EKSKLUZIVNA RECENZIJA: Freaktion – “Aesthetic-Sin” – izuzetno uspješan i zreo debi izuzetno mladog benda
24. prosinca 2022.
Boris Abramović (274 Članci)
Podijeli

EKSKLUZIVNA RECENZIJA: Freaktion – “Aesthetic-Sin” – izuzetno uspješan i zreo debi izuzetno mladog benda

Prvi dodir s glazbom Freaktiona bio mi je u sklopu Supervala – festivala mladih bendova, jednog fantastičnog projekta koji u okviru svoje platforme okuplja bendove osnovnog i srednjoškolskog uzrasta i daje im priliku za promociju svoje glazbe.

Prošle godine Freaktion je prvi put nastupio na Superval koncertu u vrtu Vintage Industrial Bara, a ove godine je ponovo nastupio u jednoj od dvije večeri sada već tradicionalnog Superval festivala ponovo u Vintageu. Bend je ovo koji se odmah izdvojio među stvarno puno kvalitetnih mladih bendova (bilo je deset bendova svake večeri) i odmah su svojim izuzetnim nastupom i kvalitetom privukli pažnju.

Nije stoga bilo čudno što su kao jedni od najkvalitetnijih na festivalu dobili priliku odmah nekoliko dana nakon Vintagea nastupiti i na našem najvećem rock festivalu, zagrebačkom INmusicu, na kojemu su isto tako imali vrlo zapažen nastup. Za jedan izuzetno mladi bend nastup na ovako velikom festivalu u društvu nekih od najeminentnijih svjetskih bendova bio je vjerojatno i veliki izazov, ali i velika čast koja se do sada rijetko kome ukazala.

Oformljeni u Puli kao alternativni rock bend, Freaktion svira od 2018. godine kada su se prvi članovi Vasja Šumonja (bas), Toni Drandić (bubnjevi) i Maja Šebelić (vokal) okupili na Rock campu u Puli. Ubrzo im se pridružuje i gitarist Gabriel Radović te se četvorka odlučuje posvetiti skladanju vlastitih pjesama. Unatoč poteškoćama u pandemijskim uvjetima bend iza sebe ima niz nastupa na raznim manifestacijama poput već spomenutih INmusica i Supervala, a prije toga i PremanKulture (SeptembArta), Roštiljarke, RiRocka i otvaranja Seasplash platforme, a svirali su i puno puta kao predgrupa nekim eminentnim rock imenima. Nakon svega nabrojanog ostalo je naravno još jedino da pjesme koje tako suvereno izvode na svojim nastupima skupe na jedno mjesto. I upravo se to dogodilo, pred nama je nastupni album Freaktiona “Aesthetic-Sin” koji izlazi na sam Božić.

Već od samog početka uvodne pjesme Mousetrap” pa do Show No Weakness” koja zatvara album, jasno nam je da slušamo jedan vrlo ozbiljan bend. Ozbiljan u svim segmentima, od kompozitorskog do izvedbenog. Freaktion je bend koji ima što reći, kaže to na jedan izuzetno dobar način, a izvedba vas neće navesti na pomisao da se radi o bendu srednjoškolaca, dapače, osim vrlo zrelih tekstova ovaj bend je i vokalno i instrumentalno više nego kvalitetan.

Devet vrlo zanimljivih pjesama u nešto malo manje od četrdeset pet minuta koliko album traje držat će vas prikovane ispred zvučnika, a prst će vam često biti na “repeat button“. Pjesme karakteriziraju česte izmjene jačih i distorziranih dijelova s onim ambijentalnijim i mirnijim trenucima dok je sve popraćeno melodičnim ali moćnim vokalima Maje Šebelić koja osim što je izuzetna pjevačica uz to i vrlo suvereno vlada pozornicom na nastupima uživo. Atmosfera koja se proteže albumom većinski je melankolična i mračna, stoga se i tekstovi najčešće bave psihološkim stanjem nesretnih i izmučenih pojedinaca, ali i tragičnim pričama poput obiteljskog nasilja, samouništenja i slično. U procesu kreiranja pjesama, kako sami kažu, važan im je i vizualni doživljaj pa stoga svakoj pjesmi dodjeljuju određenu boju koja im dodatno dočarava njenu atmosferu.

Samo ime albuma proizlazi upravo iz riječi sinestezija, fenomena miješanja zvučnih i vizualnih osjeta, a igra je riječi prema engleskoj inačici “synesthetic” – “Aesthetic-sin”. Za ime albuma, a i za cover art zaslužna je basistica Vasja. Iako su originalni i “svoji“ Freaktion svoju inspiriraciju nalazi i u  legendarnim bendovima poput Radioheada, ranog Musea, Pink Floyda i Porcupine Tree, a svojim se zvukom oslanjaju se na progressive alt rock, art rock i post rock.

“Mousetrap”, “Nymph”, “Calamity”, “In the Middle of Nowhere”, “Ethan White”, “Doorbell of Hell”, “Evil in Disguise”, “Nemesis” i “Show No Weakness” je set lista ovoga odličnog albuma i gdje god da se ukrcate na njega nećete pogriješiti jer jednostavno nema slabih mjesta.

U nekih dva tjedna koliko sam imao prilike preslušavati “Aesthetic-sin” vjerojatno mi je bar na jedan dan svaka od devet pjesama na albumu bila favorit, a to govori da je materijal na albumu ujednačen i da ništa previše ne odskače, nema tu filera, Freaktion se za ovaj album spremao od dana kada su se okupili.

Na albumu “Aesthetic-sin” nalaze se sve Freaktion pjesme napisane u razdoblju od 2019. do 2021. godine, a album je snimljen u studiju Partyzan uz asistenciju mix inženjera Perice Šurana i producenta Edija Cukerića, dok se za klavijature, sintesajzere i gudačke aranžmane pobrinuo Ivan Arnold. Snimanje i miksanje albuma trajalo je oko godinu dana, a službeno je završeno početkom zime i evo ga napokon pred nama.

Danas kada barem što se tiče rock glazbe Arene, Domove sportova pa i Tvornice mogu napuniti samo sada već mainstream rock bendovi s debelo 50+ članovima, pojava jednog ovakvog dobrog  mladog benda je i više nego osvježenje. Najmanje što možemo je da im damo priliku jer ova ekipa je u prosjeku barem tri puta mlađa od nejetabliranijih ekipa hrvatskoga rokenrola, pa eto kad se već govori o prilikama, prva je već 28.12. u zagrebačkom klubu KSET gdje Freaktion ima promociju albuma.

Vjerujte, sigurno nećete požaliti ako dođete u ovo praznično vrijeme na njihov koncert i doživite snagu njihove glazbe, jer ono što vam Freaktion može ponuditi uživo sigurno je još jedan glazbeni praznik. Dođite, podržite ovaj mladi bend, kupite možda i njihov prvijenac i uživajte.

Ocjena
4.5 out of 5

4.5

Vrlo dobro
4.5 out of 5