U Beogradu je u 76. godini preminula čuvena srpska fotografkinja Goranka Matić koja je svojim talentom, fotoaparatima i objektivima kao rijetko tko zabilježila beogradsku, srpsku, ali i jugoslavensku scenu, pogotovo 80-ih i 90-ih godina i to na raznim područjima, od glazbenih do političkih zbivanja.
Goranka Matić rođena je 1949. godine u Mariboru (Slovenija). Završila je studij povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Od 1971. godine bila je stalna suradnica Studentskog kulturnog centra kao jedna od urednica likovnog programa i kustosica galerije „Srećna nova umetnost”. Fotografijom se aktivno bavi od 1980. godine. Profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks, zatim magazinima Start i Svijet. Njezine fotografije objavljivane su u gotovo svim vodećim časopisima bivše Jugoslavije (Duga, Politika, Omladinske novine, Ritam, Liberation, Polet, (New)Moment, Delo). Bila je urednica fotografije u tjednikuVreme (1990. –2006.), u dnevnim novinama Politika (2006–2010) i na Radio-televiziji Srbije (2011–2015).
Tijekom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u području rock fotografije, osobito u okviru neformalnog pokreta nazvanog novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih glazbenika tog razdoblja (Idoli, U škripcu, Bajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr). Osim toga, njezin fotografski opus sadrži i portrete umjetnika, pisaca, redatelja, glumaca (ljudi s umjetničke i kulturne scene), ali i političara, snimljenih za izborne i razne druge vrste kampanja. Autorica je brojnih fotografija društveno-političkih tema nastalih u vrijeme turbulentnih devedesetih.
Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu (fotoreporterstvo i dokumentarna fotografija). Prva je žena fotograf član foto-sekcije ULUPUDS-a. Sudjelovala je na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Njezini radovi nalaze se u kolekciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.
Dobitnica je nekoliko značajnih nagrada:
1998. Nagrada na 39. oktobarskom salonu „Ukusi su različiti” (foto: diptih Male i velike priče)
2002. Nagrada „Osvajanje slobode”, priznanje fondacije „Maja Maršićević-Tasić”
2004. Nagrada „Politike”, iz fonda „Vladislav Ribnikar” (za najuspjeliju izložbu 2003, „Tiho teče Sutjeska”)
2005. Godišnja nagrada ULUPUDS-a
2019. Nagrada Udruženja novinara Srbije za životno djelo
2021. Nagrada Fondacije „Tanja Petrović” za izuzetan doprinos afirmiranju kulture i umjetnosti u medijima
Iako su se teme i žanrovi razlikovali ovisno o angažmanu, ali i prirodi interesa, to nije utjecalo na kreativnu poziciju Goranke Matić. Upravo suprotno, doprinijelo je ujednačavanju vizualnog i semantičkog pristupa, koji se odražavao u jednako jasnom autoričinom fokusu kako na ljude tako i na događaje, odnosno situacije. Do njezinog profesionalnog angažmana kao fotografa došlo je spontano, a sve je pratila velika doza osobne znatiželje i hrabrosti pa i sklonost prema određenoj vrsti aktivizma, želja da na važnim kulturnim i društvenim događanjima prisustvuje ne samo kao fotograf na zadatku i promatrač, već kao aktivni sudionik. Fotografiranje unutar „gužve” aktualnog trenutka, bilo da je riječ o rock koncertima osamdesetih ili političkim protestima devedesetih, osposobilo je Goranku Matić da na autentičan način prenese dramatiku događaja i psihologiju pojedinca, ali i da istovremeno poetiku prilagodi tada suvremenim kretanjima u fotografiji i umjetnosti.
Godine 2022. u Muzeju suvremen umjetnosti u Zagrebu imali smo prilike vidjeti njezinu retrospektivnu izložbu “Iskustvo u gužvi”, a koja je na najbolji mogući način prikazala njezin izniman talent i to u različitim područjima.
Izvor: MSU Zagreb (biografski podaci)
Foto: privatna arhiva Goranke Matić (Goranka Matić ispred restorana u Moravicama)