Jan Kinčl: “Idite izvan granica što je češće moguće jer ćete uvijek doma donijeti nešto korisno”
17. listopada 2018.
Nikola Knežević (2204 Članci)
Podijeli

Jan Kinčl: “Idite izvan granica što je češće moguće jer ćete uvijek doma donijeti nešto korisno”

Jedan od najzanimljivijih DJ-a današnjice u Hrvatskoj, Jan Kinčl, u intervjuu za Music Box govorio je o Red Bull Music Akademiji, sudjelovanju na istoj, testiranju proizvoda neizrecivo dobrog imena, Regisu Kattieju, elektroničkoj sceni u Hrvata i sličnim temama.

Nedavno si prisustvovao 20. godišnjici Red Bull Music Akademije. Otkud tvoja povezanost s ovom Akademijom, kako je došlo do toga i što je za tebe značio odlazak u Berlin? Lijepo je raditi glazbu, lijepo je stvarati s drugim glazbenicima, ali je lijepo i sresti glazbenike, kao što se tebi dogodilo u Berlinu. Čak si se susreo i s nekim elektroničkim legendama. Tko je sve bio tamo?

S Red Bullom sporadično surađujem već sigurno 5 godina, možda i više. Tomo Pupavac u početku i Eddy Ramich nakon toga su bili Mr Xevi, i oni su nekoliko generacija hrvatskih DJ-a i producenata upoznali s RBMA pričom, a Eddy me nešto kasnije i uveo u ekipu. U zadnjih godinu dana puno više surađujemo, Red Bull je dosta podržao album koji smo Regis i ja objavili u 4. mjesecu. Ali da budem iskren, pratim RBMA aktivnosti već više od 10 godina, i pokušavam biti barem prisutan na svemu što se pod njihovom kapom događa u Zagrebu, tako da je to povezanost koja se vrlo postepeno gradila i definitivno kulminirala time što su me poslali da dva dana sudjelujem u ovogodišnjem izdanju Akademije u Berlinu. Otići tamo mi je bila velika čast i jako sam zahvalan na tome. Dobio sam priliku provesti nekoliko dana s ljudima sa samog vrha raznih grana industrije (produkcije, novinarstva, marketinga, inženjeringa…) koji jednako žive za glazbom 25 sati dnevno. Već to samo po sebi ti napuni baterije na duže razdoblje, a povrh toga sam slušao jako zanimljiva predavanja i provodio vrijeme s nekim od svojih uzora iz Detroita. Sjediti na kavi i pričati o najranijim danima techna s Mad Mikeom i Johnom Collinsom iz Underground Resistancea je dosta nadrealno iskustvo. Mikeu sam posvetio i jedan tekst za Red Bull. Nakon toga bio sam u društvu s Kevinom Saundersonom, jednim od troje ljudi koji su “stvorili” techno glazbu i čiji će hit “Good Life” svi prepoznati. Imao sam priliku slušati predavanje i izmijeniti nekoliko riječi s Mandy Parnell, iznimno cijenjenom mastering inženjerkom iz Velike Britanije. Pričao sam i s Marcom Passaranijem…zapravo gdje god se okreneš naletiš na nekoga.

Sve je došlo nekako na krilima albuma “In Plain Sight” s Regisom Kattiejem. Zanimljivo kako je u Hrvatskoj skoro zamrlo izdavanje elektroničkih albuma. Umire polako i objava albuma komercijalne glazbe, a da ne govorimo o elektronici. Zašto album u singl-po-singl trenutku i je li taj potez ispunio vaša očekivanja?

U pravu si da globalno format albuma umire i odmah ću ti reći da nisam jedan od pobornika tog trenda. Do toga je došlo zbog više razloga, ali onaj koji me najviše ljuti je onaj “da se ljudima prag koncentracije drastično smanjuje” i da izdanja “kraće žive”, pa se pokazalo praktičnim da svakih nekoliko tjedana izbacite pjesmu koja će kratko biti prisutna, dok za dva tjedna ne izbacite iduću zbog koje će slušatelji zaboraviti prošlu. Regis i ja se trudimo kategorički to ignorirati jer pogodovati takvim štetnim trendovima s prilagođavanjem muzike koju radiš je ludost. Bilo kroz format ili kroz neki drugi parametar. Ja sam veliki fan album formata; kupujem glazbu od rane dobi i nema ništa bolje od slušanja albuma od početka do kraja. To je jedini način da uspiješ sve što ti autor želi dati jer i samo programiranje rasporeda pjesama na albumu drastično utječe na doživljaj slušanja. Dodaj na to artwork i sve informacije uključene u njemu i to je to, dobio si “punu rečenicu” umjesto jednog sloga. Zbog toga smo se odlučili za album, koji ima i početak i kraj i cijelu jednu priču zaokruženu fotografijama na coveru i s tekstu unutra. Singlovi su sami po sebi zanimlijv format ako ih ne gledamo kao nešto što bi trebalo zamijeniti format albuma. Mi smo, na primjer, objavili single “Florette” dva mjeseca prije izlaska albuma kako bi ga najavili i prezentirali pjesmu u nekoliko verzija i remikseva. Nakon toga je izašao albuma, a za mjesec-dva bi trebali objaviti još jedan singl skinut s albuma, “Blue Funk”, u novim iteracijama. Sviđa mi se ideja da kroz singlove prezentiraš više verzija jedna pjesme jer ako je song dobar, bit će dobar u različitim kontekstima. I kad smo već na ovoj temi, moram preporučiti odličan album Ilije Rudmana pod imenom “Paradigma”, koji je objavljen nekoliko mjeseci prije našega. Ilija je također jedan od štovatelja formata od kojeg sam puno naučio. I taj zadnji album doslovno ne skidam s gramofona doma.

