Skip to content Skip to footer

IZVJEŠĆE/FOTO: Marduk u Boogaloou – mirna black metal večer na Marduk svetkovini

Dugoiščekivani koncert švedskih black metal velikana Marduk održan je u srijedu, 19. veljače u punom klubu Boogaloo u Zagrebu.

Marduk se u Hrvatsku vraćao nekoliko puta, a nakon tri godine ponovno je nastupio u Zagrebu, u klubu Boogaloo. Europskom turnejom promoviraju album “Memento Mori “koji je izašao 2023. godine. Promociju albuma započeli su 2024. i nastavili ove godine. Marduk je na turneju poveo nizozemski black metal band Doodswens, koji je našoj publici vrlo dobro poznat te francuski melodični death/black Sumus Diabolicus Incarnatus i portugalski black metal Irae.

Koncert je započeo prema satnici u 18:30, a prvi bend koji je pokrenuo black metal veselje bio je Sumus Diabolicus Incarnatus, relativno novi black metal iz Lensa. Uz blast beatove, brze riffove i corpse paint iscrtavanje po licu i tijelu, ovaj četveročlani bend donio je energičnu svirku koja je lagano zagrijala publiku. Iza sebe imaju samo jedan album: “Les louanges de Baël – Livre 1″ iz 2022. koji su ovom prilikom došli promovirati. Pjesme imaju žestoke elemente s izmjenom brzih dionica uz melodične i atmosferične dijelove. Klub se tada još punio pa su posjetitelji koji su došli podržati događaj od početka mirno slušali i gledali uz pivo. Frontmen je koristio zanimljiv mikrofon – u obliku obrnutog križa, a u pozadini se nazirao logo iz projektora, uz efekt vatre na platnu. Zvuk je bio općenito dobar, no tehnička izvedba samog benda nije bila uvijek skroz u tempu. Unatoč tome, uz nekoliko pjevnih nota, brze BPM-ove i visoko screamanje, svoj polusatni nastup su priveli kraju. Napravili su zajedničku fotografiju s publikom kako bi pamtili svoj prvi nastup u Hrvatskoj.

Sumus Diabolicus Incarnatus (Foto: Davor Birt)

Između izmjena bendova, u klubu su pušteni heavy metal i nu metal hitovi Pantere, Avenged Sevenfolda, Iron Maidena, Slipknota i dr. što je održavalo raspoloženje publike. Posjetitelji eventa bili su različite dobi – od generacije X (i ponešto starijih) pa sve do generacije Z što je bilo lijepo vidjeti jer su svi došli iz istog razloga. Na izmjenama bi se napravio kratki sound check, a bubnjevi se u cjelini ne bi mijenjali. Na stageu nije bilo više bubnjeva kao što obično biva na koncertima, već su se samo mijenjali elementi prema potrebi bubnjara. Prije početka drugog benda, logo se na projektoru promijenio, a virtualna vatra je i dalje ostala na platnu. Sljedeći po satnici počeli su sa svirkom nešto ranije. 

Irea je nastavila jednakim tempom, s brzim ritmovima i sirovim zvukovima, te je zvučala tehnički sigurnije od svog prethodnika. Lisabonski one-man raw black metal projekt, iza kojeg stoji Vulturius (prisutan na sceni od 2002.), došao je u Boogaloo promovirati album “Assim na Terra como no Inferno” iz 2022. godine. Boje na licu i vratu i dalje su bili zaštitnički znak black metal imidža, no ovog puta smo primijetili novi detalj – naočale na bubnjaru! Blackeri uvijek brinu za svoj imidž – kožnjaci, visoke čizme, crna odjeća, killeri i lanci su must, ali naočale su ovog puta bile iznenađenje! Iako su manje melodični, u glazbi koriste puno groove elemenata, zbog čega je publika (polako, ali sigurno) razgibavala vratove. U pjesmama se mogu pronaći i kratke pjevane dionice uz visoko screamanje i spore atmosferične izmjene, a unutar pjesme događaju se promjene tempa. U jednom trenutku tonac je podigao zvuk instrumenata na zahtjev članova projekta, jer je zvuk bio nešto tiši, a od tada je bas gitara grmjela vrlo snažno. Irea nema klasičnog frontmena – gitarist je zapravo i vokal, dok basist preuzima ulogu back vokala. Nije bilo puno interakcije s publikom, osim što su izgovorili “hvala” na hrvatskom, čime su pokazali poštovanje prema publici. Kako su počeli, tako su i završili ranije, nakon otprilike 45 minuta setliste nakon čega su u tišini napustili stage.

