RECENZIJA: Lasse Hallström: “Orašar” – od “Čokolade” do “Orašara” (Lasseove filmske poslastice)
30. studenoga 2018.

Uspjela predbožićna fantazija scenarista i redatelja koji nam je podario filmove kao što su “What’s Eating Gilbert Grape”, “Cider House Rules” ili “Chocolat” igra u Cinestaru.

Treba li živjeti u svijetu mašte ili ovom našem, realnom, lažna je dilema i retoričko pitanje za svako dijete ili za onoga ili onu koje su to dijete sa svom njegovom iskrenošću, dubinom i širinom osjećaja za sve (pa i za pravdu i istinu) sačuvali u sebi. U ovo predblagdansko vrijeme, ali i u onim običnim danima dobro se podsjetiti da smo nekada imali jasniju predodžbu o stvarima koje nas okružuju i bez, za odrasle primjerenih. relativizacija, “znali” što je dobro, a što loše (zlo). Vječnim pitanjima i odgovorima koje, zapravo, znamo, ali se pravimo Englezima, vraćamo se i uz film scenarista i redatelja iz daleke i hladne (ali prijateljske) Švedske, a koji je ostvario respektabilnu karijeru na tlu države koja je i od bajke sa svim njenim elementima stvorila – bogatstvo. Lasse Halstrom oduševio nas je (govorim o američkom dijelu opusa) filmovima kao što su gore spomenuti, ali i ekranizacijom cijenjenog romana Anne E. Proulx “Shipping News” s izvrsnim, ali danas izopćenim Kevinom Spaceyem, te npr. “Hundred-Foot Journey” (Helen Mirren igra i u njemu, a ostvarila je vrlo dobru ulogu i u “Orašaru”) ili također oskarovskom Safe Haven.

Uz, u prvom redu Ashleigh Powell, i dakako inspiriran originalnim baletom (Marius Petipa je ime koje ne znači samo struci), stvorio je lijep film koji će se rado gledati i kad blještavilo kršćanskog blagdana (i potrošnje koja ide uz to) prođe. Uvijek rado gledana priča u koju su se upleli i neki drugi elementi i motivi, uz neizbježne reference na drukčije, također Disneyeve fantazije, dala je jako dobar rezultat. Djevojčica Clara prelaskom iz realnog u svijet bajke pokušat će riješiti probleme koji znaju zadesiti likove iz mašte, ali i razriješiti neke vlastite dvojbe i odbolovati ono što je teško (ili najteže) za svako dijete. Mackenzie Foy već se ranije dokazala u “Le Petit Princeu” (gdje je posudila glas Maloj Djevojčici), ali i u Nolanovom “Interstellaru”, a ovdje je pokazala da, iako na (europskom) pragu punoljetnosti može odlično, bez preglumljivanja i starmalosti, odigrati ulogu koja nosi cijeli film. Odlično su joj asistirale starije kolegice, fenomenalna Keira Knightely kao Sugar Plum, a suvereno vlada ulogom i oskarovka Helen Mirren u (ispostavit će se) ulozi pozitivke. Morgan Freeman standardno je dobar. S radošću čekamo film njegovog kompanjona Clinta Eastwooda “The Mule” koji pokazuje da veliki glumci ne brinu o godinama. Matthew Macfadyen dobar je u ulozi oca, a Jayden Fowora-Knight, mladi Britanac u ulozi Phillipa (rijetki će ga se sjetiti iz Spielbergova filma “Ready Player One”).

Uz odličnu glazbu, savršene baletne točke i dozu humora primjerenu ovakvim projektima, gluma je, dakle, vrlo ozbiljno shvaćena (i odrađena), pa to jest dodatni razlog, uz ranije spomenute blagdansko-obiteljsko-odgojne momente koji govore u prilog ovog Orašara. Naravno, redovi za ulaznice u većim i manjim hrvatskom gradovima kazuju da naša publika voli i balet, ali za one kojima neće zasmetati i odlična kompilacija motiva i umjetničkog izražaja predstavljena na velikom platnu i uz savršen zvuk, ovo je poziv da pogledaju zimsku bajku za mlađe naraštaje iz koje bi mogli naučiti (ili se barem podsjetiti na vlastito djetinjstvo) i odrasli.

4