RECENZIJA: Električni orgazam: “Original Album Collection” – šest albuma koji su puno više od dokumenta vremena
12. travnja 2019.

Orgazam je po definiciji vrhunac seksualnog događaja, seksualni klimaks, a dolazi od grčke riječi koja znači puten, pohotan ili požudan.

1980. godine kada je ovaj beogradski sastav osnovan bio je čak i poprilično hrabro nazvati se orgazam, pa uz to još i električni, što je moglo izazivati, a svakako i je, poprilično raznih konotacija. No, ime je na kraju prošlo relativno bezbolno, a glazba koju su ostavili za sobom i koju, da budemo iskreni, još i danas odlično rade je ostala, a ovaj box set koji je pred nama je svjedok jednog sada već davnog vremena koje je prošlo, ali kojega se često rado sjetimo.

Možemo reći da je čitav njihov put protekao (a i još protiče) u skladu s definicijom njihovog imena, a priča je počela pred skoro četrdeset godina nakon koncerta Leba i Soli u beogradskoj kavani “Mornar” kada iz benda Hipnotisano Pile nastaje Električni orgazam, a grupu osnivaju Srđan Gojković Gile, Ljubomir Đukić i Ljubomir Jovanović Jovec.

Već od samog početka jedni su od lidera Beogradske Alternativne Scene (BAS) uz Šarlo Akrobatu i Idole, a upravo s njima i prvi put se pojavljuju i diskografski na sada već legendarnoj kompilaciji Paket aranžman. Koliko god kasnije većina sudionika te kompilacije priča o nezadovoljstvu istom, ipak se ne može osporiti njen veliki utjecaj na proboj kompletne scene. Novi val je u to vrijeme svakako bio pokretačka glazbena snaga u državi u kojoj se naravno usporedno s beogradskom scenom pojavila i jaka zagrebačka scena s grupama Film, Azra, Haustor i Prljavo kazalište kao glavnim imenima. U ovoj pričici držat ćemo se Električnog orgazma pa su tako na krilima Paket aranžmana došli i do Jugotona (danas Croatia Records) i kao prvi bend iz beogradskog novog vala dobili priliku za snimanje vlastitog prvijenca Električni Orgazam (1981.).

Fantastičan album snimaju u produkciji Ivana Pike Stančića, čovjeka koji je svakako, uz sve nabrojane novovalne bendove, ime koje je najzaslužnije za proboj tog novoga zvuka na sceni. “Krokodili dolaze”, “Vi”, “Infekcija”, “Fleke”, Beatles cover “I’ve Got A Feeling” i nezaboravno “Nebo” samo su neki od bisera prvog albuma. Veliki uspjeh su postigli i vrata su bila otvorena.

Drugi album je, kao i kod svakog benda koji je s prvijencem postigao uspjeh, predstavljao veliki izazov. Lišće prekriva Lisabon (1982.) bio je za svakoga tko ne poznaje Orgazam posvemašnje iznenađenje. Potpuno nešto drugačije od prethodnog albuma, ovdje su se poprilično zatvorili i u jednom hermetičnijem post punk psihodeličnom raspoloženju predstavili novi, drugačiji Orgazam. “Dokolica”, “Odelo” i još poneke ipak su bile odlični koncertni ubodi, a upravo su koncerti bili ono u čemu je Orgazam najbolji.

Sljedeći Les Chansones Populaires (1983.) koliko god bio neočekivan toliko je nešto slično bilo i očekivano. Snimili su album obrada (naravno, na njihov način) pjesama koje su im u životu nešto, ili puno, značile. Nije to bilo ništa neuobičajeno, to je radio i Bowie, a upravo je i on jedan od izvođača koje su obradili na albumu, naravno uz Beatlese, Velvete, Doorse, T. Rex i ostale.

1984. godine izlazi Kako bubanj kaže na kojem polako mijenjaju stil i s nekog novovalnog zvuka prelaze na zvuk sedamdesetih, kombinaciju Stonesa, T. Rexa, malo glama. Naslovna stvar postaje veliki hit, a oni i dalje uživo razvaljuju. Nakon Bubnja Orgazam se 1986. godine vraća na velika vrata i snima svoj, ako ne najbolji onda svakako najpoznatiji i najprodavaniji album Distorzija.

Jedanaest briljantnih, jednostavnih i nadanutih rock’n’roll pjesama koje su svaka za sebe do dan danas ostale hitovi ponovo ih je vinula na sam vrh. Ne postojim, Debela devojka, Ja sam težak kao konj, Ša la la, Vudu bluz, Kapetan Esid, da nabrojim samo neke od bisera sa Distorzije. Album je bio Tour de force banda i odlično funkcionira i dan danas.

Na krilima Distorzije u zagrebačkom klubu Kulušić u listopadu 1986. bend snima live album Braćo i sestre. Album je odličan dokument vremena, a na njemu su uz kompletan presjek dotadašnje karijere predstavili i “Bejbe, ti nisi tu”, svoju verziju pjesme “Out of Time” Rolling Stonesa koja im je do danas jedan od vrhunaca live nastupa.

I tu ćemo lagano stati za sada iako pričici o Električnom Orgazmu tu nije kraj. Bend svira, snima i nastupa i danas, ali ovdje smo se posvetili box setu s njihovih prvih šest albuma za Jugoton (Croatia Records). Nadam se da ćemo priču o Električnom Orgazmu nastaviti možda s nekim njihovim drugim box setom koji se naslanja na ovaj.

Ne trebam ni pričati previše o utjecaju koji je novi val imao za sve generacije glazbenika nakon osamdesetih. Uloga Električnog Orgazma u cijeloj priči je i više nego velika.

Stoga svakome tko još nema preporučujem da nabavi ovaj box set, ne samo kao dokument vremena nego i kao neku vrstu relikvije, jer za samo 99 kuna dobivate nešto što je nemjerljivo novcem. Kupite si ovaj box set, a kupite ga i vašoj djeci, otkrit ćete i vi i oni za male pare neki novi/stari svijet.

Svakako dođite na njihov koncert ove subote u Tvornici kulture kako bi se uvjerili u njihovu kvalitetu ili samo podsjetili na ovu činjenicu. Gile i ekipa vas čekaju!

5