RECENZIJA: “Zagreb Calling – Generacija bez refrena” – slušaj ovu muziku i osjeti razliku
18. svibnja 2021.

Kompilacije postoje razne, a i svrhe postojanja pojedinih kompilacija su isto tako razne.

Neke služe čisto za predstavljanje nekih novih bendova (i trendova) pa tako kao takvu vrstu kompilacije ponajprije i ponajviše pamtimo čuveni Paket aranžman koji je ove godine proslavio već četrdesetu godišnjicu od objavljivanja i koji je doslovno predstavio prvi val tadašnjeg “novog vala“ bendova iz Beograda. Tri benda, svaki s nekoliko kompozicija tada su se po prvi put diskografski predstavili publici i izazvali, možemo tako reći, mali tektonski poremećaj na tadašnjoj, a i na budućoj glazbenoj sceni.

Druga vrsta kompilacija ide u nekom čisto komercijalnom smjeru gdje su kompilirani bendovi koji mogu, a i ne moraju biti istog glazbenog senzibiliteta, ali iz čisto komercijalnih razloga su završili na istom mjestu, na istoj kompilaciji i požnjeli su manji ili veći uspjeh s tim.

I da dalje ne nabrajam vrste i razloge izdavanja pojedinih kompilacija, vraćam se na ovu koja je pred nama i koja ima jedan možda i posebni razlog za objavljivanje. U ovo suludo pandemijsko vrijeme koje traje već više od godinu dana, i od kada nam se svima život ne samo promijenio nego okrenuo naopačke, jedna zanimljiva ekipa od deset zagrebačkih bendova i izvođača se skupila i uživo snimila deset pjesama, a ujedno i spotova u režiji Bojana Koštića u zagrebačkom klubu KSET od 15. do 19. siječnja 2021.

Vrlo talentirani glazbenici pojavljuju se na ovoj kompilaciji, ali glazbenici su to koji već imaju svoje ime i svoje mjesto na recimo hrvatskoj alternativnoj sceni, neki duže, neki kraće, ali svakako ova kompilacija nije njihovo prvo predstavljanje publici.

Ovu novu hrvatsku scenu, okupio je idejni začetnik kompilacije, producent Vedran Peternel koji je tijekom zadnjih nekoliko godina glazbenik, producent ili voditelj programa u klubu Vinyl, a kako sam kaže, njega kao ni većinu njih ne zanima niti jedan žanr kao takav, već vlastiti originalni izričaj koji je često mješavina raznih i različitih glazbenih utjecaja.

Sjajnoj atmosferi na snimanju svjedočio je i novinar/glazbeni kritičar Marko Podrug koji kaže da se prijateljska i na trenutke euforična atmosfera koja je vladala na snimanju mogla i predvidjeti, budući da bendovi mjesecima, iz dobro poznatih razloga, nisu imali puno prilike svirati pa makar to bio i prazan klub, koji je za ovu priliku pretvoren u studio. Svi bendovi s kompilacije krenuli su s istih startnih pozicija, a u KSET-u se snimalo uživo, naravno bez publike i u studijskim uvjetima.

Kompilaciju otvara Eine, iliti Ivan Šćapec kojeg naravno znamo iz dua Seine i nikad prežaljenih Vlaste Popić, sa odličnom stvari Misao, a slijedi Nemanja i njihova funkoidna psihodelija u “Terra Magica”. Nastavlja Dimitrije Dimitrijević, glazbeni migrant iz Niša sa zagrebačkom adresom i odličnim Kovitlacem” s njegovog debitantskog albuma.

Žestoki Truth ≠ Tribe (Truth Is Not A Tribe) na jazz tragu i uz saksofon Maka Murtića s instrumentalom LA 1992″ vode nas prema kraju prve strane ploče koju zatvara Ivan Grobenski iz Moskau sa jednim lijepim podravsko/zagorskim etnom Kmica kmici grize repa.

Drugu stranu otvara The Gentleman ili Marko Lucijan Hraščanec nova zvijezda iz Koprivnice s Hide & Seek”, jednim odličnim akustičnim neo soulom, a za njim slijedi žestoki neopsihodelični udar Ne Ne Ne Ne” Porto Morta, na tragu ranih Haustora.

Mladi Sfumato prezentiraju svoj žestoki i precizni gitarski jazz fusion u Plasma Laser Gun 10000″, a cure iz Žen nastavljaju isto tako u žestokom neopsihodelično/etno izdanju uz Opet gange”.

Kako je album odlično otvoren sa Šćapecom tako je odlično i zatvoren uz njegova prijatelja i suborca Denisa Kataneca i njegovu Kliniku i Malu Snagu II”.

Deset izvođača, deset odličnih pjesama i više nego deset razloga da se posluša i nabavi ova kompilacija koja nam ne donosi nova imena nego predstavlja možda i ono trenutno ponajbolje što ova naša alternativna scena trenutno ima. A kada preslušate ove pjesme ovih raznovrsnih i talentiranih glazbenika potrudite se i potražite i njihova redovna izdanje. Ako ih do sada niste čuli mogli bi se i više nego ugodno iznenaditi.

Zagrebački klub Močvara u sklopu programa Začarana Močvara ugostitit će ili je već ugostio neke od imena s ove kompilacije, a svi koji nisu mogli prisustvovati mogu se nadati da će se prezentacija uživo ove kompilacije nastaviti i u buduće kada se nadamo da će se vremena popraviti i da ćemo se vratiti u mod kada se sve odvijalo u nekim normalnijim uvjetima.

Ovo je muzika kakva se kod nas svira danas, ovo je izbor možda i nečeg ponajboljeg trenutno i Zagreb Calling: Generacija bez refrena” je svakako nešto što bi trebali imati kod kuće na vinilu. I na samom kraju da parafraziram Šćapeca i njegovu misao s početka ploče, poslušaj ovu muziku i osjeti razliku.

5