RECENZIJA: “Gräns/Border” – šokantna švedska drama o (ne)ljudima i osjećajima!
8. rujna 2019.

Cinestar kina u Hrvatskoj počela su sve češće u svoj redovan program ubacivati neameričke ili nekomercijalne, odnosno art filmove. I dalje je u pitanju mali postotak, ali ono što se uspije progurati vrijedno je gledanja i pisanja.

Iako je film predstavljen javnosti još u listopadu prošle godine i čak bio nominiran za Oscara u kategoriji za najbolju šminku i frizuru (oni koji budu gledali film bit će im jasno zašto), a kasnije dobio nagradu u Cannesu te na Europskim filmskim nagradama (uz četiri dodatne nominacije), “Granica” ili originalnog naziva Gräns (u eng. prijevodu “Border”) tek je sada stigao u naša kina. Film je to vrlo dobrog švedsko-iranskog redatelja Alija Abbasija (“Shelley”), a koji je ovoga puta rađen na temelju kratke istoimene priče te scenarija Isabelle Eklöf, Johna Ajvidea Lindqvista i Alija Abbasija. Scenarij prati priču djevojke Tine koja je rođena s manjkom kromosoma, odnosno kao nesavršeno ljudsko biće. Sve je to uzrokovalo na izgled djevojke (podsjeća na neandertalce) i fizičke anomalije koji je uvelike sprječavaju da živi normalnim životom. Najvjerniji opis bio bi pola homo sapiens pola animalia zbog čega ima izraženo osjetilo njuha što joj s jedne strane omogućuje posao na carini, a s druge strane izdvaja je iz ostatka društva.

Život je turoban, depresivan, siv, teško se uklopiti, stoga ga živi izvan civilizacije, odnosno u šumskom predjelu grada u kojem radi, a povremeno posjećuje i svojeg navodnog oca u domu za starije i nemoćne. Upravo će njezin njuh prilikom tipičnog radnog dana osjetiti nešto neobično. Naime, susrest će se s osobom koja ima iste nedostatke kao i ona, a što će je dodatno zainteresirati i zbog čega će otkrivati štošta toga o sebi i svojoj obitelji. To će je odvesti do takoreći psihičkog kraha i neodlučnosti poradi koje više neće biti sigurna tko je i zaslužuje li uopće tipičan ljudski život. Druga osoba identičnog problema u još je gorem psihičkom stanju, a u sve se upliće i veliki slučaj pedofilije u koji je umiješan njezin budući partner Vore. Zbog fizičkih anomalija Tina i Vore su zapravo dvospolne osobe, a ovaj ima mogućnost i rađanja djece. Naravno, djece s identičnim fizičkim nedostacima koje zamjenjuje sa zdravom djecom, a ove potom prodaje pedofilima. Cijelu ovu iznimno tešku temu prate i osjećaji, ljudski i neljudski, a isto tako i emocije koje su bez obzira na njihove nedostatke itekako vidljive.

U svemu tome sreća kratko traje i koliko god Tina konačno dobiva svojih pet minuta, život joj se pretvara u pravi pakao. Na kraju je svjesna svojih poteškoća u razvoju, saznaje i tešku istinu o svojim roditeljima i uslijed već slabog psihološkog imuniteta “pada na koljena”. U potpunosti se odvaja od civilizacije, a pri tome mislim na ljudsku populaciju te se posvećuje životu u šumi/divljini. Ispostavit će se da je to njezino prirodno stanište u kojemu će joj se pridružiti još jedno živo biće, nesavršeno kao ona, s nedostacima kao što su njezini, ali itekako potrebno za mentalno preživljavanje. Osjećaji i emocije su se vratili, bez obzira što je svjesna da nikad neće biti gledana istim očima kao i svaki drugi čovjek i da nikada neće doživjeti ono što i zaslužuje.

Odbijanje, manipuliranje i iskorištavanje zbog određenog nedostatka prisutno je i u našim, nazovimo ih ljudskim životima. Stigmatizacija je i dalje veliki društveni problem na kojeg treba itekako upozoravati i to u svakom aspektu našeg života. Stigmatizacija znači i svojevrsno psihološko zlostavljanje, a ono vodi prema trenutnom ili trajnom oštećenju, ovisi u kojem životnom dobu čovjeka, ili u ovom slučaju mitološkog bića, se to dogodilo. I zapamtite, sami sebi smo najveći neprijatelji! Sve su to nekakva pitanja koja se usputno uz ovu itekako tešku temu postavljaju, a na nama je da na kraju svega pokušamo pronaći odgovor.

S pravom je film bio nominiran za Oscara jer su si make up artisti i stilisti dali maksimalno truda i prikazali nam što realnije fizičke nedostatke, a redatelj Ali Abbasi priuštio nam je realni prikaz psihičkog stanja jednog živog bića koje u potrazi za boljim životom otkriva tamnu stranu sebe. Bilo je određenih grešaka u koracima i nejasnih tijekova radnje gdje se Abbasi tek treba dokazivati, a nekima će sigurno nakon filma ostati i upitnici iznad glave, pogotovo nakon zadnjih kadrova. Nije prvi put da se susrećemo s mitološkim temama u filmovima, pogotovo romantičnim mitološkim temama, neki su to dobro odradili, neki manje dobro, ali je i ovdje jasno da cijeli proizvod ispadne puno bolji u rukama art kinematografije. A ako još dolazi iz nordijskih zemalja, onda se svašta može očekivati.

U filmu “Granica” život se pretvara u dramu, drama u horor, a gledateljima će doista biti teško zaspati nakon ovog kino iskustva. A ljubav? Ostala je neostvarena! Bila je blizu, Tina ju je dodirnula, osjetila, ali kako je priča odmicala sve je bilo jasno da je neće moći ostvariti. Barem ne na dulje vrijeme!

4