IZVJEŠĆE: Opera Turandot uživo iz Royal Opera House u Londonu – vatra i led
25. ožujka 2023.
Željko Mirković Miki (197 Članci)
Podijeli

IZVJEŠĆE: Opera Turandot uživo iz Royal Opera House u Londonu – vatra i led

Još jedan operni biser u ionako bogatoj sezoni koju nam poklanja jedna od vodećih svjetskih kuća kulture, a koju pratimo putem izravnog prijenosa u Cinestaru.

Hladno srce dalekoistočne princeze nije lako otopliti ali ljubav, kao i obično, stvara čuda. Čudo bi bilo da, s druge strane, ne ostavlja posljedice, a kolateralna žrtva i tragično biće je Liu. No, krenimo redom. Na dvoru princeze Turandot, prosce koji ne uspiju riješiti njezine zagonetke, brutalno ubijaju. Ali, pojavljuje se misteriozni princ… i sve se mijenja. Ne bez suza. Na pozornici i u publici.

Operu, radnju koja se odvija u Pekingu, stari majstor Giacomo Puccini nije dovršio ali je to, prema njegovim „uputama“ učinio Franco Alfano. Svoj doprinos dodao je i slavni dirigent Toscanini (inače nezadovoljan Alfanovim radom) čija su se aranžmanska rješenja izvanredno uklopila u konačnici. Libreto za ovu priču o okrutnosti i ljubavi napisali su Adami i Simoni s Carlom Gozzijem. Opera je postavljena i odigrana nebrojeno puta, a u ovom slučaju govorimo o 1984. i Olimpijskim igrama u Los Angelesu. U Gradu anđela premijerno je izvedeno novo „čitanje“ i viđenje legendarnog djela upravo uz veliko svjetsko sportsko natjecanje. Imena kao što su Sally Jacobs uz redatelja Andreija Serbana i redatelja revivala Jacka Furnessa te neizbježnog dirigenta Antonija Pappana i, naravno, ansambl ROH bili su jamac da će, i četrdesetak godina nakon Orvelove ’84., produkcija biti savršena, a imena pjevača su ulijevala povjerenje da će zahtjevni zadatak biti izveden u najmanju ruku odlično. Ana Pirozzi u naslovnoj ulozi, Yonghoon Lee u roli Calafa, a publiku u Covent Gardenu i u tisuću dvorana u dvadesetak zemalja svijeta oduševili su Vitalij Kowaljov (Timur) te posebno mlada Masabane Cecilia Rangwanasha, južnoafrička zvijezda u usponu i dio fenomenalne Jette Parker moćne gomilice. Tu su i Ping, Pang i Pong (Yoo, Hall i Gibson), a cara Altouma otpjevao je Alexander Kravets.

Kad smo kod „stolnoteniskoga“ trojca, nadahnuće je Puccini našao u commediji dell’arte, no to nije jedina odlika ovoga poznatoga djela. Mistika i okrutnost, odnosno dramatika s jedne i vrlo zahtjevni pjevački izazovi predstavljaju akterima, i u fizičkom i u tehničkom (naravno i umjetničkom) smislu krupan zalogaj. Iako šira publika s nestrpljenjem čeka određene arije, posebno početak trećega i završnoga čina (Nessun Dorma), ističu se i zborski dijelovi, piano i odsječni breakovi koji naglašavaju zlogukost pojedinih dijelova radnje. Još jednom valja naglasiti složenost scenografsku i kostimografsku, te tehničke segmente izvedbe kao i želju da se mlada Rangwanasha što prije okuša u još jačim i poznatijim opernim izazovima i ulogama koji će sigurno doći. U travnju ljubitelje velikih glazbeno-scenskih naslova očekuje Mozartov Figarov pir. Nešto ranije uživat ćemo u baletu Pepeljuga ruskoga skladatelja Sergeja Prokofjeva. Sve to u Royal Opera House uživo ali i u prijenosu u Cinestaru koji, kao i obično, nudi zvuk i sliku s pet zvjezdica.

Foto: Tristram Kenton