RECENZIJA: Vasko Serafimov: “Kozmika” – izvrstan album za ljubitelje elektroničkog i eksperimentalnog zvuka
29. siječnja 2023.
Zvonko Slišurić (79 Članci)

Makedonski samouki umjetnik Vasko Serafimov (rođen 1966. u Skoplju) čovjek je od zvukova i emocija, svoj kreativni nemir utjelovljuje u projekt koji počiva ​​na glazbi i poeziji, eksperimentu i avangardi, modernom i tradicionalnom.

Album “Kozmika” je svojevrstan performans, na prvo slušanje se čini da tu ima i gotovo slučajne improvizacije. Zvučno sjajno izbalansiran, preko ugodnog zvuka do avangardnog pristupa. Raspon glazbenih interesa s kojima nas autor suočava kreće od uvodne ambijentalne “The Room of the Second Floor”, a nastavlja s transcedentalnim zaraznim ritmom “Šareno cvijeće” (Цвеќе Шарено). Vokal Dobrila Grašeska sjajno spaja makedonsku etniku s glazbenom podlogom.

U djelu imena “Robotski oro” (Роботско oро) čini se kao da je tek dao naredbu računalu da kroz fraktale matematičke formule sam bira što će odsvirati. Ipak, radi se o jednoj vrlo dobro osmišljenoj (i opet zaraznoj) numeri. Kombinirajući elektroniku i klasične instrumente (violine), vodi nas kroz uvrnuti svijet u kojem se Vasko savršeno snalazi. Vlado Zmbov recitira tekst  Tristana Tzare (rumunjski pjesnik i esejist, značajna karika u francuskoj književnosti, jedan od osnivača dadizma kojem je osobno i nadjenuo ime). U videu uratku Vasko želi naznačiti kako je njegova glazba namjenjena (ali ne isključivo) umjetničkim izložbama avangardnog pristupa poput njegove glazbe.

Ostatak albuma manje se bavi ritmičkim slikama, a poneki dijelovi su nastali baš u tom trenutku i takve ih nikada više neće izvesti identično. Čak i kada mu je glazba potpuno aritmična, autor vas uvlači u svoj naučno-fantastični svijet igre zvukova i poetične naracije dugogodišnjeg voditelja i urednika Studija B Slobodana Konjovića, skopske glumice Sinolicke Trpkove (Dom za vešanje), te mladog glumca Igora Trpčevskog. Kao gosti su mu i Bajaga, ali ne kao pjevač već kao narator, te Vlatko Stefanovski, na čemu nego na gitari. No, nemojte da vas zavaraju ova posljednja dva velika imena. Oni su u potpunosti podređeni ideji Vaska Serafimova.

„Znamo da su poezija i glazba neraskidivo povezane od pamtivijeka i na svu sreću to još traje i trajat će. Uostalom, poezija je glazba. Kad pišem, bilo da pišem o glazbi ili samo o poeziji, uvijek imam ritam u glavi, melodiju. “Poezija je glazba, a i glazba zna biti poezija”, kaže pjesnik Jovica Ivanovski, koji je s Vaskom surađivao, no nema ga na ovom fantastičnom djelu. Njegove riječi zaista slikovito prenose autorovu poruku.

Tu su još kao gosti Venko Serafimov (gitara), Mićo Božikov (gitara), Steva Čepivevski (prateći vokal) i Zoran Kazakov čija truba daje miris jazza tako blizak Miles Davisu na legendarnim albumima “Kind of Blue”, “Birth of Cool”, a posebno me asocira na melankoličnu atmosferu Milesove trube u soundtracku “Ascenseur Pour L’Échafaud” (Lift za gubilište) koji je snimio s francuskim glazbenicima.

Vasko je u jednom razgovoru prije nekoliko godina izjavio, ali može se primijeniti i na ovaj album: „Ideja je razbiti stereotip o predstavljanju i izričaju glazbenika i pjesnika u sinergiji opuštene forme i glazbe koja se izvodi u trenutku. Dugo se koristim tom formom za razliku od svog konfekcijskog materijala koji je ostao po strani (spomenimo da je započeo s komercijalnijim djelom iz 2006, a na albumu iz te godine “Here” gdje se izdvaja duet s Bajagom “Gerdan”.)

Vlasnik izdavačke kuće Corpus Delicti Records, Tošo Filipovski, nada se da će dio od samo 200 objavljenih primjeraka naći put i do naših prodavaonica PDV i Dirthy Old Shop s kojima ima višegodišnju suradnju sa svojim izdanjima.

Dakle, da podcrtam, za ljubitelje elektroničkog i eksperimentalnog zvuka izvrstan album. Ploča zvuči bogato i čisto (tehnička izrada) i bilo bi šteta je ne spomenuti i podariti joj visoku ocjenu.

4.5