Zoran Majstorović: “Velikan jazza Joe Locke i ja za koncert u Zagrebu spremamo jedno posebno iznenađenje”
10. listopada 2018.
Nikola Knežević (1735 Članci)
Podijeli

Zoran Majstorović: “Velikan jazza Joe Locke i ja za koncert u Zagrebu spremamo jedno posebno iznenađenje”

Nova sezona Jazz.hr festivala bit će otvorena vrhunskim programom, što i nije neka novost, ali u novom prostoru pa će tako novi partner biti Jazz i Cabaret klub Kontesa kazališta Komedija.

Da bi se što bolje uronili u klupsku atmosferu, koncerti počinju u 21 sat, a nakon svakog koncerta organizatori nastavljaju druženje uz jam sessione domaćih mladih jazzista, Šimun Matišić Trija. Jedno od zanimljivih imena bit će i ono Zorana Majstorovića, cijenjenog hrvatskog jazz gitarista koji će nastupiti s velikanom svjetske jazz glazbe, Joeom Lockeom.

Od Porina za najbolji novi bend u Hrvatskoj (Teens) do jednog od najboljih hrvatskih jazz gitarista. Zanimljivo glazbeno putovanje. Kako bi ga ti opisao, jesu li stvari bile logične i išle svojim tijekom ili je put do uspjeha bio trnovit?

Da, bilo je jako zanimljivo putovanje do sada, vjerujem da će se tako i nastaviti. Prvenstveno dolazim iz rock glazbe, moj otac je svirao gitaru i pjevao u jednom od prvih rock bendova u Rijeci 1960-ih godina i uz njega sam kao klinac počeo svirati Beatlese na gitari. Poslije je sve nekako išlo svojim tokom, pop-rock grupa Teens u tinejdžerskom razdoblju, nakon toga nekakav kratki freelance period pa onda magisterij na jazz odjelu konzervatorija G. Tartini u Trstu i sviranje mnogobrojnih tradicionalnih žičanih instrumenata. Kad se sada lagano osvrnem mislim da nije bilo pretjerano trnovito i ne bih ništa mijenjao.

Foto: Inka Lo (Fotoklub Klik)

Kad bih krenuo nabrajati ljude s kojima si surađivao, mogao bih to raditi dva dana. Ipak, postoji li neka suradnja na koju si najviše ponosan?

Najsretniji sam kada mogu svirati sa glazbenicima koji imaju zaista svoj unikatan glas na instrumentu i svoj glazbeni smjer. Mislim da je to ono što je najbitnije kada se baviš stilovima glazbe kojima se ja bavim, a to su jazz i etno. Recimo, svirati i snimiti album s velikanom američke jazz glazbe, kontrabasistom Reginaldom Vealom, je bilo fenomenalno iskustvo. On je odrastao u New Orleansu i svirajući s njime sam shvatio koja je zapravo filozofija glazbene posebnosti New Orleansa. Koncerti s bubnjarem Bruceom Ditmasom, glazbenikom koji je snimio neke od najvažnijih albuma u povijesti jazza, su mi potvrdili da se u slobodnim formama jazza mogu dogoditi tako prekrasni glazbeni trenuci da ih je uopće teško opisati riječima. Imao sam prilike svirati i s mnogim jazz ili etno glazbenicima iz raznih zemalja; od Japana do Brazila, od Meksika preko Zelenortskih otoka do Australije, i zaista sam sretan što sam iz svake te suradnje puno naučio. Isto tako nadam se da su i svi glazbenici s kojima sam svirao nešto “uzeli” od mene jer to je ono što bi glazba kojom se bavim i trebala biti, predivna estetika iskrene razmjene emocija.

Kako bi opisao svoju jazz glazbu?

Glazbu koju komponiram opisao bih kao mješavinu glazbe iz raznih svjetskih kultura s jakim naglaskom na američku kulturu 20. stoljeća i naravno jazz. Magistrirao sviranje jazz gitare ali to nije jedini instrument koji sviram pa sam tako putem došao u doticaj sa stilovima glazbe iz raznih dijelova svijeta. Mislim da danas pojam “jazz” postaje sve širi i obuhvaća sve više podpravaca koji se pred 30-40 godina gotovo sigurno ne bi smatrali dijelom jazz obitelji, a danas su postali njezin integralni dio. Moja jazz glazba je danas drugačija nego što je bila pred mjesec dana i svaki slijedeći mjesec će se mijenjati i postajati drugačija. To je proces u kojem uživam.

