NA “PRAGU” EUROPE: 58 godina “Please Please Me” – od manje najbolje do najbolje
22. ožujka 2021.
Ana Lešković (25 Članci)
Podijeli

NA “PRAGU” EUROPE: 58 godina “Please Please Me” – od manje najbolje do najbolje

22. je ožujka 1963. svjetlo dana ugledao prvijenac legendarnih Beatlesa, energičan “Please Please Me.

Album je to koji je započeo putovanje jedne povijesne, glazbene revolucije. Ipak, o njegovu su nastanku već ispisane mnoge knjige i kolumne te napravljeni mnogi dokumentarci. Kao dugogodišnji (i ogroman) obožavatelj Beatlesa, ovu kolumnu zato neću pretvoriti u dug tekst pun suhoparnih činjenica, već pokušati rangirati njegovih četrnaest pjesama od one manje najbolje do one najbolje. Naravno, ovo je subjektivna lista te se s njome ne mora složiti svatko, a temeljena je na dubokom poznavanju svake od pjesama, njihovog značaja, značenja i općenite emocije koju svaka nosi.

14. CHAINS
Ovo je jedna od šest obrada koje su se našle na albumu. Originalnu pjesmu pjeva ženska vokalna grupa zvana The Cookies. „Chains“ je pjesma koja je bila popularna među mladim bendovima Liverpoola toga vremena pa tako i među članovima Beatlesa. Vokal je ovdje preuzeo George Harrison, a objektivno je najzanimljiviji trenutak pjesme Lennonova usna harmonika. Osim nje, ističu se i vrlo prepoznatljive glasovne harmonije tipične za rani (a i kasniji) zvuk Beatlesa. Ipak, „Chains“ je jedna od najnepamtljivijih pjesama albuma – nadopuna minutaže u kojoj se ne osjeti neka prevelika strast.

13. A TASTE OF HONEY
Vrlo slično kao i „Chains“, „A Taste of Honey“, obrada je koja je snimljena isključivo kao nadopuna minutaže albuma. Valja naglasiti da je ovo vremensko razdoblje kada se na format albuma nije gledalo kao na kohezivnu cjelinu koja je sama po sebi umjetnost, već kao skup pjesama od koje su dvije ili tri napisane da budu komercijalno uspješni singlovi, a ostale snimljene kao nadopuna minutaže. Rani se katalog Beatlesa sastoji od puno takvih „fillera“. Zahvaljujući svojoj karizmi i iskrenoj strasti prema glazbi, Beatlesi su i većinu svojih „fillera“ uspijevali napraviti odličnim glazbenim trenucima. Ipak, „A Taste of Honey“ ne pripada u tu skupinu. Ovo je pjesma koja je dosadnjikava, zaboravna. Od „Chains“ je bolja isključivo jer glavni vokal preuzima Paul McCartney, a njegove su glasovne sposobnosti čvršće od Harrisonovih.

12. P.S. I LOVE YOU
Prva pjesma ove liste koja nosi potpis Lennon-McCartney je zapravo McCartneyev pokušaj da tekst pisma pretvori u pjesmu (ideja kojoj će se vratiti nekoliko godina kasnije u pjesmi „Paperback Writer“). Neki smatraju da je ovo pjesma napisana kao ljubavna poruka njegovoj tadašnjoj djevojci, no McCartney to poriče. Kako god bilo, „P.S. I Love You“ pomalo je zaboravna, repetitivna i u najboljem slučaju prosječna.

11. BOYS
Vokale ove pjesme preuzima Ringo. „Boys“ je vrlo energična obrada koja je podcijenjena u kvaliteti svoje instrumentalne pozadine. Ipak, osobno smatram da je tekst apsurdan te ću se rijetko uopće sjetiti njena postojanja.

10. LOVE ME DO
Ovo je potencijalno najpoznatija pjesma albuma, povijesni prvi singl Beatlesa te vrlo bitan trenutak za njihovu karijeru. „Love Me Do“ je pjesma koju definira prepoznatljiva usna harmonika, vokali na kojima se izmjenjuju Lennon i McCartney te jednostavne riječi koje zna gotovo svatko. Ipak, ovu sam pjesmu čula već toliko puta da je u ovome trenutku (slično kao i kasniju „Yesterday“) jednostavno nemam potrebu čuti više nikada. Smatram da je ovo razdoblje iznjedrilo neke kvalitetnije i ljepše kompozicije, a koje nisu toliko poznate.

9. DO YOU WANT TO KNOW A SECRET
Ovo je pjesma koju je napisao John Lennon nadahnut skladbom „I’m Wishing“ koja se pojavljuje u crtiću “Snjeguljica i sedam patuljaka”, a koju mu je kao dječaku pjevala majka Julia. Ipak, glavni vokal preuzima George Harrison. Ovo je trenutak liste gdje pjesme postaju istinski kvalitetne i gdje njihova pozicija ovisi isključivo o suptilnim nijansama. „Do You Want to Know a Secret“ predivan je raniji prikaz Lennonove nježnije strane. Naime, Lennon je isprva bio poznatiji po svojim agresivnijim, dinamičnijim rock n’ roll skladbama. Glazbena je pozadina vrlo lijepa, ali Harrisonove su vokalne sposobnosti u ovome periodu nerazvijene te to pomalo umanjuje dojam cjelokupne pjesme.

