RECENZIJA: Tomec&Grabber: “Deep into Croatia” – zvučna razglednica
9. rujna 2019.

Krešimir Tomec i Marco Grabber došli su do svog trećeg izdanja na kojem spajaju hrvatsko glazbeno nasljeđe i modernu klupsku glazbu.

Nakon “Dalmatian Dub” iz 2010. i “Dalmatian Lounge” iz 2013. na kojima su se primarno bavili klapskom glazbom, interes su proširili na glazbenu tradiciju cijele zemlje od Međimurja i Podravine do Istre. Na albumu “Deep into Croatia” (Scardona) pojavljuju se brojni gosti poput Lidije Bajuk, Matije Dedića, Singrlica, Tete Lize, Tamare Obrovac, Putokaza ili Marka Ramljaka.

Sve navedeno njihovoj fuziji tradicije te jazzy house i dub natruha još jednom daje ozračje svojevrsnog turističkog proizvoda, zvučne turističke razglednice koja pažljivo omotanim slojevima modernosti pokušava približiti baštinu. U tom smislu album funkcionira besprijekorno jer je spoj skoro pa bešavan. Tako je primjerice post dubstep puls u “Oj Barate” posve prirodno uklopljen u tradicijski napjev i jazz klavir pa se čini da je njegov urbani mrak neodvojiv od ruralnih natruha vokala.

Ono što eventualno može smetati je relativna predvidljivost osnovne strukture ovih pjesama: ustrajni ritmički obrazac plus organska, tradicionalna ili jazz instrumentalizacija plus vokal koji sve elemente spaja u cjelinu, a sve povezano A -B -C -D obrascima u kojima je svako razrješenje glazbene napetosti unaprijed poznato. S druge strane, album je zvukovno ujednačen, ali atmosferski raznolik i nije usmjeren isključivo na pozadinsku lounge primjenu kako bi se moglo na prvu očekivati. Premda dominiraju tekući, opušteni tonovi, natruhe mračnijih elemenata daju materijalu osjećaj autentičnosti .

Ono što nedostaje zapravo nema veze s Tomecom i Grabberom. Da bi ovakav projekt imao nekakav dugoročniji učinak, baš kao i Boxerovi pokušaji s Ladom, trebala bi za to postojati cijela scena, a to očigledno neće tako skoro postati praksa. Uzeto u tom kontekstu, “Deep into Croatia” nudi slučajni dašak egzotike, umjesto da bude dio onoga na što očigledno autori i ciljaju – kulturne ponude.

3.5