RECENZIJA: Chui: “Iz kapetanovog dnevnika” – glazba poslana iz dalekog svemira
30. rujna 2019.
Boris Abramović (274 Članci)

Fantastično intergalaktičko glazbeno putovanje priuštio nam je peti po redu album našeg ponajboljeg jazz fusion benda Chui, “Iz kapetanovog dnevnika” (Dancing Bear, 2019.).

Nakon izvrsne kolaboracije benda s Jazz orkestrom Hrvatske radiotelevizije i albuma “Chui ovu glazbu” izašlog prije otprilike dvije godine, Toni Starešinić i njegova, sada već možemo reći stara ekipa donosi nam novi biser u svojoj diskografiji. “Iz kapetanovog dnevnika” album je koji se već dugo vremena “kuha”, što po studiju, što po koncertima i napokon je došao trenutak da nam bude serviran na ogled i na slušanje.

Osam pjesama na albumu (šest plus dva bonusa) donosi nam nešto manje od sat vremena glazbe raznovrsnije nego i jedan dosadašnji Chui album. Glazbeno se nastavlja na njihov treći album “Third Sun From The Stone”, ali naravno uz pregršt iskoraka.

Od prvog takta albuma, bubnjarskog prijelaza Ivana Levačića u najdužoj i možda najkompleksnijoj kompoziciji na albumu, “Eternautovoj temi” pa do zadnjih taktova i space jammanja u “Tebi putujem” (s vokalom Josipe Lisac i u remixu koji je radio Andrea Ljekaj), jasno nam je da pred sobom imamo jedan fantastičan album pun raznovrsne glazbe koji je odsviran, produciran i snimljen na najvišoj svjetskoj razini.

Već spomenuta “Eternautova tema”, dvanaest i pol minutna skladba koja otvara album, vodi nas na put kroz svemirska prostranstva, a u toj vožnji dobili su svi članovi benda priliku da se razmašu pa tako osim Tonija i Ivana u svojim najboljim izdanjima čujemo i saksofonista Vojkana Jocića i basista Konrada Lovrenčića. U središnjem dijelu imamo jedno lijepo akustično Emersonovsko klavirsko smirivanje da bi se tema ponovo razbuktala pred kraj. U pjesmi gostuju i daju svoj obol i Ink Experiment duo (vibrafonistica i udaraljkašica Ivana Kuljerić Bilić i udaraljkaš, vibrafonist i vokalist Nikola Krbanjević).

Nakon toga slijedi uz početni smijeh pet minuta čiste energije, kompozicija “Sila mi je” koja je, da se poslužim naslovom jedne stare Weather Reportovske, jedan pravi punk jazz, i to čak više punk nego jazz. Energija frca sa svih strana, iz svih instrumenata, iz svakog takta. Iznenađenje i to vrlo ugodno.

Slijedi “Azarchov Let (uključuje dolazak na Edenu)”, strukturna kompozicija iz dva dijela, toliko različita od prethodne, a opet tako dobro pozicionirana na albumu. Na Azarchu gostuje i donosi dašak world musica sastav Druyd (didgeridoo majstor Dubravko Lapaine i gitarist Ivan Uravić), a na Edenu ponovo čujemo Ink Experiment duo.

Potom slijedi odlična šestominutna Crimsonovska “Malj” koja nam donosi svu žestinu progresivnog rocka kojega na ovome albumu ne manjka, a i sâm naslov dovoljno govori o čemu se ovdje radi.

“Hermetična garaža” nastavlja nas voditi prostranstvima prog rocka na jedan drugačiji način, a tome svakako pridonosi i odlična gitarska dionica (napokon Chui s gitarom) koju je maestralno odsvirao Z.Maj (jazz gitarist Zoran Majstorović).

Zadna stvar na albumu (prije bonusa) je i naslovna stvar “Iz kapetanovog dnevnika” u kojoj se bendu na njihovoj glazbenoj vožnji intergalaktičkim prostranstvima pridružuje i Tonijev drugi bend, Mangroove. Supruga Željka Veverec je naratorica u čitanju jednog zanimljivog poglavlja iz kapetanovog dnevnika, a uz Chui prate je i suradnici iz Mangroovea, klavijaturist Leo Beslać i bubnjar Silvijo Bočić.

Dva bisera dobili smo na ovome albumu kao bonus pjesme koje smo već imali prilike do sada čuti, a prva među njima je suradnja Chuia s Borisom Štokom u pjesmi “Putujem”. Fantastična pjesma u Bowievskom stilu i perfektnoj produkciji koja bi bez problema mogla naći mjesto na “Blackstaru” i na kojoj je zadnji put s Chuijem i bubnjar Janko Novoselić.

Za sam kraj ostavljena je isto tako već poznata suradnja s Josipom Lisac u kompoziciji Tebi putujem” u novom, fantastičnom remixu koji je napravio Andrea Ljekaj.

” …Na putovanju kroz tajne galaksije u nepoznate svjetove besmrtnosti
U strahu od vječite tišine ali s vjerom u naš nepresušni izvor energije
Koju crpimo iz naših duša, strasti i osjećaja
I da! …Mi nismo bespomoćni
Naš signal će pokrenuti vaše radare
Naše poruke će zavladati vašim ekranima
A naše oružje će vas natjerati da shvatite
Da je otpor… uzaludan…”

Science fiction je osnovna nit i nešto iz čega je nastao ovaj album, a to se naravno najbolje može vidjeti kroz naslove pjesama. Kao izvori za inspiraciju poslužili su Star Trek, Star Wars, Moebius, Ethernaut i Thor Esada Ribića. Autor kompletne glazbe, tekstova i produkcije je Toni Starešinić, a u aranžmane su uključeni i svi članovi benda. Kod snimanja su pripomogli i Hrvoje Nikšić i Srđan Sekulović Skansi, a svakako vrijedi spomenuti i odličan omot albuma za koji je ovaj put zaslužan Dalibor Barić.

“Iz kapetanovog dnevnika” nije samo običan jazz rock album običnog jazz rock sastava, album je to koji nam donosi jednu puno širu sliku i koji u sebi baštini osim fusiona jazza i rocka i mnogo toga povrh. Jazz rock, prog rock, world music, punk pa da ne kažem i metal, poveznice su koje čine ovaj album na momente tako različitim, a na kraju tako kompaktnim.

I na samom kraju još jednom bih podvukao, Chui je ne samo u segmentu u kojem djeluje (a to je uglavnom fuzija jazza, rocka i progresive), nego općenito sâm vrh hrvatske glazbene produkcije. Nešto su na što trebamo biti ponosni što imamo i kako sam već negdje napisao, nešto što bi mogao biti odličan izvozni proizvod. Nemamo puno stvari koje kvalitetom mogu konkurirati svjetskom vrhu, ali među ono malo što imamo svakako je i Chui.

Trebali bi naučiti to cijeniti. Neki to već znaju odavno, a oni koji ne znaju mogli bi početi saznavati s albumom Iz kapetanovog dnevnika”.

High five!

5