RECENZIJA: Peter Berg: “Patriots Day” – heroji i zločinci
16. ožujka 2017.

“Bostonski heroji” je film koji govori o terorističkom napadu na Bostonski maraton 2013. godine.

Režirao ga je Peter Berg, a u filmu se pojavljuju dobri ili, čak, odlični glumci Mark Wahlberg, John Goodman, Kevin Bacon i J. K. Simmons. Problem s ovakvim ili sličnim radovima je što postoji velika opasnost da jedan tragičan događaj i sudbine ljudi budu iskorišteni u propagandne svrhe. No, ruku na srce, filmska umjetnost, dijelom i jest, manipuliranje osjećajima.

Treba, kao i u svemu u životu, odrediti i imati pravu mjeru. A u tom poslu i plesu po rubu između patetike i općeljudskog veliku ulogu igraju kvaliteta scenarija, talent redatelja i uvjerljivost glumačkih izvedbi. Prevagne li na tu stranu, možemo reći da je razlog za snimanje filma postojao. U povijesti filmske, ali i likovne i drugih umjetnosti, niz je “naručenih” i “propagandnih” radova za koje i dandanas govorimo da su remek djela koja su se izdigla daleko iznad prvobitnih prizemnih i ovozemaljskih, pragmatičnih argumenata (financijskih npr.). Bitno je da shvatimo da medalja ima i drugu stranu i da nije sve crno-bijelo. Gledatelj nije tu da se opredjeljuje, nego da sumnja, da postavlja pitanja, da propituje sebe i druge. A to su odlike i dobrog filma.

Ne mogu se oteti dojmu da je film, unatoč svojim vrlinama, mogao biti bolji. Je li to predrasuda, uvjetovani refleks, navika ili nešto četvrto, ali uvijek ću radije pogledati Eastwoodov “Gran Torino” ili/ i “Snajperista”. Strah me je i novih ili budućih filmova o ovakvim događajima. Strahujem i od novih filmova o Domovinskom ratu u kojima treba, kao što već rekoh, biti potpuno iskren. Onako kako u životu, iz ovih ili onih razloga (oportunističkih ili nekih drugih) nismo. Ili nismo u potpunosti. Umjetnost ne trpi prosječnost, ona je beskompromisna. Ona je put i istina. I često veća od života.

Vratimo se filmovima koji govore o povijesnim zbivanjima i ljudima koji se nađu u tim događajima. Oni nisu supermani, oni nisu savršeni, oni nisu uvijek na visini zadatka. Oni su samo ljudi. Kao što u svom jadu i bijedi “oni drugi” također nisu samo tu da uništavaju naš način života.

3