Osim što sviraš, radiš i na edukaciji drugih budućih gitarista. Koliko ti takve stvari pružaju zadovoljstvo i je li to ujedno i neko odmaranje od stvaranja glazbe?

Trudim se što je moguće više podijeliti informacije i znanja koja imam, ne samo budućim gitaristima nego i svim drugim instrumentalistima i vokalistima koji su zainteresirani za razmjenu znanja. To mi pruža veliko zadovoljstvo jer su najčešće glazbene radionice koje vodim ili organiziram pune glazbenika koji žele naučiti i napredovati i po tome vidim da to što radim ima smisla. Teško mi je reći je li to neka vrsta odmaranja od stvaranja glazbe jer su to dva potpuno različita procesa i svaki ima svoje posebnosti; stvaranje glazbe je u mom slučaju dosta introspektivan proces dok se na radionicama puno emocija razmjenjuje među svima nama koji smo tamo. Nastojim da za mene sve što je vezano uz glazbu bude neki vid odmora.

Foto: Joe Locke

Nastupaš uskoro na Jazz.hr festivalu gdje će ti se pridružiti genijalni američki glazbenik Joe Locke. Kakav repertoar pripremate?

Veliko mi je zadovoljstvo što imamo priliku dovesti u Hrvatsku takvog velikana jazz glazbe kao što je Joe Locke. Međunarodna udruga jazz novinara proglasila ga je najboljim jazz vibrafonistom na svijetu, a tom mišljenju novinara sigurno se pridružuju i mnogi glazbenici. Repertoar će biti sastavljen prvenstveno od mojih originalnih kompozicija, a bit će tu i neke skladbe Joe Lockea. Osim naše originalne glazbe svirat ćemo i nekoliko posveta velikanima jazza kao što su Ornette Coleman i Thelonius Monk ali i nekim glazbenicima koji su ostavili veliki trag općenito u povijesti glazbe, kao što su to učinili Jimi Hendrix i Stevie Wonder. Osim tih skladbi za koncert u Zagrebu spremamo i jedno posebno iznenađenje.

Je li jazz u Hrvatskoj danas bolji nego nekada ili je obrnuto?

Teško mi je uspoređivati glazbu na taj način i reći definitivno je li jazz u Hrvatskoj bolji danas ili nekad prije, ali sigurno mogu reći da danas postoji veći broj kvalitetnih i obrazovanih jazz glazbenika nego nekada. U Hrvatskoj postoji odlična jazz scena s puno izvrsnih projekata i mislim da je to ono što svi trebamo njegovati i podržavati. Pojedinačni, uvjetno rečeno uspjesi, mogu doći samo ako postoji dobra scena. Pogotovo u relativno, po tom pitanju, maloj zemlji kao što je naša.

Što voliš slušati od jazz glazbe, slušaš li nešto izvan jazza, kako provodiš svoje slobodno vrijeme, jesi li u glazbi baš 24/7?

Trenutno slušam albume iz kataloga izdavačke kuće ECM, a izvan jazza slušam jako puno glazbe koja se može svesti pod zajednički termin world musica. Kao što sam rekao, jazz je danas postao jako širok glazbeni pojam pa tako često slušam albume koji variraju od potpuno akustičnog mainstream jazza do elektroničke glazbe koja ima jake jazz elemente. Ono što se trudim je odvojiti dovoljno vremena da mogu poslušati kompletan album bez distrakcija jer mislim da se tako jedino može potpuno shvatiti kompozicijska i koncepcijska logika umjetnika čije djelo slušam. U glazbi jesam 24/7 ali uvijek nađem vremena za još neke stvari koje me vesele kao što su vožnja bicikla ili pub kvizovi.

Foto: Inka Lo  (Fotoklub Klik)