MENT konferencije (2. dio) – da biste uspjeli u 21. stoljeću nije dovoljno samo imati dobru pjesmu
28. veljače 2024.
Nikola Knežević (2799 Članci)
Podijeli

MENT konferencije (2. dio) – da biste uspjeli u 21. stoljeću nije dovoljno samo imati dobru pjesmu

Zadnji tekst vezan uz MENT festival u Ljubljani zapravo se veže uz 1. dio teksta o MENT konferencijama koji je posvećen streaming servisima.

Za uspjeh u 21. stoljeću nije samo dovoljno imati dobru pjesmu, nego cijeli visibility paket koji mora biti savršeno posložen, točnije, morate ganjati razne digitalne algoritme. Prošli put smo govorili o streaming servisima. Dakle, vaši profili na streaming servisima moraju biti verificirani i uređeni, a sve dosadašnje pjesme moraju imati dodane tekstove pjesama, video koji prati svaku pjesmu, a ako imate koncerte ili merch, morate i te podatke dodati na streaming servise. Tada najbolje idete niz dlaku algoritmu koji prati vaše aktivnosti, a svakako je ključno da redovno nadopunjujete vaše profile kako bi algoritam shvatio da ste aktivni. YouTube je još kompliciraniji jer ima i opciju Shortsa koje morate također redovno objavljivati, kao i video sadržaje mimo redovnih službenih videospotova. Da ne govorim o metapodacima koje ćete ubacivati, tagovima i hashtagovima koje ćete koristiti prilikom objave sadržaja. I sve je to posebna znanost o kojoj se ne može brinuti sam izvođač, pa čak ni sam diskograf, nego cijeli tim ljudi.

Bio sam prisutan na panelu koji je govorio o društvenim mrežama i trenutnim trendovima u svijetu društvenih mreža. U raspravi su sudjelovali Dominika Maša Kozar iz Kina Šiška, Alek Boškovićć iz Believea, Ana Castillo iz Sony Musica u Španjolskoj, Bee Adamic i Adam Al-Hilali iz tvrtke Liberty Music PR iz Velike Britanije i Zoran Zarubica, bubnjar Buč Kesidija. Prvo pitanje koje je postavljeno na panelu jest treba li izvođač biti na društvenim mrežama i ako da, na kojim sve. Odgovor je da ne mora imati niti jednu, ali poželjno je da ima barem jednu, ili Instagram ili TikTok. Trenutno je TikTok nepreporučljiv za izvođače Universal Music kataloga, zbog svima nama poznatog razloga. Naime, Universal i TikTok nisu postigli dogovor oko postotaka tako da je Universal povukao cijeli svoj katalog s TikToka, a svi dosadašnji videi koji su imali pjesme iz kataloga bit će bez zvuka.

Foto: Maša Gojić

O profilu na društvenim mrežama morate se baviti svakodnevno, naravno, ako želite uspjeti. Jer danas nije dovoljna samo pjesma, morate pogoditi dosta algoritama kako biste prošli sve labirinte u digitalnom svijetu i došli do krajnjeg korisnika. Stoga, stručnjaci preporučuju da se o profilu ne brine sam izvođač, nego samo da bude kreator sadržaja. Zasebna osoba treba voditi društvene mreže i potrebno je zaposliti onu koja zna vaše uobičajene navike, način komuniciranja, nešto poput bliskog prijatelja ili čak najboljeg prijatelja ili nekoga iz obitelji. Treba brinuti o formatu sadržaja, danas na Instagramu najbolje prolaze 4:5 formati, a broj idealnih hashtagova je tri. S tim da i hashtagovi moraju biti konkretni, nešto po čemu će vas netko moći pronaći. Toliko je toga važno i potrebno pogoditi da su društvene mreže danas postale zasebna znanost. Zato me i čudi što jako mali broj glazbenika posjećuje showcase festivale ili neke druge edukacije, jer oni bi trebali sve ovo čuti kako bi bili svjesni da danas imati dobru pjesmu ne znači i uspjeh. To je samo prvi korak do potencionalnog uspjeha. Imati cijeli tim oko sebe, koji će se brinuti, zajedno s vama, o svakoj društvenoj mreži, svakom streaming profilu, visibilityju, foto i video sadržajima, kreativnom načinu izrade tih sadržaja, pitchanju na razne playliste, korištenju oglasa na društvenim i streaming mrežama – sve ovo u konačnici znači uspjeh.

