RECENZIJA: Jennifer Yuh Nelson: “The Darkest Minds” – ljubitelji The xx-a, okupite se! Ili nemojte!
4. rujna 2018.

Ili mene sve što je nadnaravno s dozom realnosti uvijek podsjeća na “Black Mirror” ili je sve nakon ovog remek djela samo kopija ili je netko možda inspiriran jednom od najuzbudljivijih serija svih vremena.

Kako god bilo, u Cinestar kina diljem Hrvatske stigla je triler fantazija “Mračni umovi”, originalnog naziva “The Darkest Minds” čija se priča temelji na činjenici da su djeca najveće zlo na svijetu ili barem veći dio njih preostalih nakon neizlječive bolesti. Oni koji su izbjegli smrt su natprosječno inteligentni i imaju jedan od oblika nadnaravnih moći, mogu kontrolirati struju, kontrolirati objekte ili kontrolirati um. Ostalih moći se ne sjećam jer je teško i nebitno sve pohvatati . Uglavnom, nadnaravne moći imaju svoje boje pa su tako i djeca u postapokaliptično vrijeme kolonirizirana ili grubo rečeno smještena u logore. Ovi što mogu kontrolirati um su najopasniji i dio su narančaste boje, a prepoznat ćete ih, ne bi čovjek vjerovao, po narančastim očima koje se pokažu kada krenu koristiti te moći.

Potraga za srećom je teška, ali nije i neizbježna ili nedostižna. No, postoje manipulatori srećom, odnosno oni koji kontroliraju tuđu, imaginarnu sreću kako bi ispunili svoje ciljeve. A oni često imaju crni predznak. Nitko više nije siguran, nikome više ne možeš vjerovati, svaki neprijatelj je opasnost, a svaki neprijatelj neprijatelja navodno nije. Ili jest! Ovisno kako gledate i kako doživljavate ovu priču.

Priča se okreće oko Ruby, prelijepe, simpatične i talentirane 19-godišnje glumice Amandle Stenberg kojoj je očito bilo prirodno da nakon niza malih uloga završi u ovakvom filmu. Naime, pojavljivala se već u “Colombiani”, “Igrama gladi” pa čak i u video spotu za pjesmu “Lemonade” Beyonce. I u svakoj od tih uloga se odlično snašla baš kao i u ovoj za koju moram reći da je jedina ozbiljna uloga u filmu, uz malu Zu (Miya Cech) koja nije niti riječi progovorila, ali je ostavila zapažen nastup. Sve ostalo je odrađeno glumački pomalo naivno, tinejdžerski i sladunjavo. Baš kao što je u nekim trenucima i sâm film. Doduše, simpatična je ljubavna priča koja nam se nameće kroz gledanje u bijelo platno ili ekran te ima zanimljivi i pomalo očekivani, ali i tužan (spoiler alert!!!) kraj.

Kontrola uma je opasna stvar, nekada znamo reći za naše poslodavce ili ljude kojima smo okruženi kako imamo dojam kao da upravljaju našim mislima. Ali ovo je sada za stvarno. No, važno je kako upravljaš i u koju svrhu. Uvijek će se naći netko tko će htjeti iskoristiti ovu vrlinu (ili manu), a jedina koja to može spriječiti je upravo jedinstvena Ruby. I uspijeva, ali samo nakratko. Jer se neprijatelja (čitaj: daveža) ne možeš riješiti samo tako pa prava borba za kolonije, one dječje i odrasle, tek slijedi. A narančasta je nova pobjednička boja.

“Black Mirror” mi je bio u glavi otkad sam vidio trailer za ovaj film, na kraju je i sama tema ispala pomalo blackmirrorski, ali nedovoljno da vas drži napete u kino foteljama. Čak bih rekao da mi je zanimljiviji bio ljubavni dio od onog nadnaravnog. Zovite me klasičarem, ali tako je. Nije ni čudo jer redateljica, Jennier Yuh Nelson, inače nominirana za Oscara 2012. godine, stoji iza filmova “Kung Fu Panda 2” i “Kung Fu Panda 3”. I nije prvi film koji govori o kolonijama, koji se događa u napuštenim dijelovima zemaljske kugle ili napuštenim trgovačkim centrima. Tako da – na zapadu ništa novo!

No, postoji nešto što me više zainteresiralo od ljubavne priče, a to je glazba. I znao sam da postoji kvaka oko toga. Jer autor glazbe je, vjerovali ili ne, Benjamin Wallfisch koji je s Hansom Zimmerom radio glazbu za “Dunkirk”, jedan od najboljih filmova prošle filmske sezone, zatim “Blade Runner 2049”, “Hidden Figures”, “It”, “Batman vs Superman: Dawn of Justice”, “Anna Karenina” (verzija iz 2012.), “Robin Hood” (verzija iz 2010.), “V for Vendetta” i “Harry Potter and the Sorcerer’s Stone”. Dakle, nikako zanemarivo i nebitno, štoviše s godinama se probio među neka od najzanimljivijih novih imena u filmskoj glazbi. Osim njegovih djela, vrlo dobar je i izbor pjesama u sklopu soundtracka filma pa tako možemo čuti većinom glazbu Jamieja XX-a, britanskog producenta i člana sada već planetarno popullarnog indie benda the xx. A tu su i odličan britanski alternativni rock bend Wolf Alice i za kraj filma te kraj ljubavne priče Sigma ft. Birdy i “Find Me” koji su savršeno sjeli uz suze glavne glumice. Najvatreniji poljubac može biti i najopasniji. Za daljnji život ili stanje uma druge osobe. Ali može biti i (ne)zaboravljiv. I kad bolje razmislim, pa ne podsjeća me sve na “Black Mirror”, nego na “Stranger Things” (Millie Bobby Brown je u spotu za “Find Me). Ali dosta analiza, nadnaravnih!

Neću reći da film ne treba pogledati u kinu, pogledajte, ali sve zanimljivo oko njega strpano je u trailer tako da nema neke prevelike uzbudljivosti. Osim specijalnih efekata koji su odlično režirani te prekrasnih kadrova iz prirode i onih manje prekrasnih, postapokaliptičnih i necivilizacijskih. Osrednji film, ali ću svakako pratiti rad male Ruby jer bi mogla biti za koju godinu vrlo često gledana na velikim ekranima ili platnima.

3