Na neki način si ispisao nove stranice hrvatske elektroničke glazbe jer si postao prvi hrvatski DJ koji je isprobao Granular Convolver. Što je to, kakav je to uređaj i koja je njegova svrha?

Vrlo pojednostavljeno, to je uređaj koji ti omogućuje da snimiš kratak zvuk i njegovu teksturu primijeniš na drugi zvuk. Puno detaljnije sam uređaj opisao u ovom tekstu za Red Bull, ali ovako ti mogu reći da je raspon rezultata koje možeš dobiti GCom-om vrlo zanimljiv i da te uređaj često iznenadi. Nažalost nisam uspio provesti puno vremena s njim pa su i moja opažanja dosta ograničena. Volio bi ga imati na nekoliko tjedana i vidjeti kako bi funkcionirao na nastupima.

Foto: Sanjin Kaštelan

Je li se u glazbu previše upetljala moderna tehnologija?

Moderna tehnologija određenog doba je uvijek bila sastavni dio contemporary glazbe tog doba, a pomaci u tehnologiji na vrlo izravan način utječu na pomake u umjetnosti. Ali smjer u kojem se dobar dio današnje tehnologije razvija je takav da veliki dio posla napravi umjesto tebe, a to je upareno s navikama velike količine ljudi koji se i prepuštaju tim olakšicama. Zato puno elektronske glazbe danas zvuči identično i iznimno generički. Naravno, uvijek postoji grupa ljudi koji ulažu vrijeme i energiju u svoj proces i trude se napraviti nešto “svoje”, autentično pa se fokusiram na takve. Potpuno mi je neshvatljivo da razvoj tehnologije, umjesto da donese raznolikost, donese toliku uniformiranost. Brzinski pogled na današnje Top 20 liste ukazuje da negdje definitivno imamo problem.

S Regisom si nastupao već live, kako ste kliknuli zajedno za pultom? Hoćemo li ovakav uređaj koji si isprobao u Berlinu moći vidjeti i live na vašim nastupima?

Od početka do sada smo prošli velik broj i nastupa ali i raznih privatnih situacija kroz koje smo se zbližili na više razina i prvenstveno postali prijatelji. Tako da kad smo na nastupu skoro da i ne pričamo nego znamo prepoznati muzičke signale koje si dajemo pa po tome improviziramo i usmjeravamo glazbu. Regis dolazi iz jazza pa me naučio puno toga o slušanju osobe s kojom sviraš i kako ti određeni stil sviranja ili nešto drugo može dati signal da, na primjer, sad imaš prostora da dođeš u prvi plan ili da odeš u pozadinu i smiriš se. Granular Convolver bi volio imati na nastupu…već imam ideje kako bih ga upogonio, ali je to prilično teško pošto ih postoji samo mali broj i napravljene su za potrebe Red Bull Music Akademije. No vidjet ćemo, nikad ne znaš.

Foto: Sanjin Kaštelan

Moramo biti svjesni, tržište elektroničke glazbe je više ostatak svijeta, nego Hrvatska. Kakvo je tvoje razmišljanje o tome, može li se s elektronikom opstati samo u Hrvatskoj i u hrvatskim klubovima ili je kad tad neminovno da izađeš izvan granica?

Hrvatska je zbilja malo tržište, a ovisno o tome što nekome predstavlja “opstanak”, odgovor je i da i ne. Ali u svakom slučaju je potreban ozbiljan pristup, disciplina i rad kao da si na klasičnom 9-17 poslu da bi mogao platiti račune baveći se samo glazbom. Izlazak izvan granica nije dobar samo zbog financijskog trenutka nego te izlaže različitim publikama i situacijama čime postaješ bolji performer. Lako je upasti u zamku nastupa u poznatim gradovima i pred publikom koju poznaješ, tako da što širi krug po svijetu radiš – to bolje. Ne moram ni spominjati da te to obogaćuje kao osobu. Time gradiš svoj fond iskustava od kojih će se jedno možda preslikati u pjesmu kojom ćeš potrošiti nečijih 7 minuta života. A muzika koja dolazi s takvog mjesta će se lakše povezati s publikom jer ljudi osjete kad je nešto iskreno. Uglavnom, idite izvan granica što je češće moguće jer ćete uvijek doma donijeti nešto korisno.

Hvala ti na razgovoru i želim da ti Granular Convolver upadne u med! 😀

Hvala brate! Kako se ono kaže, iz tvojih usta u Jah-ove uši…