RECENZIJA: Steve McQueen: “Udovice” – jači spol (u jakom filmu)
29. studenoga 2018.

Punokrvni žestoki triler inspiriran TV serijom koju je redatelj McQueen gledao osamdesetih godina prošloga stoljeća i koja ga je (filmski) uzbudila kao što će vjerujem i većinu ljubitelja dobre kriminalističke žestice.

Steve McQueen široj je kino publici postao poznat kad je njegova ekranizacija romana o “robijanju” Solomona Northupa osvojila srca i glasove Akademijinih članova i donijela mu mogućnost da (opet) snima još bolje i beskompromisnije radove. Nije rijetko da se redatelji nakon osvojenih Zlatnih kipića uljuljkaju u mir novostečene slave i da otupe oštricu svojih ranijih umjetničkih stremljenja. No, to nije slučaj i sa Steveom. Sreća je što sam prije “12 Years A Slave” ipak pogledao, po meni kvalitetniji i ujednačeniji, Shame. Odličan film s odličnim (danas jednim od najboljih glumaca) Michaelom Fassbenderom u ulozi seksualnog ovisnika. U odnosu na “oskarovskog sigurnjaka” taj je rad pokazao kako razigran, sirov, “do koske” i “do daske” Steve McQueen može biti. Zadovoljstvo mi je priopćiti vam da se “dobrim” umjetničkim navikama redatelj vratio u njegovom zadnjem žestokom krimiću koji je nastao po, kažu, popularnoj seriji koja ga, od kada je prikazana, “progoni” i “tjera” na razmišljanje i, vidimo, na realizaciju.

Ukratko rečeno, “Udovice” su priča o ženama koje se udružuju kako bi otplatile dug koji su im u amanet ostavili  (pokojni) muževi kriminalci, ali i više od toga. Predobar i kvalitetan je McQueen autor da u klasični TV siže ne bi upleo i sve ono što dobar rad čini dobrim radom – socio-ekonomske i ljudske prilike i (ne)snalaženje pojedinca u njima, bilo da je riječ o političarima, gangsterima, tzv. običnim ljudima ili, vidjet ćemo, neobičnim ženama. Prilično sam skeptičan kad je riječ o uvjetno rečeno adaptacijama ovakvih predložaka jer je takvih stvari relativno puno, a rezultati variraju. Usput budi rečeno, ponekad se potrefi da je konačni (filmski) proizvod toliko dobar da bi ga čovjek mogao gledati na desetke puta. U mom slučaju naveo bih primjer Davisova filma “The Fugitive”, također nastalom na predlošku serije, a koji je stvarno izvrstan i dobio je nepodijeljenu podršku i kritike i publike. Zanimljivo, radnja oba filma odvija se u Chicagu.

Druga, važna stvar je i scenarist (u ovom slučaju Gillian Flynn). Sudeći po ranijim (i književnim) radovima – dobar izbor, no, nemojmo se zavaravati i nemojmo čitati (i ozbiljno shvaćati) ocjene da je ona nešto (ili netko) koga možemo staviti uz bok Dostojevskom ili Flannery O’ Connor. No, dobro. Dakle, dobar i dokazani redatelj plus dobra (i dokazana, pomalo precijenjena) spisateljica i scenaristica. I što nam još treba? Odlični glumci. Slušajte i gledajte: Viola Davis, Liam Neeson, Colin Farrel, Cyntia Erivo i šlag na kraju – Robert Duvall. I mnogi drugi, kako se to još običava reći. Da, i dobra mjuza. I svi sastojci su tu. Fino vođena radnja, scene nasilja i okrutnosti, dobar uvid u trenutak u kojem se nalazi američko društvo, obrati koje smo (polu)očekivali, vrhunski dijalozi i… E, taj dodatak je nešto što je vrijedilo svakoga novčića uloženog u glumce (dakle, njihov honorar). O čemu je riječ? Treba vidjeti scenu između oca i sina (Colin i Duvall). Antologijska je i mislim da će na ovaj ili onaj način biti honorirana. I novcima i nagradama. Novima, dakako. Sve u svemu – uzbudljivo, žestoko, vrijedno pozornosti. I dokaz da je žanr samo okvir koji može biti ispunjen i te kako izvrsnim sadržajem ako to rade pravi i istinski umjetnici.

Viola Davis stars in Twentieth Century Fox’s WIDOWS. Photo Credit: Courtesy Twentieth Century Fox.

Steve McQueen je rođenjem Londončanin, ali duboko razumije američke (općeljudske) probleme, a kad smo već kod ultimativnih tema i odličnih predložaka, želja mi je da se uhvati ukoštac s jednim od najboljih romana nastalih na Jugu SAD-a. Riječ je o besmrtnom djelu Harper Lee “Ubiti pticu rugalicu”. Od verzije s Gregoryjem Peckom prošlo je dosta godina, a roman (i nadam se buduća adaptacija koju će potpisati gospodin McQueen) je aktualan i, uzimajući u obzir i naš europski, kontekst, potreban.

4.5