Ove 2025. godine obilježavamo točno četiri desetljeća od objavljivanja legendarnog prvog albuma benda Partibrejkers.
“Ispostavilo se da je to izdanje, nazvano po imenu same grupe, jedna od ključnih ploča domaćeg rokenrola, rječju – autentični klasik. Trebalo je, doduše, biti veoma strpljiv, dok se 1985. nije konačno pojavila u izdanju Jugotona, ali je upravo s njom započela velika karijera grupe Partibrejkers, koja je u mnogo čemu definirala rokenrol u našim, jugoslavenskim krajevima. Partibrejkers su nastali kao supergrupa samoniklih beogradskih genija, koji su pekli svoj zanat u underground bendovima s prelaska iz 1970-ih u 1980-e: Goran Bulatović Manzanera za bubnjevima, Nebojša Antonijević Anton i Ljubiša Kostadinović Ljuba s gitarama o pasu, kao i vjerojatno najupečatljiviji regionalni frontmen ikada – Zoran Kostić Cane. U narednim dekadama, njihova energija originalnih desperadosa rokenrola, šibala je neumorno preko svih ograničenja, utemeljivši jednom za svagda zvučnu revoluciju koja djeluje apsolutno van svakog poznatog reda i zakona. Ako su uopće i imali neke poznate preteče, bili su to, bez ikakve sumnje, samo Zoran Miščević i njegove Siluete.

Partibrejkers su od samog svog nastanka instinktivno osjetili kako u jugoslavenskom društvu – obezglavljenom nakon silaska Josipa Broza Tita s povijesne scene, te samim tim prepuštenom raznoraznim posljedičnim nedaćama – tinejdžeri i dalje tragaju za sobom, zaljubljuju se, bivaju odbačeni i odbacuju, doživljavaju nadrealne trenutke na ulici, svoju gubitničku sudbinu vide kao kobnu nesreću na koje se više ne može utjecati, usamljeni su u svojoj potrazi za voljenom, osjećaju se kao stranci među prolaznicima u gradu, ali su svjesni i svoje moći koja potiče od žudnje, mistike noći ili životnih preokreta koji se odigravaju u jednoj električnoj sekundi. Ovaj bend progovorio je zato u ime svih tih mladih, koji su samo tražili način da oblikuju svoj put u život, mimo bilo kakvog diktata.

Praktično svaka pjesma s albuma „Partibrejkers“ dio je rokenrol mitologije, doživljene na srpskom i prenesene po prvi put u naše gradove. To je ploča kojom je čisti rokenrol konačno postao dio ovdašnje kulture, da zauvijek takav ostane i postane dio svjetskog rokenrola, a ne lokalna kopija niske uvjerljivosti. Kao utjelovljenje vječnog mladalačkog nemira i nezadovoljstva, ova ploča momentalno je postala generacijski kult u nekadašnjoj SFRJ. Zapravo je do nje i od nje ustanovljeno računanje stare i nove ere u poimanju onog što zaista jest rock muzika – muzika slobode, nepristajanja da nekom služiš, hrabrosti da se suprotstaviš svim budućim ‘hipnotisanim gomilama’ koje glume život i ponavljaju naučene pokrete u kompromisnoj igri svakodnevice.” – pišu u najavi izložbe Zorica Kojić i Dragan Ambrozić.
Izložba će biti otvorena u četvrtak, 24. travnja u 18 sati na platou ispred Umjetničkog paviljona “Cvijeta Zuzorić” na Kalemegdanu u organizaciji Doma omladine Beograda. Autori izložbe su Zorica Kojić i Dragan Ambrozić, a autori fotografija Goranka Marić, Aleksandar Kujučev i Stanislav Milojković.
“Ovom izložbom željeli smo ovjekovječiti jedan veliki bend koji je oduvijek bio silovito oličenje životnosti rokenrola. Grupu koja je rokenrolu dala razlog i pravo da postoji u našoj sredini. Jer, Partibrejkersi su za vječnost”, kažu autori izložbe Zorica Kojić i Dragan Ambrozić.
Naslovna fotografija: Stanislav Milojković (Partibrejkersi u RTB Studiju na Košutnjaku 1984. godine)