OSCAR – KONAČAN PAD? Akademija predstavila nove standarde za Oscara
U povijesti se često govorilo o ravnopravnosti, spolnoj, rasnoj i bilo kojoj trećoj, neki su pokušavali poboljšati tu sliku, nekad se uspijevalo, nekada nije, a netko je čak išao toliko daleko da je to postalo gnusno. U kojem god to smjeru bilo.
Previše svega je loše, odnosno previše lošeg je loše identično kao i previše dobroga, stoga uvijek u životu treba stvoriti balans koji će nas dovesti u idealno stanje uma. No, očito Akademija filmskih znanosti i umjetnosti za dodjele nagrada Oscar priprema nešto što samo na prvu zvuči kao dobra ideja, ali u stvarnosti prelazi svako normalno razmišljanje, a vjerujem kako ćete sami shvatiti zašto. Ovdje se svakako utječe na umjetničku slobodu i slobodu izbora te se uvjetuje kako se treba baviti umjetnosti. Nitko ovdje ne govori protiv ravnopravnosti, štoviše, ravnopravnost je nešto na čemu svi moramo poraditi, ali ne od toga praviti PR ili ljepšu vanjsku sliku kada svi znamo da to nije potrebno.
Sve se više prilikom dodjela nagrada Oscar spominje tko će voditi dodjelu, crnac ili bijelac, hoće li više biti tamnoputih dobitnika ili bijelaca, a najmanje se govori o filmu, cijeloj toj sedmoj umjetnosti i svemu dobrome što ide uz nju. No, izgleda da je Akademija prihvatila tu igru i podigla ljestvicu još više. No, možda griješim. Ipak, pročitajte u čemu je kvaka i sami zaključite. U najmanju ruku veliki razlog za diskusiju i možda ponovno razmatranje ovih standarda.
Naime, Akademija je najavila nove standarde zastupanja i uključivanja u kategoriji Najbolji film, a kao dio inicijative Academy Aperture 2025. Standardi su osmišljeni kako bi potaknuli nepristrano predstavljanje na ekranu i izvan njega kako bi se bolje odrazila raznolikost publike koja gleda filmove. Guverneri Akademije DeVon Franklin i Jim Gianopulos predvodili su radnu skupinu za razvoj standarda stvorenih na temelju predloška nadahnutog Standardima raznolikosti Britanskog filmskog instituta (BFI) koji se koriste za određena prava na financiranje u Velikoj Britaniji i prihvatljivost u nekim kategorijama Britanske akademije i Nagrade za film i televiziju (BAFTA), ali prilagođene su da zadovolje specifične potrebe Akademije. Akademija se također savjetovala s Američkim proizvođačkim cehom (PGA), kao što je to trenutno slučaj s nominacijama za Oscara.
“Vjerujemo da će ovi standardi uključivanja biti katalizator dugotrajnih, bitnih promjena u našoj industriji.”, rekli su.
Za 94. Oscara (2022.) i 95. Oscara (2023.) podnošenje povjerljivog obrasca Standarda za uključivanje Akademije bit će potrebno za prijavu nominacija za Najbolji film, međutim ispunjavanje kriterija za uključivanje neće biti uvjetovano za kategoriju Najbolji film do 96. Oscara (2024.). Pak, za ovu potonju bit će potrebno ispunjavati dva od četiri standarda za ispunjavanje uvjeta za nominaciju:
STANDARD A: PRIKAZ NA EKRANU, TEME I NARATIVE
Da bi se postigao standard A, film mora udovoljavati JEDAN od sljedećih kriterija:
A1. Vodeći ili značajni sporedni glumci
Barem jedan od glavnih glumaca ili značajnih sporednih glumaca potječe iz nedovoljno zastupljene rasne ili etničke skupine.
• azijska
• Hispanska / latino
• Crnačka / Afroamerička
• Starosjedilačka / indijanska / urođenički stanovnik Aljaske
• Bliskoistočna / Sjevernoafrička
• Izvorni havajski ili drugi pacifički otočanin
• Druga nedovoljno zastupljena rasa ili etnička pripadnost
A2. Opća glumačka postava
Barem 30% svih glumaca u sekundarnim i više manjih uloga su iz najmanje dvije od sljedećih nedovoljno zastupljenih skupina:
• Žene
• Rasna ili etnička skupina
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
A3. Glavna priča / tema
Glavna linija filma, tema ili narativ filma usredotočena je na nedovoljno zastupljene grupe.
