Prilagodite postavke pristanka

Koristimo kolačiće kako bismo vam pomogli da se učinkovito krećete i izvodite određene funkcije. U nastavku ćete pronaći detaljne informacije o svim kolačićima u svakoj kategoriji pristanka.

Kolačići koji su kategorizirani kao "Neophodni" pohranjuju se u vašem pregledniku jer su neophodni za omogućavanje osnovnih funkcionalnosti stranice.... 

Uvijek aktivan

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

Nema kolačića za prikaz.

Skip to content Skip to footer

RECENZIJA: Bong Joon-ho: “Parazit” – u govnima do grla!

Kolega filmski kritičar Željko Mirković Miki još prošle godine pisao je s Vukovar Film Festivala i spomenuo film “Parazit” kao jedan od najsvjetlijih trenutaka prošlogodišnje filmografije. Ponukalo me je to na odlazak u Cinestar na najbolji film koji sam gledao do sada iz produkcijske 2019. godine. Naravno ima još filmova za pogledati.

I baš danas kad su objavljene nominacije za nagradu Oscar i kada je čak šest nominacija odnio “Parazit”, odlučio sam napisati koju riječ o ovom filmu južnokorejskog redatelja Bonga Joon-hoa poznatog po filmovima “Sjećanja na umorstvo”, “Snowpiercer” i “Okja”. Na prvu je ovo neka tipična priča obitelji koja je na rubu egzistencije, ali nakon što se u ovom dramskom filmu razlijeva čak 5 različitih filmskih žanrova jasno je kako je riječ o vanserijskom proizvodu i scenariju koji zaslužuje mnoštvo priznanja. Drama, triler, komedija, nakratko erotika i horor, pet je žanrova koji zvuče nespojivo, ali su ovdje maestralno povezani. Čak je i redatelj jednom izjavio kako mu nije cilj miješati žanrove, ali se ta mješavina jednostavno sama od sebe dogodi.

Sve se ovdje okreće oko vrlo čudne i siromašne obitelji koja preživljava izrađujući kutije za pizze i dobavljajući ih za jednu lokalnu pizzeriju. Obitelj glume Kang-ho Song (otac Kim Ki-taek), Jeong-eun Lee (majka Moon-gwang), Woo-sik Choi (sin Kim Ki-woo) i So-dam Park (kćer Kim Ki-jung). Nakon što ih posjeti obiteljski prijatelj i ponudi Kim Ki-woou zamjenski posao instruktora engleskog jezika, život se uskoro okreće naglavačke. Iako je u svojem životu doživio nepravdu, neodlazak na fakultet, odbijanje u društvu, iako je intelektualno na iznimno visokoj razini, Ki-woo dolaskom u bogatu i nadasve naivnu obitelj svojim sjajnim vještinama pokušava cijelu priču ispraviti. Čini to kroz prevare, ali i zaradu i zapošljavanje cijele obitelji. Osmišlja opake planove, no svi ti savršeni individualni planovi uskoro će postati i kobni. I baš kao što je rekao njegov otac, kasnije i službeni vozač bogate obitelji – “kad napraviš plan, život te ne sluša”. Samo što su ove riječi kasno stigle. Majka se također na prevaru zapošljava u obitelji kao kućna pomoćnica, a sestra daje instrukcije kao “stručnjakinja” za umjetnost (slikanje), ali i s naprednim socijalnim vještinama kojima bi trebala njihovo najmlađe dijete izvući iz socijalno-društvenih problema. Sve je to redatelj izvrsno prikazao određenim simbolikama koje jasno poručuju kako nije sve u novcu i kako će te karma stići. Samo je pitanje vremena.

Kada najmanje očekuješ i kada misliš da život postaje sve bolji, on postaje upravo suprotno – sve gori. Najsnažnija simbolika u cijeloj priči su stepenice, za drugu obitelj stepenice do raja, a za ovu obitelj stepenice do pakla. Dvije tužne životne priče i tajne se lako pronalaze, pa ova nesretna obitelj otkriva surovu istinu koja se krije iza bivše kućne pomoćnice bogate obitelji, a koja se jedne večeri vraća u kuću. Od tada se život i jednih i drugi, ali i trećih drastično mijenja. Baš kao što se naglo promijenila vremenska prognoza. Još jedna simbolika! Najlakše rečeno, teška sudbina nikoga neće izbjeći. Svatko je kriv za svoju sudbinu, pa možda tako i naivnost bogatih supružnika Park, Dong-ika i Yeon-kyo. Naivni su bili i Kimovci koji su se samo nakratko opustili, nakratko zaboravili na svoj opaki plan i nespremne ih je dočekaol ono što nitko nije niti sanjao. Doslovno preko noći cijela situacija se mijenja, a konačnu sudbinu odredit će rođendanska proslava najmlađeg djeteta obitelji Park, simpatičnog Da-songa kojeg cijelo vrijeme nitko nije slušao niti doživljavao. Zahvaljujući njemu agonija je mogla završiti puno prije dolaska Kimovaca u kuću Parkovaca, ali djecu, nažalost, mnogi ne shvaćaju ozbiljno. Dječja igra ovoga puta bila je zbilja, a tipična bogataška proslava rođendana završit će kao krvavi obračun koji će puno toga reći. Prije svega potvrditi riječi od početka recenzije – “kad napraviš plan, život te ne sluša”. I život nikoga nije slušao, a govna su došla do grla. Doslovno! Ne želim sve otkriti pa standardno samo golicam maštu čitatelja ovog teksta, ali vjerujte mi na riječ – očekujte neočekivano, a ujedno očekujte da ćete odlaskom u kino pogledati vjernojatno jedan od najboljih filmova zadnjih godina.

Teška sudbina dočekala je svaku od tri obitelji, dvije koje se bore za opstanak i jedne kojoj opstanak nikada nije bio upitan. Životi su oduzeti, jako dobar plan ispao je krvav, a život ponovno ispao nepredvidiv. Da, dogodilo se upravo ono što nitko nije mogao očekivati, a redatelj je upravo ovom pričom, tragičnom i s nesretnim krajem potvrdio kako je sve moguće i kako je Murhyjev zakon itekako realan u ovom filmu. Bez obzira što sa sobom nosite kamen sreće koji će s vremenom postati kamen spoticanja. Redatelj se ovdje ne vodi onime kako sve mora imati sretan kraj, a što je čest slučaj u komercijalnim filmovima, ali i briljantno prikazuje kakvo je naše društvo i na što je sve netko spreman samo kako bi uspio. Naravno, potpomognut teškom životnom situacijom i svojevrsnom segregacijom zbog koje inteligentni i mudri ljudi poput ove obitelji Kim ne mogu pronaći svoje stepenice do raja zbog opasnog hoda po egzistencijalnom rubu.

Humorističan i satiričan film s početka priče na kraju postaje tužan i tragičan, a osjećaji i emocije nakon gledanja ne prestaju prolaziti kroz vaš um i tijelo. Bong Joon-ho uspio je u svojem naumu, nenamjerno miješajući žanrove i time postigavši efekt kakav će rijetko tko ostaviti na filmskom platnu.