokalnom.

Unatoč što je album iznimno kratak s tek 7 pjesama, od toga jednom novom i dvije iste pjesme u različitim verzijama, uradak je vrijedan pažnje svakog pravog ljubitelja kvalitetnog zvuka. Hoće li im to priuštiti nominaciju za Porina, to ćemo još vidjeti. Ipak ide nešto manja ocjena jer želim čuti više novih pjesama, ali i općenito veći broj pjesama na albumu. Ovako kao da slušam best of, iako je to spoj odličnih pjesama kojima bih mogao dati dosta visoku ocjeni da ih prvi put čujem. Ali nisam za ovakav način izdavanja albuma, što sam već bezbroj puta naglašavao, bez obzira što je diskografija na koljenima. Nekada su i Duo Pegla prodavali 400 tisuća kazeta, a danas i najbolji bendovi i izvođači u Hrvatskoj ne mogu prodati nekoliko tisuća primjeraka. Ali da je na meni, baš bih iz inata radio na starom formatu, a to je najava albuma sa singlom ili dva i onda objavljivanje pune ploče s barem još 8 novih pjesama. Tada po meni kvaliteta ispliva na površinu i tada samo najbolji mogu preživjeti, a mislim da je Markiz spreman na takav poduhvat.

3.5