RECENZIJA: The Zagreb Jazz Quartet (Reizdanje) – zbog njih je jazz karta Hrvatske i regije uvelike promijenjena
17. prosinca 2021.
Boris Abramović (185 Članci)
Podijeli

RECENZIJA: The Zagreb Jazz Quartet (Reizdanje) – zbog njih je jazz karta Hrvatske i regije uvelike promijenjena

U listopadu sada već davne 1984. godine Zagrebački Jazz Quartet proslavio je 25. godišnjicu svog postojanja svečanim koncertom u dramskom kazalištu Gavella u Zagrebu.

Trideset pet godina nakon što je Jugoton 1986. godine objavio ploču, koja je snimljena upravo zahvaljujući ovom koncertu, odnosno netom poslije koncerta, Croatia Records nas je počastila reizdanjem ovoga albuma, za početak na CD formatu, a iduće godine i na vinilu. Prilika je ovo da se ovdje s par riječi prisjetimo ove, možemo to s pravom reći supergrupe, bez obzira što je ta riječ postala pomalo i kliše, a i primjerenija je možda rock publici, no bez obzira na sve ova je grupa bila sastavljena od fantastičnih pojedinaca.

Grupu je 1959. godine pod nazivom Kvartet Boška Petrovića osnovao hrvatski glazbenik, skladatelj, producent i jazz bard, vibrafonist Boško Petrović, a s njim su zajedno svirali još i pijanist Zlatko Kružić, kontrabasist Zdravko Šatrak i bubnjar Ivica Gereg. Ubrzo umjesto Zdravka Šatraka na kontrabas dolazi Krešimir Remeta, a Kružića na klaviru zamjenjuje Davor Kajfeš. Krajem godine sastav mijenja naziv u Zagrebački jazz kvartet. Ansambl iste godine napuštaju Ivica Greg i Krešimir Remeta, a na njihova mjesta dolaze Miljenko Prohaska i bubnjar Silvije Glojnarić i ova supergrupa je kompletirana i u ovom sastavu djeluje do kraja.

Zagrebački jazz kvartet bio je jedini domaći sastav koji su vodili strani menadžeri (njemačka agentura Fritz & Rau), a rezultat toga bile su brojne turneje i snimljeni albumi. Čest gost na njihovim nastupima bio je tadašnji vodeći svjetski jazz novinar Willis Conover (urednik kultne jazz emisije na radio postaji Voice of America) te je njihovu glazbu predstavljao u svojim emisijama. Sastav je svirao svoj originalan repertoar, a tijekom 1960-ih godina ostvario je suradnju s brojnim vrhunskim svjetskim imenima jazz glazbe. Glazbenu popularnost stekli su iskorištavanjem elemenata folklora u svojim vlastitim skladbama te samosvojnim autorskim rješenjima, koje potpisuju svi članovi kvarteta.

Zagrebački jazz kvartet je aktivno djelovao do 1967. godine, a kasnije se okupljao samo prilikom posebnim prigodama. Kako kaže Dubravko Majnarić, nekadašnji glavni urednik Jugotona – “Zagrebački jazz kvartet jedan je od najboljih komornih sastava u povijesti hrvatskog jazza, itekako prepoznat u svijetu jazz poklonika”.

Upravo zahvaljujući Zagrebačkom jazz kvartetu, ali između ostalog i svim individualnim članovima sastava, jazz karta Hrvatske i regije uvelike se promijenila, štoviše Hrvatska je stavljena i na svjetsku kartu najvažnijih žarišta vrhunskih jazz glazbenika i jazz glazbe uopće.

Što se tiče albuma koji je snimljen povodom obilježevanja trideset pete godišnjice osnivanja sastava, može se svrstati u sam vrh hrvatskog jazza, a i šire, što će posvjedočiti i ponovni dolazak njihova prijatelja, legendarnog američkog komentatora jazza Willisa Conovera čiji je uvodni govor i zabilježen na početku samog koncerta te je potom stavljen i na nosač zvuka.

“Taj je koncert u sasvim drugi plan potisnuo razmišljanja o predugom razdoblju nenastupanja i razdvojenosti članova Zagrebačkog jazz kvarteta. Pripomogli su tome ona stara, prepoznatljiva atmosfera prostora, te poznata, nekad redovito prisutna lica koja su, gledana s pozornice ili pri susretima u hodnicima i predvorju nekadašnjeg Zagrebačkog dramskog kazališta Gavella, podstakla razmišljanja o protekloj četvrtini stoljeća. Njima se sada pridružila i ona mlada publika koja u vrijeme nastanka Zagrebačkog jazz kvarteta možda još nije bila niti rođena, a koja je taj sastav sada slušala i prihvatila s nekih drugih pozicija”, napisao je u knjižici originalnog izdanja producent Mladen Mazur.

Album nam je donio nešto više od trideset minuta izvrsne glazbe, a nakon uvodnog govora možemo čuti pet autorskih stvari benda. Danas već legendarna Boškova With Pain I Was Born otvara sve, nastavlja ju njegova tada nova Valse For Jazz Mama, nakon koje slijedi Prohaskina Intima, a album zatvaraju dvije skladbe Davora Kajfeša, Ornaments i Eftertanke. Sve u svemu čisto uživanje.

Album je remesteriran s originalnih snimaka i prvi put ga možemo čuti u visokoj hi-fi rezoluciji. Teško je s današnjeg gledišta ocjenjivati ovaj album i ovu grupu koja je svojevremeno bila svjetski format, ali upravo postojanje  Zagrebačkog jazz kvarteta i njihov utjecaj vjerojatno je uveliko omogućilo da i danas na našoj jazz sceni imamo sijaset glazbenika za koje isto tako bez ikakve dvojbe možemo reći da su svjetski formati.

Ali ukoliko baš moramo ocjenjivati, onda svakako ovaj album zaslužuje najviše ocjene.

Ocjena
5 out of 5

5

Izvrsno
5 out of 5