RECENZIJA: Todd Field: “Tár” – bella, der untergang
1. veljače 2023.
Željko Mirković Miki (197 Članci)
Podijeli

RECENZIJA: Todd Field: “Tár” – bella, der untergang

Prošla i ova godina iznjedrile su nekoliko odličnih glumačkih kreacija, a ona Cate Blanchett pripada vrhu i ističe je kao glavnu kandidatkinju za nagradu Oscar.

Poigrao sam se s naslovom filma i recenzije podsjećajući na jednog od najvećih redatelja današnjice. Doduše, ne toliko priznatoga od strane publike naviknute u ovo vrijeme na neaktivnost sivih stanica i neuranjanje u dubine umjetnikove duše koja nam se otvara vrhunskim ostvarenjima. Pao mi je na pamet Béla Tarr jer ipak od gledatelja zahtijeva koncentraciju i pozornost kakvu ne možemo često sresti u vrijeme površnosti. Ne htijući uspoređivati Tarra i Tár ipak se ne mogu osloboditi osjećaja kako će briljancije, pogotovo u liku glavnoga lika Lydije biti, kako se zna često čuti, uz mrmljanja u filmskom mraku, dosadne. Jer, minuciozno izgrađena, istkana osoba (izmišljene) dirigentice slojevita je; u isto vrijeme tvrda i čvrsta u svakom pogledu. Samosvojna, tvrdoglava, jaka i ljudski slaba. U svakom slučaju, onakva je kakvi su iznimni ljudi, pogotovo umjetnici koji uranjaju u sebe ali uvlače se, sa svim svojim ljudskim nesavršenostima odnosno „požudama“ i „pohlepama“ pod kožu i drugima. Objektima žudnje ili onima koji shvaćaju veličinu i dubinu takvoga bića.

Cate Blanchet upoznali smo kroz godine u nizu vrlo dobrih i odličnih filmskih ostvarenja i glumicom koja je dobitnica dvaju Oscara. Doduše, o Scorseseovom “Aviatoru” bi se (kao filmu) dalo raspravljati ali raskoš i raspon koji je pokazan u Allenovom “Blue Jasmine” je fantastičan. Bilo je tu zanimljivih radova poput meni dragoga “I’m Not There” ili „strašnoga“ Elizabeth pa i trilogije “Lord of the Rings”. U svim ovim ulogama i likovima koje je interpretirala ima nečega, rekao bih, dijaboličnoga. To me i privuklo. I njenim ulogama ali (dijelom) i tim filmovima. No, na stranu Blanchett koja se interpretacijom Tar izdigla u stratosferu glumačkoga poziva; i sam film je odličan. Pokazuje kako je teško balansirati između ovozemaljskoga, svakodnevnoga i nadljudskoga, onoga što te čini uber alles. Jer, samo se čeka tvoj pad. Prosjek i te kako razumije neobičnosti i pomake, možda ne u potpunosti ali pokušava te, kao na Prokrustovoj postelji, svesti na vlastitu mjeru. Događa se, često i u životu a ponekad je to lijepo prikazano na filmu, da iznimni (ne hoteći) pomognu u tom padu. Svojim, kao što rekoh, tipično ljudskim potezima. Nitko nije izuzet od zle kobi koju izazovu neograničenost uživanja u životu i nepostojanja inhibicija. Upozorena na posljedice svoga „ponašanja“, Lydia „tjera po svome“, a to će i dovesti do njenog pada. Ljudskoga i umjetničkoga. Ovaj potonji je strašan jer se na onaj prvi gotovo niti ne osvrće( iako lik posvojene kćeri u njoj izaziva i neke osjećaje).  No, Tár i dalje gura po svome iako posljednja scena u kojoj ona dirigira na „tamo nekim“ Filipinima score „tamo neke“ serije pred zakrabuljenim fanovima te iste serije pokazuje svu strahotu konačnoga pada.

Razumijevanje glazbe koja otvara sve naše pore  i kaverne) krucijalna je za razumijevanje lika Lydije Tár ali i sličnih rijetkih bića koje su nas svojim umjetničkim djelima oduševljavale ili nas oduševljavaju ali nas, u isto vrijeme, svojim ljudskim očekivanostima podsjećaju kako su i iznimna bića krhka i kako malo treba da se nađu na dnu koje im predviđaju i navijaju za to svjesno i nesvjesno, tzv obični ljudi. Uz djela velikih skladatelja poput npr. Mahlera valja spomenuti i originalnu glazbu Hildur Guðnadóttir. Svidjela su mi se i ostvarenja kolega koji su sekundirali Blanchett, poglavito „čupavi“ Mark Strong u, rekli bismo, snishodljivo-salijerijevsko-dirigentskoj mini roli Eliota Kaplana. Redatelj i scenarist filma je Todd Field, a filmovi uz koje je vezano njegovo ime su “In the Bedroom” i “Little Children” koje također treba pogledati.  U film su svoje znanje utkali i Florian Hoffmeister (sjetimo se serija “The Terror” i “True Detective”) te montažerka Monika Villi.

Ocjena
5 out of 5

5

Izvrsno
5 out of 5