RECENZIJA: “Zakon noći” – još jedan američki gangsterski film
18. siječnja 2017.

Ben Affleck ponovno je napravio dobar film. Ovaj put odlučio se za priču o gangsteru, klasični američki žanr koji je iznjedrio neka od najboljih djela filmske umjetnosti.

Tradicija je, kao što vrlo dobro znamo, i pomoć i otegotna okolnost, jer će i ovu priču o usponu odmetnika (kako se sam volio nazivati) Joea Coughlina uspoređivati s likovima i djelima velikana američke, ali i drugih (npr. francuske) kinematografije. Za predložak izabrao je roman Dennisa Lehanea (romani Mystic River po kojemu je još jedna američka ikona, Clint Eastwood, snimila izvrstan, Oscarima ovjenčan, turoban rad i Shutter Island koji je iskoristio Martin Scorsese za istoimeni film s Leonardom Di Caprijom u glavnoj ulozi).

Leo Di Caprio je, uz Afflecka i producirao ovu napetu pustolovinu sitnog kriminalca, inače sina policijskog kapetana, koji se uspinje na ljestvici, kriminalnoj i financijskoj, društva ogrezlog u alkohol (doba je prohibicije) i kocke. Na tom putu suprotstavljaju mu se mnogi, od Ku Klux Klana i religioznih fanatika, do korumpiranih čuvara reda i državne administracije, te, naravno, drugih članova gangsterske organizacije kojoj i sam pripada i za čije interese radi. Sve te probleme glavni lik, kojega također glumi Ben Affleck, rješava razgovorom, ali i prijetnjama, ucjenama, potkupljivanjem i nasiljem i ubojstvima. Ništa se ne može suprotstaviti biznisu, legalnom i u ovom slučaju ilegalnom. Čak i kad je sentiment u pitanju, kad su u pitanju članovi obitelji. Ako se ispriječiš na putu zarađivanja bit ćeš zbrisan. Sjetimo se samo jedne od ključnih rečenica iz izvanredne krimi i policijske serije The Wire u kojoj se kaže: “Trag droge možemo slijediti, ali trag novca ne. On bi te mogao dovesti do nekih neugodnih spoznaja i rezultata. Zato bolje to niti ne raditi. Ili će ti netko drugi to zapovjediti.”

Ben Affleck u trostrukoj ulozi scenarista, redatelja i glavnog glumca solidno je odradio posao. Od ostalih valja spomenuti Brendana Gleesona (u ulozi njegovog oca), Chrisa Coopera (Figgis), a vrlo dobre su i Elle Fanning (Loretta Figgis) i Zoe Saldana (Graciela). Nakon nekoliko vrlo dobrih filmova (Argo i Gone Girl) i najvjerojatnije dobro plaćenih poslova (The Accountant, Suicide Squad, Batman vs Superman…) Affleck se vraća filmom koji će naći put do publike, a i barem u nekoj kategoriji do Akademijinih glasača. Očito je da ima prostora za napredak i kao scenarist i kao redatelj, ali ima i vremena. S obzirom da smo spomenuli Eastwooda, evo i podsjetnika na njegove godine (rođen je 1930.). I on je bio solidan glumac, a kasnije se profilirao kao odličan, prije svega, redatelj. Što dokazuje i u posljednje vrijeme( film Sully s Tomom Hanksom). Voljeli bi da Affleck nastavi tom stazom.

3