“Abbey Road”, posljednji album koji je grupa The Beatles snimila zajedno, izašao je prije 54 godine, 26.9.1969. Bend se službeno raspao nekoliko mjeseci kasnije, simbolizirajući tako definitivan kraj šezdesetih.
Album “Abbey Road” je bio njihov posljednji pokušaj zajedničkog rada, ali i jedna labudova pjesma posljednjem desetljeću njihovih života. Beatlesi su bili itekako svjesni da je ovo zadnje što će stvoriti zajedno, kao grupa. U veljači 1969. su ušli u studio i tijekom idućih 6 mjeseci snimili 17 pjesama, 8 od kojih stoji zasebno, a 9 od kojih su povezane u glazbeni kolaž znan kao “Abbey Road Medley”.
Odlučili smo rangirati te pjesme, od one najmanje najbolje do one najbolje.
* Pjesme koje su dio “Abbey Road Medleya”
Napomena: U zagradama je naznačen primarni autor svake pjesme. Pjesme koje su primarno napisali ili Lennon ili McCartney službeno nose potpis Lennon-McCartney.
17. Her Majesty (McCartney)*
S dužinom od 23 sekunde, “Her Majesty” jedva da i je pjesma. Slučajno se našla na samom kraju albuma zbog greške u produkciji, iako je isprva trebala biti smještena između “Mean Mr. Mustard” i “Polythene Pam”. To je čini prvim primjerom “skrivene pjesme” u povijesti pop glazbe, a to je svakako zanimljiv komadić trivije. S druge strane, njen položaj narušava originalni naum da “The End” vrlo primjereno zatvori ono što su svi znali da će biti posljednji album Beatlesa. Na kraju dana, ovo je relativno bezvrijedna skladba koju je McCartney odlučio ubaciti u “Medley” tek toliko, da popuni prostor.
16. Sun King (Lennon)*
Beatlesi nemaju mnogo loših pjesama. Beatlesi također nemaju mnogo dosadnih pjesama. Ipak, “Sun King” je monotona skladba koja, iako traje svega 2:26 minute, traje predugo. Da, pjesma stvara jednu promjenu dinamike koja je možda bila potrebna da popuni “Medley”, ali je i jedina pjesma na albumu koja izaziva zijevanje. Doduše, vokalne harmonije na njoj su zaista prekrasne.
15. Mean Mr. Mustard (Lennon)*
Ovo je pjesma koju je i sam Lennon nazvao “komadićem smeća”. “Mean Mr. Mustard” u biti i nije loša pjesma te je, slično kao i Lennonove “I Am the Walrus” i “Being for the Benefit of Mr. Kite”, primjer jedne namjerne lirske besmislenosti (gotovo nadrealizma) koja se mogla razviti u nešto zanimljivo i zabavno. Na kraju, pjesma nikada nije u potpunosti dovršena te je u “Medley” ubačena kao svojevrsna nadopuna.
14. Maxwell’s Silver Hammer (McCartney)
Ovo je pjesma na čijem je snimanju inzistirao isključivo McCartney, njen skladatelj. Ostali su je članovi benda smatrali besmislenom te je u povijest benda ušla kao jedan od glavnih trenutaka napetosti i svađe. Istina je da je ovo skladba koju je McCartney vukao još iz razdoblja sessiona “Get Back”. Napisao ju je inspiriran činjenicom da bilo što u životu može krenuti krivo u bilo kojem trenutku. Ipak, njegov naum da svoje vlastite osjećaje sumnje i straha prikaže kroz veseli pjesmuljak o studentu ubojici čini se pomalo isprazan u moru emocija koje krase ostatak albuma.
13. Polythene Pam (Lennon)*
“Polythene Pam” je još jedan dio “Medleya”, možda i njen najdinamičniji. Slično kao i “Mean Mr. Mustard”, pjesma ne uspijeva dostići svoj puni potencijal jer nije nikada nije dovršena. S druge stane, njena je energija naprosto zarazna.
12. Carry That Weight (McCartney)*
Ovo je pjesma kojom se McCartney vrlo izravno suočava s time što znači biti član najveće glazbene grupe na svijetu. “Čovječe, morat ćeš nositi taj teret još jako dugo”, pjevaju sva četvorica Beatlesa u zboru. Pjesma tada odlazi u reprizu “You Never Give Me Your Money” te naposljetku u “The End”. Traje svega minutu i pol, no ostavlja jedan dojam samosvijesti bez kojeg “Medley” (a niti cijeli album) jednostavno ne funkcioniraju.
11. She Came In Through the Bathroom Window (McCartney)*
Pjesma koju je McCartney napisao inspiriran obožavateljicom koja mu se jednom popela kroz prozor doma. Iako ne traje niti 2 minute, ovo je jedan od najrazrađenijih trenutaka “Medleya” – pjesma koja se zapravo čini kao zasebna skladba, a ne samo fragment odabran da popuni šarolik kolaž koji je “Medley”. Sve u svemu, solidna rock pjesma sa zaraznim refrenom i zanimljivom lirskom pozadinom.
