Skip to content Skip to footer

IZVJEŠĆE/FOTO: Tanita Tikaram u Ljubljani – kad nostalgična žeđ otvori nove horizonte

U koncertno prilično intenzivnim završnim mjesecima ove godine, odabrao sam pogledati jedan koji me  većinom elemenata nije iznenadio, ali u određenim dijelovima je opet bio potpuno iznenađenje.

Tanita Tikaram prvi put je u petak, 23. listopada gostovala na ovim našim prostorima (definitivno i Ljubljanu ubrajam u to, recimo to ovako: područje jugoistočne Europe, južnije od Graza ili Budimpešte). Nisam je nikad do sada slušao uživo pa je ovo bila odlična prilika.

Osnovni poriv za pogledati njen nastup je činjenica da je bila jedan od ključnih pop/folk izvođača kasnih 80-ih, što automatski znači element nostalgije. Drugo je to što sam pročitao neke koncertne recenzije od prije par godina, i glas je navodno još uvijek odlično služi (ok, tek joj je 56 godina, pa to i nije iznenađenje) – vrijedilo je to provjeriti. I treće – iskreno sam bio oduševljen tim njenim prvim radovima, ponajprije singlovima s debi albuma „Ancient Heart“: bili su to „Good Tradition“, „Twist In My Sobriety“, „Cathedral Song“ i „World Outside Your Window“, među kojima je diskografski najuspješniji onaj prvi („Good Tradition“), iako je na našim prostorima Tanita gotovo one-hit wonder i svi je znaju po pjesmi „Twist In My Sobriety“ (koja je, usput, skupila preko 70 milijuna streamova).

Foto: Jure Urek

Hajde da onda malo podsjetimo na njenu sjajnu prošlost i karijeru: Tanita se proslavila sa samo 18 godina jedinstvenim nizom hit pjesama koje su pokazivale njezin izvanredan glas i odražavale neovisnost kasnih 1980-ih/ranih 90-ih, prkoseći prethodnim ženskim glazbenim stereotipima i definirajući je u očima glazbene povijesti.

Vrhunski album prvijenac „Ancient Heart“ izdan je 1998., a onda je u gotovo svakih godinu do dvije objavljivala novi album („The Sweet Keeper“ 1990., „Everybody’s Angel“ 1991., „Eleven Kinds of Loneliness“ 1992.), da bi onda to ipak išlo u nešto sporijem ritmu; do danas je objavila ukupno 10 albuma, a posljednji u nizu (prema kojem je nazvana i aktualna turneja) je „LIAR – Love Isn’t A Right“, objavljen ove godine, nakon 9-godišnje diskografske pauze. Ovaj album je, na određeni način, nastavak albuma prvijenca, stilski i tematski, pa ne čudi da je najveći broj pjesama na koncertu došao s prvog (5 pjesama) i posljednjeg albuma (7 pjesama).

Krenuvši na svoju prvu punu turneju od 2019., Tanita Tikaram istražuje svoj izvanredni prethodni katalog na nove načine, prikazujući svoj put od 18-godišnjakinje koja je izdala višemilijunski prodani album ‘Ancient Heart’ do tog albuma nastavka „LIAR“ (objavljen 10. listopada 2025.).

Dugoočekivani novi album otkriva emocionalne i društvene razlike između žene kakva je Tanita bila i žene kakva je danas, uzimajući u obzir četiri desetljeća životnog iskustva. To je album nevjerojatne ljepote i izvrsnog muziciranja koje naglašava njezin jedinstveni glas koji priča maestralnu priču o emocionalnim, političkim i osobnim istinama, i zaslužio je predstavljanje široj publici.

Foto: Jure Urek

Tanitu na turneji prati posebno stvoreni komorni sastav 21. stoljeća, za ovu priliku nešto skraćen; isti uključuje Helen O’Hara (violina, The Charlatans / Dexys Midnight Runners), Marc Pell (bubnjevi i udaraljke, Mount Kimbie) i Midori Jaeger (violončelo i prateći vokal). Bend je zvučao savršeno uigrano, svi su odlični glazbenici, a Midori ima i vrlo ugodan, topao glas, koji je savršeno dopunjavao promukli glas Tanite.

Tanita je pak svirala gitaru i klavir naizmjence, odlično komunicirala s publikom, priča između pjesama bila je umjerena, humorom okrenuta prema sebi (najviše), s osvrtima na to kako su neke od pjesama nastale.

Set lista bila je vrlo dobra mješavina starijih, dobro poznatih, i novih, prilično nepoznatih pjesama široj publici; nije stoga čudo da su najbolje reakcije publike bile na poznate pjesme, no iskrenog aplauza nije falilo na kraju bilo koje izvedbe.

Koncertna dvorana Kina Šiška napunjena otprilike 2/3, što mi je dalo mogućnost bez problema doći u prvi red, i bilo je odlično pratiti glazbenike na djelu, do najmanjeg detalja. Zvuk je bio jasan, precizan i dobro postavljen, zaista odličan koncert.

Iznenađenje s početka teksta je to koliko su pitke nove pjesme i koliko dobro koncertno zvuče; na povratku iz Ljubljane odmah sam poslušao njen zadnji album u cijelosti 2 puta. Isto tako, Tanita, koja je kroz karijeru pokazala da je spremna na istraživanja i nove puteve, niti ovaj put nije razočarala. Za bis nije svirala niti jedan od svojih većih hitova, već su to bile pjesme „May You Never“ (obrada pjesme kantautora Johna Martyna) i „I See A Morning“ sa zadnjeg albuma.

Jedini žal ostaje zbog toga što smo čuli jednu francusku stvar („Fais Moi La Solitude“), a ja sam silno navijao da odsvira i „And I Think of You“, obradu talijanske pjesme „E Penso A Te“ koju je izvodio Lucio Battisti, no to već ide u kategoriju „želje i pozdravi“.

Šteta je što Zagreb nije uključen u ovu turneju, sigurno bi koncert imao svoju publiku i naišao bi na odličan prijem, baš kao i kod susjeda Slovenaca.

Foto: Jure Urek