Treći je dan SHIP festivala u Šibeniku. Na dnevnom redu nove zanimljive teme i ovoga puta fenomeni. Mrle, “Mama ŠČ!”, “Čupač pičke”, Eurosong… Kako i zašto?
Otkrili su nam to na panelu sam Damir Martinović Mrle iz Leta 3, Luka Kerečin, vlasnik PR agencije Qaboos koja stoji iza društvenih aktivnosti benda i Mrleta, te Krešimir Blažević iz knjižare Rockmark koja stoji iza cijelog mercha s predznakom ŠČ!.
No, pitanje je kako je sve počelo, kako je došlo do ovog fenomena, novog hrvatskog brenda u svijetu, odlaska Leta 3 na Doru i kasnije Eurosong te konačno pitanje – kako prolazi merch? Prije svega, najzaslužniji je kreativni mozak Mrleta koji je idejni začetnik većine toga, ali i osoba koja vjerojatno jedina u Hrvatskoj može doći na ovako sulude ideje koje će publika ili krajnji konzument objeručke prihvatiti. I još platiti sve! Korona kriza je u svemu pomogla.
“Kako sam završio rad na nekom filmu nisam znao što ću sa sobom. Primijetio sam da imam problema sa srcem pa sam počeo vježbati. Bilo mi je dosadno pa sam sve streamao preko društvenih mreža i tako je nastao čupač pičke”, pojasnio je Mrle koji je završio i na operaciji zbog srca, ali je dobio dodatnu snagu i nastavio vježbati, odnosno živjeti zdravije. Uslijed live streamova nastao je i brend ŠČ! Prvo sapuni guzoper i picoper, pa čarape, majice, pivo… I sve je postalo enormno popularno. Iako se uspjeh ovog brenda može okarakterizirati kao slučajnost, cijela ideja je promišljena. Krešimir Blažević, Luka Kerečin i Mrle našli su se na jednom sastanku i pokrenuli službeni merch u nešto više od tjedan dana. Malo po malo, ideja je postala merch, merch je postao brend, a Let 3 svjetska atrakcija. E, ali i tu ima puno slučajnosti. Prijava na natjecanje Dora bila je zapravo samo kampanja za njihov festival Antivalentinovo. Nisu očekivali apsolutno ništa. Kako Mrle radi na jako puno kazališnih predstava, tako je htio iz jedne predstave raditi antiratnu pjesmu. Bio je pod dojmom tekstova Predraga Lucića i tako je na tu foru nastala “Mama ŠČ!”. Sve je eskaliralo. Let 3 su osvojili naciju, svi su htjeli u svojem posjedu imati dio mercha s natpisom ŠČ! pa su tako Let 3 postali nešto poput nogometne reprezentacije u vrijeme Europskog ili Svjetskog prvenstva.
“Let 3 je postao reprezentacija, ŠČ! je bio dres koji su svi htjeli imati. Htjeli su navijati, nešto slično kao na nogometnom prvenstvu, europskom ili svjetskom”, kaže Luka, a Krešimir dodaje da je nevjerojatno koliko je brzo merch išao, pivo se kupovalo u gajbama, odnosno kartonima, a odjevni predmeti također u enormnim količinama. Svi su htjeli biti ispred televizora i podržavati svoje nove nacionalne junake. Još kad se uzme u obzir antiratna poruka same pjesme, sve postaje još jasnije. A klijenti su bili iz cijelog svijeta i to ne dijaspora.
Nakon pobjede na Dori, krenula je i globalna popularnost benda i “Mame ŠČ!”, a ona je uslijedila nakon što je Eurosong službeno prenio pjesmu na svojim kanalima. Svi su htjeli biti dio ovog spektakla, ali nije bilo baš sve lako, pogotovo ne na Eurosongu, gdje su nailazili na probleme u svojim odjevnim predmetima koji nisu smjeli biti dio svjetske pozornice. Morali su potpisati i ugovor s BBC-jem da neće izazvati nikakav eksces. Tako su se umjesto ruža u guzicama odlučili na drugu ideju. Emotivniju.
“Prvo smo htjeli na majice staviti fotografije djece s crnim povezom na očima, imali smo i dopuštenja roditelja, ali smo zbog same činjenice da su to djeca odlučili uzeti fotografije iz svojih dječjih dana i tiskati na majice, a sve kako bi ukazali na veliki broj otete ukrajinske djece u ratu”, kaže Mrle. No, ni to im nije pošlo za rukom jer su organizatori rekli nešto suludo, a to je da na pozornici ne smiju biti predmeti koji su zapaljivi, što je bilo sumnjivo. Jer tko je ikada provjeravao nekoga da na pozornici ima majice sa zapaljivim materijalom. Ipak su kontaktirali tiskaru koja je rekla kako imaju tkanine s nezapaljivim materijalom pa su dobili i certifikat za njih i ponovno pobijedili Eurosong i ovu ludu organizaciju.
Let 3 su ovim činom postali globalno prepoznati, kako zbog svojih odjevnih predmeta, tako i zbog koreografije koja je također pomno birana, ali i zbog pjesme sa snažnom porukom. Popularnost je otišla toliko daleko da je Mrle na ovom panelu otkrio kako trenutno pregovaraju sa stranim publisherom koji bi trebao preuzeti njihov katalog za cijeli svijet. Ujedno su Mrle i Rockmark najavili novu suradnju, a to je da će biti organiziran ŠČ! turnir na kojem će moći sudjelovati brojni građani u disciplinama koje osmišljava Mrle. Turnit će biti sljedeće godine, a više informacija bit će poznato uskoro. Možete samo zamisliti kakve će discipline biti osmišljenje. Još jedna ekskluziva je otkrivena, a to je da će se pod službenim merchom uskoro u prodaji naći ŠČvarci.
Svakako, u svemu pa i ovom brendiranju, za uspješnost je potreban faktor sreća ili puka slučajnost, ali ipak, kada imate Mrletov mozak, Lukinu PR sposobnost i Krešimirov smisao za plasman proizvoda na tržište, sve će ići puno lakše. I u Šibeniku su Mrleta zaustavljali brojni obožavatelji, a nije slučajno da se među njima nađu stranci. I sam je potvrdio da među velikim obožavateljima ima dosta stranaca, koji čak i regularno prate koncerte Leta 3. I tako, koliko god netko mrzio Eurosong, ovo natjecanje može dosta pomoći u promociji, čak i stvoriti brend, ali sve se na kraju svodi na masterminda Mrleta. Možda nisu postali do te mjere popularni kao Maneskin, da pune svjetske pozornice, ali su za ŠČ! svi čuli, baš kao i za Luku Modrića kad je postao brend. Ne moram ni spomenuti kako je ovaj panel bio krcat posjetiteljima i kako je ovaj trojac dobio gromoglasni pljesak na kraju.
P.S. Mrle je na pitanje jedne posjetiteljice ima li spremne i ŠČ gaćice ekskluzivno otkrio kako su proizvedene ženske ŠČ! gaćice i naglasio da su one za Mojmiru Pastorčić s RTL-a koja ih je naručila i koju čeka da ih preuzme.