10. Octopus’s Garden (Starr)
Ako ne brojimo male šaljive dosjetke koje su se našle na “Medleyu”, “Abbey Road” ima dvije pjesme koje su namjerno djetinjaste. Prva je “Maxwell’s Silver Hammer”, a druga “Octopus’s Garden”. No gdje “Maxwell’s Silver Hammer” ne uspijeva zato što ju njen autor (McCartney) shvaća preozbiljno, Ringova “Octopus’s Garden” funkcionira savršeno. Ne, ova pjesma nije remek-djelo i svakako nije jedna od najpamtljivijih u opusu Beatlesa. Ali je tako prokleto zabavna!
9. Golden Slumbers (McCartney)*
Ovo je jedan od najljepših trenutaka albuma – uspavanka inspirirana pjesmom iz 17. stoljeća koju je McCartney našao slučajno. Iako traje svega minutu i pol, pjesma ima dojam kao da joj ništa ne nedostaje. McCartneyevi su vokali moćni, a orkestralni aranžmani jedan od najsjajnijih melodijskih trenutaka na albumu.
8. The End (McCartney)*
Vrlo primjereno, ovo je zadnja pjesma koju je bend ikada snimio kao legendarna četvorka te pjesma koja zatvara njihov posljednji album (ako ne brojimo grešku koja se dogodila s “Her Majesty”). Pjesma je to koja sadrži instrumentalnu solo dionicu svakog od članova, uključujući Ringa. Ipak, uvjerljivo najljepši dio ove pjesme je njen završni stih.
„And in the end, the love you take
Is equal to the love you make.“
Ima li se što više nadodati?
7. You Never Give Me Your Money (McCartney)*
Ovo je jedina “Medley” pjesma koja teoretski može stajati na svoje dvije noge, odvojena od kolaža. Razrađena je u potpunosti te traje 4 minute. McCartney pjeva o financijskim frustracijama s kojima se bend suočavao u tom razdoblju, a koje su uvelike doprinijele unutarnjim tenzijama te konačnom raspadu Beatlesa. Melodijski i emotivno sjajna, pjesma počinje kao klavirska pop balada, mijenja ritam negdje u sredini te završava prekrasnim gitarskim Arpeggiom. Pjesma je čak dobila i reprizu usred kasnije “Carry That Weight”.
6. Because (Lennon)
Rangiranje pjesama ovdje postaje istinski teško jer njihovu kvalitetu razdvajaju tek nijanse. “Because” je Lennonov odgovor na Beethovenovu “Mjesečevu sonatu” te pjesma s vjerojatno najljepšim vokalnim harmonijama u kasnijim godinama Beatlesa. Ipak, na trenutke postane lagano monotona.
5. Oh! Darling (McCartney)
Ovo je pjesma koja Beatlese vraća njihovim blues korijenima i pokazuje da je i pred kraj ovaj bend mogao pokazati jedno glazbeno zajedništvo kakvo rijetki glazbenici uistinu ikad postignu. Povrh svega, McCartneyevi su vokali istinski moćni.
4. Here Comes the Sun (Harrison)
“Abbey Road” je album koji je pružio priliku da istinski zasja onaj “tihi” član grupe – George Harrison. Od dvije pjesme koje je napisao, “Here Comes the Sun” je možda i popularnija te zaista jedna optimistična zraka sunca u repertoaru koji je relativno često davao naznake tenzije među članovima. Ova pjesma nema mane, no svirana je do te mjere da ju je ponekad jednostavno potrebno preskočiti (barem meni).
3. I Want You (She’s So Heavy) (Lennon)
Iako sadrži svega 14 riječi koje se protežu i ponavljaju preko repetitivnog glazbenog kruga od gotovo 8 minuta, “I Want You” je oda za sve one koji su imali tu privilegiju/nesreću htjeti nekoga toliko da boli. U strogoj pop teoriji, ova pjesma nema dovoljno glazbene dinamike, promjena aranžmana i tekstualne varijacije da podupre svoju vlastitu dužinu trajanja (za usporedbu, “Stairway to Heaven” je sa svoje 3 različite glazbene sekcije od nje duža svega 8 sekundi). Ipak, “I Want You” ruši sva pravila i savršeno dobro prenosi emocije žudnje, ludila i anksioznosti.
2. Come Together (Lennon)
“Shoot me”, šapuće John Lennon dok McCartney u pjesmu ulazi s jednom od najboljih bas linija ikada. “Come Together” je jednostavno klasik koji bilo koji sivi dan može učiniti boljim. Nema se tu što više reći.
1. Something (Harrison)
Ako bi postojao izazov da se s jednog remek-djela kao što je album “Abbey Road” izdvoji samo jedno remek-djelo koje stoji iznad svih ostalih, onda bi to bila Harrisonova pjesma “Something”. Ovo ne samo da je jedna od najljepših pjesama u opusu Beatlesa, već zasigurno i jedna od najljepših ljubavnih pjesama ikad napisanih. Od pamtljivih gitarskih dionica, preko suptilnih harmonija, do prekrasne jednostavnosti teksta, “Something” je kruna ovog albuma.
Naslovna fotografija: Apple