Jeste li znali da danas prilikom objavljivanja videa morate imati titlove jer 70 posto korisnika društvenih mreža gleda videe s ugašenim zvukom? Jeste li znali da cover fotografiju na YouTubeu morate mijenjati najmanje svakih 90 dana, kako bi algoritam vidio da ste aktivni? Jeste li znali da se to odnosi i na profilne fotografije drugih mreža? Jeste li znali da se može i prevariti algoritam tako da se podigne ista fotografija, jer algoritmu je bitna aktivnost, ne nužno i sadržaj? Jeste li znali da danas TikTok potiče na što dulje video sadržaje, a ne kao prije kratke forme, s tim da taj sadržaj mora privući vašu pozornost tijekom cijelog trajanja videa? Jeste li znali kada pravite neki video za društvene mreže da to morate raditi isključivo u aplikaciji društvene mreže jer sve vanjske aplikacije za algoritam nisu friendly? Opet možete prevariti algoritam time da u vanjskoj aplikaciji radite video i onda ga samo ubacite u originalnu aplikaciju i dovoljno je da uradite nekoliko izmjena kako bi algoritam prepoznao daa ste uredili video tamo gdje treba. Jeste li znali da je X skoro pa mrtav kao društvena mreža, kao i Instagram Threads koji je propao iste večeri kad je i pokrenut? Što ne znači da će u nekom trenutku dobiti na popularnosti, kao i da će se trendovi mijenjati. Nisam ni ja znao neke od ovih stvari, ali je zato potrebno konstantno educiranje, učenje i praćenje trendova kako bi u konačnici uspjeli. Od pjesme na kojoj radite, preko načina distribuiranja pjesme i uređenosti vaših streaming/social profila, do načina kako ćete sve to prezentirati i promovirati u javnosti i s kim ćete sve to raditi – lanac je dosta dug, ali ima svoj kraj i nije ga nemoguće držati pod kontrolom. Google Ads, Facebook i Instagram Ads su opet neka druga priča o kojoj također treba intenzivno razmišljati. Ali ako ste se u 21. stoljeću zapitali zašto vaša pjesma nije danas hit i u isto vrijeme svi kažu da bi trebala biti, a niste učinili apsolutno ništa po pitanju svega ovoga što sam spomenuo, osim toga da ste je objavili, onda niste ni zaslužili da vaša pjesma bude hit. Bolje da je držite u ladici. Jer niste dostojni današnjeg tržišta. Svakodnevno upijajte nova znanja, posjećujte druge social i streaming profile, učite od drugih kako uspjeti, nemojte nikada misliti da sve znate, jer ne znate.

Foto: Maša Gojić

I koji je zaključak svega ovoga? Hrvatsko diskografsko tržište jako zaostaje za svim trendovima i praksama social i streaming servisa u svijetu i nešto se po tom pitanju mora učiniti. Neki diskografi jako puno rade na tome i polako sustižu, a neki su i dalje u kamenom dobu. Ili što bi rekao jedan moj imenjak iz jedne jako napredne diskografske kuće na Balkanu, a dao mi je dopuštenje da ga i citiram – “onda izvođači kažu da im ne treba diskograf”, a zapravo nisu svjesni koliko diskograf ima utjecaja u svemu ovome i koliko se radi na tome da se bude ukorak s najnovijim trendovima. No, dobro, svi smo mi u nekom buntu govorili da izvođaču nije potreban diskograf, a zapravo jedni bez drugoga ne mogu funkcionirati ili barem ne toliko uspješno. Najvažniji zaključak je da se i izvođači i diskografi trebaju pozabaviti edukacijom jer budućnost ne da dolazi, već je stigla, a mi smo i dalje u ranim 2000-ima.

Foto: Maša Gojić