EKSKLUZIVNA RECENZIJA: Zmaj Orko Star: “Escape” – bijeg u nepoznato koji će vam se svidjeti
3. prosinca 2022.

U uzbudljivoj glazbenoj odiseji tri vrhunska glazbenika vode nas u bijeg u nepoznato u kojem će nam se svidjeti.

Iza trija opakog imena Zmaj Orko Star kriju se tri već dugo vremena provjerena glazbenika i multiinstrumentalista, Zoran Majstorović (Zmaj), Borko Rupena (Orko) i Toni Starešinić (Star) koji se već par godina zajedno nalaze na raznoraznim pozornicama i pod ovim imenom sviraju kompletno improvizirane koncerte. Kako kaže Toni, na isti način otišli su u Kramasonik studio Hrvoja Nikšića, igrali se tamo dva dana u studiju, kasnije doma još malo overdubali snimke i eto sve je to iznjedrilo njihov prvi album “Escape” koji je pred nama. Ovaj “Escape” u svojih nekih četrdeset pet minuta glazbe nudi bijeg u neki sasvim drugi i drugačiji svijet od ovoga u kojem danas živimo, a glazbeni sladokusci doći će na svoje.

Deset “pjesama” koje donosi album vode nas čudnim putevima kojima ovaj trio putuje svijetom. Redom sve vrsni glazbenici od kojih svaki sudjeluje ponaosob na hrpi drugih projekata, našli su vremena i za svoju dušu napravili jedan bijeg, odnosno dali si oduška i na brzinu snimili album za svoj gušt. Od jazz rock fusiona preko world musica do elektronike, krauta i funka, sve to možemo čuti na Escapeu”. Kad je riječ o možda i “najzaposlenijem“ glazbeniku u nas, Toniju Starešiniću, uvijek mi se uz njegovo ime i njegovu glazbu nekako vežu glazbene sedamdesete godine prošloga stoljeća (!) i taj nekakav zlatni period progresivnog rocka i jazz fusiona. Vjerujem da on iz tog neiscrpnog bunara često pije vodu, odnosno tu često nalazi inspiraciju, a to se uvelike čuje i na ovome albumu.

Već prva stvar na albumu “Escape from the Hamlet” priziva mi neku Floydovsku atmosferu, ali odmah nakon nje “Dance of the Sailors”  nas vodi nas na jedan blagi orijentalni world music teren. Moćna, razvaljivačka “EolÔÇÖs Bag” donosi dašak elektronike i moćnu gitaru, a nakon nje sve se smiruje i na daleki istok vodi nas “Well of youth” s krasnim Zoranovim žičanim instrumentima. Power of Change” moćni je funky prepun orgulja i gitara, a slijedi ju blaga world psihodelija “Salvation in oblivion”. Predzadnja stvar “The Pursuit of the Perseids” bendovski je možda i “tour de force” ovoga albuma, doslovno su se sva trojica raspištoljili do kraja i što bi se reklo, stvarno su si dali oduška i “spustili ručnu”, a zadnja stvar “And to Stardust We Shall Return”, kako i dolikuje pravim progresivnim albumima iz sedamdesetih godina, smiruje atmosferu i na vrlo lijep način zaokružuje ovu priču koju nam je trio Zmaj Orko Star ponudio.

Kad sam već spomenuo sedamdesete godine sjetim se i jednog broja moga nekad omiljenog stripa Alan Ford i epizode u kojoj se pojavljuje Trio Fantastikus. Stripovski trio i nije bio baš neki trio pozitivaca, ali ovaj Trio Fantastikus koji nam je ponudio bijeg (“Escape”) je kud i kamo bolji i pozitivniji od stripovskog i svatko bi trebao pokušati pobjeći u njihov svijet i uživati u njihovom putovanju. Sva trojica glazbenika imali su na albumu puno prostora da pokažu svu raskoš svoga znanja i talenta, a iskreno jedva čekam nekakav datum kada bi ovaj album mogao i uživo biti predstavljen publici.

Dalibor Barić napravio je vrlo zanimljiv omot albuma, Hrvoje Nikšić je kao i obično dao svoj veliki obol onome kako album zvuči, a izdavanju ovoga albuma pripomoglo je i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske što je isto za svaku pohvalu.

Escape” je jedna uzbudljiva glazbena odiseja u kojoj nas tri fantastična glazbenika vode u bijeg u nepoznato koji će se svima svidjeti. Album će biti objavljen 9. prosinca za Dancing Bear.

5