RECENZIJA: Tihomir Pop Asanović & Prijatelji – “Povratak prvoj ljubavi” – zanimljiv i pitak “Pop“ umotan u vrhunski odsviran funky jazz rock
2. veljače 2019.
Boris Abramović (278 Članci)

Jedan vrlo moderan retro album koji nas na trenutak vraća u neka starija vremena kada se glazba radila iz ideala.

Kraj šezdesetih i početak sedamdesetih godina prošloga stoljeća povezujemo s nastankom prvih autorskih rock bandova na području ove regije i bivše države pa tako lagano primat nad bendovima koji su izvodili tuđi repertoar, većinom po za to vrijeme vrlo popularnim plesnjacima, preuzimaju bendovi koji su publici predstavljali svoj vlastiti repertoar. Već od samih početaka publici su se nametnuli bandovi takozvanog progresivnog zvuka koji nisu zaostajali za svojim kolegama i istomišljenicima koji su istu takvu, u to vrijeme vrlo popularnu progresivu njegovali diljem svijeta, pogotovo na nekim od ishodišta rock glazbe, prvenstveno pri tome mislim na Ameriku i Veliku Britaniju, ali niti ostatak svijeta nije zaostajao.

Na ovim našim prostorima na samom početku izdvojili su se beogradska Korni grupa pod vodstvom Kornelija Kovača i sarajevski Indeksi s Bodom Kovačevićem i Davorinom Popovićem, a svoje prve korake u Indeksima je imao i Kornelije. Bez obzira na fantastičan iskorak koji su ovi bendovi napravili s popularizacijom progresivne glazbe, imali su i drugu stranu svoga djelovanja koja se manifestirala u izdavanju pop singlova vrlo pitkog sadržaja, jer ipak od nečega se moralo i živjeti, a od progresive to je bilo teško.

Najcjenjeniji od svih u progresivnoj branši toga vremena bili su naravno instrumentalisti, a od instrumentalista svakako gitaristi i klavijaturisti. Gitariste ćemo neki drugi put spominjati (iako će se neki pojaviti i u ovoj priči), a klavijaturisti od već spomenutog Kornelija preko Laze Ristovskog iz Smaka, Mikija Petkovskog, Olivera Mandića, Kokija Dimuševskog iz Leba i soli i još ponekih davali su onaj neki detalj više koji je glazbi davao poseban čar. I tu dolazimo do središnjeg lika ove priče.

Tihomir Asanović, nadimka Pop, rođen je 1948. godine u Skoplju, a već s dvadesetak godina je već uvelike svirao što u zemlji što u inozemstvu prateći glazbenike u rasponu od Tome Zdravkovića u Gradskom podrumu do Boška Petrovića po međunarodnim jazz festivalima. 1972. godine postaje član čuvene originalne postave grupe Time nakon što je Dado Topić otišao iz Korni Grupe i u Zagrebu osnovao ovu, možemo reći prvu hrvatsku supergrupu u kojoj je okupio možda i ponajbolje glazbenike toga vremena. Nakon fantastičnog prvijenca Timea Pop Asanović odlazi i snima svoj prvi samostalni album “Majko zemljo“ s fenomenalnom plejadom glazbenika, a nakon osnivanja Jugoslovenske Pop Selekcije snima i svoj drugi samostalni album “Pop“ u istom društvu.

Nakon dva samostalna albuma s Janezom Bončinom osniva grupu September u kojoj ponovo okuplja odličnu ekipu u kojoj su i Petar Ugrin, Ratko Divjak i Čarli Novak, glazbene vedete, koji su svojim visokom instrumentalističkim kvalitetama i jazz rock obojenim frazama podigli glazbu koju su izvodili na vrlo visoku kvalitativnu razinu. “Zadnja avantura“ i “Domovino moja“ dva su albuma koje su izdali kao September, a nakon toga Tihomira Popa Asanovića glazba i život vuče na druge strane. Progresivna glazba ispremiješena jazz rockom sve više je popuštala pred naletima novoga vala pa je lagano i publika počela gubiti interes za ovakve vrste glazbe, a instrumentalisti i instrumentalistički virtuozi su sve manje dolazili do izražaja u kratkim novovalnim formama.