Irae (Foto: Davor Birt)

Nakon nešto dužeg iščekivanja, sound checka, namještanja platna i detalja na stageu – lubanja životinja, oltar, svijeće, tamjan i knjiga – Doodsweens (na nizozemskom “dood swens” – želja za umiranjem) započeli su s dugim obrednim introm. Vokalistica i bubnjarka, Inge van der Zon (I.), započela je igru s vatrom u ceremonijalnom tonu – zapalile su se svijeće i posuda s tamjanom čiji je miris ubrzo počeo preplavljivati klub. Potom je zanimljiva Inge sjela za bubnjeve i krenula u nevjerojatan vokalno-bubnjarski performans s ostatkom benda. Doodsweens do sada imaju četiri izdanja: demo “Doodswens” (2019.), split “From the Shadows of the Abyss” (2020.), full album “Lichtvrees” (2022.) i ovogodišnji live album “Het Nieuwe Licht.” Njihova glazba me potpuno unijela u atmosferu kakva i treba biti na black metal koncertima i mogu reći da sam zaista uživala.

Interludiji misnih pripjeva (antifona) i zvukovi zvona nisu nedostajali. Instrumentalno su bili uigrani i precizni, s puno tehničkih finesa, tipičnih black metal blastova i izmjenama groove dionica. Publika, iako manje aktivna tijekom cijele večeri, pratila je koncert nasmiješena i oduševljena, pozdravljajući Inge podizanjem rogova prilikom njenog podizanja palice. Interludiji na pauzama između pjesama popunjavali su praznine, pa smo tako mogli čuti zvuk žuborećeg potoka i nešto dublje zvukove, poput onih didgeridooa. Svi ti detalji odlično su održavali atmosferu. Corpse paint, lančići, kožnjaci, killeri i duge kose nisu nedostajali niti ovaj put. Mogu reći da blackeri, i u publici i na pozornici, imaju najbolji ukus kada je riječ o odjeći i modnim detaljima. Nakon 45 minuta svirke, Inge je završila ceremoniju, onako kako je i započela, uz vatru i tamjan.

Doodswens (Foto: Davor Birt)

Napokon je došao trenutak koji su svi s nestrpljenjem iščekivali – spektakl black metal giganata, Marduk. Iako se malo dulje čekalo na početak, pa je napetost među publikom rasla, Marduk je započeo svirku nešto iza 21:25, odnosno s neznatnih 10 minuta kašnjenja. Po dolasku na stage, dočekale su ih snažne ovacije, a odmah na prvoj pjesmi energija je bila nevjerojatna s obje strane, uz intenzivno headbanganje. S velikom količinom dima na pozornici i prigodnim svjetlima koja su mijenjala boje, dominirala je crvena, koja je savršeno odgovarala logu benda. Black metal zvuk je zapalio Boogaloo, a babilonsko božanstvo jasno je pokazalo tko je gospodar pozornice i headliner večeri.

Od 1990. godine Marduk je u samom vrhu black metal scene, predvođeni Morganom Steinmeyerom Håkanssonom, a iza sebe imaju bogatu diskografiju koja uključuje 15 studijskih albuma. Iako su došli promovirati najnoviji album “Memento Mori”, na repertoaru su se našli stari i novi materijali koji spajaju black, death i groove elemente. Vokal Mortuus održavao je odličnu interakciju s publikom, često pozivajući na akciju. U jednom trenutku zasmetali su mu monitori, pa ih je počeo šutati sa stagea, no nakon što su ga upozorili stage/audio tehničari, koncert je nastavljen bez ikakvih daljnjih incidenata. Publika je vjerojatno sve to shvatila kao dio stage performansa i prihvatila s oduševljenjem.

Uz uzvike “Marduk, Marduk!” u ritmu bas bubnja, u prvim redovima je bilo žestokog headbanganja, a ograde photo pita su se svakom pjesmom sve više približavale pozornici, pod utjecajem gorljive energije. Bend je imao dva izlaska sa stagea – nakon prvih 30 minuta svirke, čime su označili kraj prvog dijela nastupa, te na kraju, nakon što su odsvirali posljednju pjesmu, kada su pozvani na bis. Koncert je trajao nešto više od sat i petnaest minuta, a na posljednjoj pjesmi članovi benda su dijelili high fiveove posjetiteljima koji su se izgurali do same pozornice. Na koncertu nije bilo moshpita koji vjerojatno nije dio ciljane skupine koja dolazi na ovakav događaj, ali je bilo banganja i rogova u ritmu.

Marduk (Foto: Davor Birt)

Publika je zadovoljna napustila klub, a neki su se zadržali na merch stolu. Posjetitelji su imali širok izbor, a najpopularniji artikli bili su majice kratkih rukava s Mardukovim motivima. Na stolu na kojem su merch prodavali ostali bendovi, mogli su se pronaći ploče, CD-ovi, stickeri i drugi suveniri. S time je crna srijeda došla do svog kraja, no Marduk bi se sigurno mogao vratiti u budućnosti – možda s novim albumom.

Foto: Davor Birt