RECENZIJA: Chui: “Zagreb – Berlin” – odličan album za okruglu obljetnicu
30. svibnja 2022.
Boris Abramović (274 Članci)

Dvije i pol godine je prošlo od zadnjeg albuma Chuija “Iz Kapetanovog dnevnika”, a u te dvije godine sjećamo se jedino pandemije koja je zaustavila sve, ponajviše je pogodila svijet glazbe jer skoro da u te dvije godine nismo imali koncerata i izostalo je pravo predstavljanje ovoga odličnog albuma.

Srećom, stvari su se promijenile pa ove godine, kada Chui slavi desetu godišnjicu svoga postojanja, dobivamo njihov novi, šesti album, a nadamo se da će bend biti u prilici i uživo na pravi način predstaviti album te obilježiti obljetnicu s puno koncerata širom zemlje od kojih su poneki već i krenuli. Chui ekipu od već davnog i odličnog trećeg albuma “Third Sun from the Stone” čine osim “utemeljitelja” Tonija Starešinića i Vojkana Jocića i tadašnje nove snage Konrad Lovrenčić i Ivan Levačić, a sada je možemo reći dovoljno dugo zajedno da se već skoro poznaju “u dušu” i da dišu kao jedno. Time svaki njihov novi projekt ili novi nastup predstavlja već odlično uigran tim.

Novi album “Zagreb – Berlin” nastajao je u vrijeme pandemije, a “podijeljen” je u dva dijela, otprilike kako mu i ime sugerira.

Prvi dio ili prva strana albuma, “Zagreb”, definitivno se može smatrati nastavkom prethodnog albuma “Iz Kapetanovog dnevnika”, dok drugi dio ili drugu stranu čine kompozicije koje je Chui komponirao kao soundtrack za glasoviti nijemi dokumentarni film Waltera Ruttmanna, “Berlin simfonija velegrada”, a koji su premijerno izveli na otvaranju Zagrebačkog Berlinale Specijala u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom i Goethe institutom u Zagrebačkom kinu Tuškanac.

Album otvara First of All”, skladba koja je ujedno i najavni singl albuma, a i jedina je koja svojim trajanjem od nešto ispod četiri minute može zadovoljiti nekakvo radijsko emitiranje kojih nažalost u današnje vrijeme i u današnjim okolnostima ima sve manje, i ovakvu glazbu u radio eteru moramo povećalom tražiti po rijetkim mjestima i specijaliziranim emisijama.

Nakon uvodne pjesme na zagrebačkom dijelu albuma dobivamo tri poprilično duže i glazbeno ozbiljnije struktuirane skladbe, od “Ex Machina”, pa do zadnje dvije “Grounded Sun” i “Nine Views” koje jesu u klasičnom Chui stilu, a to je kombinacija jazz fusiona, prog rocka i elektronike i to u njihovom najboljem obliku i najboljem izdanju.

Potonje dvije skladbe, kako sami Chuijevci kažu, posvetili su zagrebačkoj umjetničkoj instalaciji Prizemljeni sunčev sustav koju čine Prizemljeno sunce Ivana Kožarića iz Bogovićeve ulice i Devet pogleda Davora Preisa raspoređenih po Zagrebu kao planete sunčeva sustava.

Drugi dio ili druga starna albuma meni je čak i zanimljivija jer je podijeljena na četiri stavka, “Symphony of a Metropolis” Act I, II, III i IV, a svaki član benda dobio je priliku skladati jedan stavak i dodati mu svoju osobnu notu.

Tako je prvi stavak “pripao” Konradu, drugi Toniju, treći Vojkanu i četvrti Ivanu, a svaki je poseban i u svakom se osjetio poseban autorski “touch”, pogotovo u drugom dijelu kada su se Toni i Ivan poprilično poigrali s elektronikom kojom se u nekim svojim projektima bave i izvan Chuija.

Puno sam puta već pisao da je Chui nešto posebno na ovim našim prostorima, da su bend koji bez problema može svirati i predstavljati nas na bilo kojoj svjetskoj pozornici i trebamo biti ponosni što ih imamo. Ponovit ću još jednom, nemamo puno stvari koje kvalitetom mogu konkurirati svjetskom vrhu, ali među ono malo što imamo svakako je i Chui koji bi nam mogao biti odličan izvozni proizvod, samo ga moramo znati prezentirati na pravim mjestima i na pravi način.

Svakako, Chui u svojoj desetoj jubilarnoj godini postojanja na pravi način daju do znanja da su i dalje na samom vrhu u segmentu kojim se bave, a album “Zagreb – Berlin” tome je najbolja potvrda.

Fantastičan omot albuma napravio je i dizajnirao slavni strip autor i ilustrator Igor Kordej, snimatelj je bio Srđan Sekulović Skansi, a album je producirao Ivan Božanić u suradnji s članovima benda. Osovina Zagreb – Berlin možda u nekoj davnoj prošlosti nije uspjela, ali ova njena nova, glazbena inačica je pun pogodak i dokazuje da je Chui i dalje u vrhunskoj formi.

Čestitke Chuiju na prvih deset godina postojanja, a čestitke naravno i za odličan album kojim su nas počastili za okruglu obljetnicu.

5