I evo, četrdesetak godina kasnije Tihomir Pop Asanović vraća se svojoj prvoj ljubavi i predstavlja nam album na kojemu je skupio pjesme koje će nas podsjetiti na vrijeme procvata progresivne jazz rock glazbe sredine sedamdesetih godina. Pred nama je vrlo ambiciozan projekt koji sadrži deset pjesama koje su snimljene na dva CD-a, prvi na našem, a drugi na engleskom jeziku. Sve su pjesme nove, urađene glazbom Pop Asanovića i tekstovima raznih tekstopisaca, osim obrade pjesme “Domovino moja“ s drugog albuma Septembera i instrumentala “Express Novi Sad“. Uz glazbenog producenta Duška Mandića album je sniman u studiju Croatia Records u Zagrebu i RSL studiju u Novom Mestu u Sloveniji i ne trebamo niti govoriti da je sve dovedeno do savršenstva. Ono što je najvrijednije kod ovoga albuma je ekipa koja ga je uradila, tj. odsvirala. Tihomir Pop Asanović je kao i nebrojeno puta do sada uspio okupiti ekipu koju bi rijetko netko drugi uspio okupiti. Odličnu ritam sekciju tijekom cijelog albuma drže Jani Moder na gitari, Davor Črnigoj na bas gitari i David Morgan na bubnjevima. Mlada Sabrina Hebiri je vrhunski odradila vokalne dionice, a na kratko su joj pripomogli Janez Bončina i Aki Rhimovski (Domovino moja), Saša Antić (Femme Fatale), Karolina Gočeva i Vlado Janevski (Ludo momče Makedonče), a tu je i mladi vokal Vinko Mihić (To Mother Earth) koji je napisao tekstove za nekoliko engleskih verzija pjesama.

Najimpresivnija je lista gostujućih gitarista na albumu. Bolje od ovoga ne može pa tako imamo prilike čuti Popovog suborca iz Timea, Vedrana Božića, Dragana (Dragi) Jelića iz YU grupe, Radomira Mihajlovića Točka iz Smaka (s kojima je Pop i nastupao na turnejama) i Vlatka Stefanovskog iz Leba i Soli. Nešto mlađe gitarističke snage predstavlja izvrsni slovenski gitarist Jani Moder koji je dobio prilično veliki prostor, a koji je iskoristio na najbolji mogući način. Još ću od gostiju spomenuti i srpskog oporbenog političara i bivšeg glazbenika Nenada Čanka na Moog sintesajzeru na odličnom instrumentalu “Express Novi Sad“.

“Povratak prvoj ljubav/Return to the First Love“ (Croatia Records) album je kojim nas je (a i sebe) Tihomir Pop Asanović vratio u jednu poprilično davnu prošlost kada se glazba radila nešto više iz ideala, a nešto manje zbog novca, jer realno to nije bila neka komercijalna glazba nego više glazba za sladokusce. Ovaj album nastojao je pomiriti ideale, a i komercijale pa smo dobili jedan pitak album koji se vrlo lako sluša i kojemu se možemo često vraćati. Izvanredno odsviran i produciran od strane vrhunskih profesionalaca, nekadašnjih velikih nada domaće scene od kojih su neki danas zvijezde čak i svjetskih razmjera. Zanimljiv i pitak je ovo “Pop“ umotan u vrhunski odsviran funky jazz rock i vjerojatno će svoje mjesto naći na domaćim top listama jer neke od stvari s ovoga albuma jednostavno vrište za radijskim izvođenjem.

Tihomir Pop Asanović dokazao nam je da je u svojim sedamdesetim godinama još uvijek u stanju ponuditi nam nešto vrhunsko kao što nam je nudio i uvijek do sada, bilo to svirka u kojoj nam je pokazao da prsti još uvijek virtuozno prebiru po tipkama, bio to izbor prijatelja koji ga prate na njegovim projektima. Nadam se da će ovaj album imati i neku svoju premijeru uživo na prostorima na kojima je Pop glazbeno djelovao, a i da će ga na toj premijeri popratiti i ekipa koja je zajedno s njim i iznjedrila ovaj album.

“Povratak prvoj ljubavi“ jedan je vrlo moderan retro album, a onima kojima nije jasno što to znači neka ga nabave, stvari će biti puno jasnije.

4.5