• Žene
• Rasna ili etnička skupina
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
STANDARD B: KREATIVNO VODSTVO I TIM PROJEKTA
Da bi postigao standard B, film mora udovoljavati JEDAN od dolje navedenih kriterija:
B1. Kreativno vodstvo i voditelji odjela
Barem dvije od sljedećih pozicija kreativnog vodstva i voditelja odjela – direktor uloge, snimatelj, skladatelj, kostimograf, redatelj, urednik, frizer, šminker, producent, dizajner produkcije, dekorator scenografije, zvuk, VFX nadzornik, scenarist – iz sljedeće podzastupljene skupine:
• Žene
• Rasna ili etnička skupina
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
Barem jedan od tih položaja mora pripadati sljedećoj nedovoljno zastupljenoj rasnoj ili etničkoj skupini:
• azijska
• Hispanska / latino
• Crnačka / Afroamerička
• Starosjedilačka / indijanska / urođenički stanovnik Aljaske
• Bliskoistočna / Sjevernoafrička
• Izvorni havajski ili drugi pacifički otočanin
• Druga nedovoljno zastupljena rasa ili etnička pripadnost
B2. Ostale ključne uloge
Najmanje šest drugih članova postave / tima i tehničkih položaja (isključujući pomoćnike u proizvodnji) su iz nedovoljno zastupljene rasne ili etničke skupine. Te pozicije uključuju, ali nisu ograničene na First AD, Gaffer, Script Supervisor, itd.
B3. Ukupni filmski sastav
Barem 30% filmske ekipe je iz sljedećih nedovoljno zastupljenih skupina:
• Žene
• Rasna ili etnička skupina
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
STANDARD C: PRISTUP INDUSTRIJI I PRILIKE
Da bi postigao standard C, film mora udovoljavati OBA kriterija u nastavku:
C1. Mogućnosti plaćenog naukovanja i prakse
Tvrtka za distribuciju ili financiranje filma platila je naukovanje ili praksu iz sljedećih nedovoljno zastupljenih skupina i zadovoljava dolje navedene kriterije:
• Žene
• Rasna ili etnička skupina
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
Glavni studiji / distributeri moraju imati značajna, kontinuirana plaćena pripravnička staža / prakse, uključujući i nedovoljno zastupljene skupine (moraju također uključivati rasne ili etničke skupine) u većini sljedećih odjela: produkcija / razvoj, fizička produkcija, postprodukcija, glazba, VFX , akvizicije, poslovni poslovi, distribucija, marketing i promidžba. Mini-glavni ili neovisni studiji / distributeri moraju imati najmanje dva pripravnika / pripravnika iz gore navedenih nedovoljno zastupljenih skupina (barem jedan iz nedovoljno zastupljene rasne ili etničke skupine) u najmanje jednom od sljedećih odjela: proizvodnja / razvoj, fizička proizvodnja , postprodukcija, glazba, VFX, akvizicije, poslovni poslovi, distribucija, marketing i promidžba.
C2. Mogućnosti osposobljavanja i razvoj vještina
Tvrtka za produkciju, distribuciju i / ili financiranje filma nudi obuku i / ili radne mogućnosti za razvoj vještina ispod nivoa znanja ljudima iz sljedećih nedovoljno zastupljenih skupina:
• Žene
• Rasna ili etnička skupina
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
STANDARD D: RAZVOJ PUBLIKE
Da bi postigao standard D, film mora ispuniti donji kriterij:
D1. Zastupljenost u marketingu, promidžbi i distribuciji
Studijska i / ili filmska tvrtka ima više internih rukovodilaca iz sljedećih nedovoljno zastupljenih skupina (moraju uključivati pojedince iz nedovoljno zastupljenih rasnih ili etničkih skupina) u timovima za marketing, promidžbu i / ili distribuciju.
• Žene
• Rasna ili etnička skupina:
• azijska
• Hispanska / latino
• Crnačka / Afroamerička
• Starosjedilačka / indijanska / urođenički stanovnik Aljaske
• Bliskoistočna / Sjevernoafrička
• Izvorni havajski ili drugi pacifički otočanin
• Druga nedovoljno zastupljena rasa ili etnička pripadnost
• LGBTQ +
• Osobe s kognitivnim ili tjelesnim invaliditetom ili gluhe ili nagluhe
Sve kategorije, osim Najboljeg filma, pridržavat će se njihovih trenutnih kriterija za ispunjavanje uvjeta. Filmovi u kategorijama specijalnih igranih filmova (animirani igrani film, dokumentarni igrani film, međunarodni igrani film) prijavljeni za razmatranje najboljeg filma / općenitog rada bit će obrađeni odvojeno.
Academy Aperture 2025. sljedeća je faza inicijative za kapital i uključivanje, koja nastavlja kontinuirane napore organizacije da unaprijedi uključivanje u industriju zabave i poveća zastupljenost u svom članstvu i većoj filmskoj zajednici.
Foto: Todd Wawrychuk – A.M.P.A.S.