8. BABY IT’S YOU
Ovo je jedna podcijenjena, ranija obrada. Original je snimila grupa The Shirelles. Glavni vokal pjeva Lennon, a u ovoj pjesmi uspijeva pokazati nježniju stranu svoga glasa. Melodija je prekrasna, slično kao i pozadinski vokali, a jednostavan, duboki gitarski solo predstavlja zanimljiv kontrast glasovnim harmonijama. „Baby It’s You“ je zaista jedna od boljih obrada albuma.

7. MISERY
„Misery“ je pjesma koju su Lennon i McCartney napisali zajedno kao kompoziciju za Helen Shapiro, tada vrlo popularnu englesku glazbenicu. Ipak, Shapiro se pjesma nije svidjela te su je Beatlesi na kraju snimili za svoj prvijenac. Pjesma je, prije svega, zanimljiva zbog svojih pesimističnih, adolescentskih riječi (u tadašnje je vrijeme većina tekstova bila optimističnijeg tona). Harmonije su sjajne, a jednostavna klavirska dionica koja se mjestimično pojavljuje postiže to da ova pjesma nekako glazbeno odskače od ostatka albuma.

6. ASK ME WHY
„Ask Me Why“ je jedna od najpodcjenjenijih pjesama ranog kataloga Beatlesa te dobar indikator izvrsne glazbene intuicije i sklonosti ka korištenju nekonvencionalnog. Pjesmu je većinski napisao John Lennon, a ona je zapravo kompleksna i netipična u svojoj strukturi (neću ići u previše tehničkih detalja – pjesmu je dovoljno poslušati u kontekstu popularne glazbe toga vremena kako bi se osjetila njena kompleksna struktura). Lennonovi vokali blistaju.

5. I SAW HER STANDING THERE
1-2-3-4 i album počinje. „I Saw Her Standing There“ savršena je uvodna pjesma koja otvara Please Please Me, a samim time i svijet Beatlesa. Ovo je pjesma koju je većinski napisao McCartney, a popularna je (između ostalog) zbog svoje uvodne rečenice „Well, she was just seventeen, you know what I mean“ („Bilo joj je samo sedamnaest, znaš što mislim“), a koja je inspirirana tadašnjom McCartneyevom vezom s djevojkom kojoj je u tom trenutku zaista bilo sedamnaest. Bas je dionica nepromijenjena kopija dionice iz pjesme „Talkin’ About You“ Chucka Berryja. Zbog svoje plesne dinamike i glazbene kvalitete, „I Saw Her Standing There“ ostaje jedna od najpopularnijih ranih pjesama Beatlesa.

4. ANNA (GO TO HIM)
Ovo je treća pjesma albuma te jedna od najboljih obrada ranog opusa Beatlesa. Original izvodi Arthur Alexander. Lennonov je vokal potencijalno najbolji na čitavom albumu, a glazbena je pozadina snimljena s vrlo velikom preciznošću. Melodija je, iako je nisu napisali Beatlesi, prekrasna. Zaista, „Anna (Go To Him)“ predstavlja jedan od najnježnijih i najboljih trenutaka čitavog albuma.

3. TWIST AND SHOUT
Najpoznatija obrada albuma – čak do te mjere da većina ljudi misli kako su original zapravo napisali Beatlesi. Ipak, ovo je pjesma koju je originalno snimila grupa The Top Notes, a nešto kasnije i grupa The Isley Brothers. “Please Please Me” je album koji je većinski nastao u jednome danu, tijekom trinaest sati snimanja. „Twist and Shout“ je posljednja snimljena pjesma. U ovome je trenutku Lennonov glas počeo otkazivati zbog napora pod koji je stavljen kroz cijeli dan te je pjesma snimljena u jednome pokušaju, a jedino što je Lennon uspio postići bili su vriskovi. Ipak, kako je već ovo rock n’ roll pjesma, ti se vriskovi vrlo dobro uklapaju, a rezultat je klasik koji ostaje jedna od najpoznatijih ranih pjesama Beatlesa.

2. THERE’S A PLACE
Priznajem, ovo je jedan vrlo nekonvencionalan izbor za drugo mjesto. „There’s a Place“ je kompozicija koja ne traje niti dvije minute, a prethodi energičnu „Twist and Shout“. Ona je također pjesma koja nije poznata niti približno kao npr. „Love Me Do“ ili „I Saw Her Standing There“. Ipak, osobno smatram kako je ovo možda čak i najpodcjenjenija pjesma ranog (ako ne i cjelokupnog) opusa Beatlesa. Ona sumarizira cjelokupnu glazbenu briljantnost ranih Beatlesa kroz izvrsne harmonije, pomalo neobičnu glazbenu strukturu te upečatljivu usnu harmoniku, a produbljuje ju svojim filozofskim riječima. Naime, velika se većina popularnih pjesama ovog razdoblja bazira na jednostavnim riječima i repetitivnim frazama. Beatlesi nisu iznimka. Ipak, „There’s a Place“ predstavlja naznaku filozofske poezije koja će krasiti njihove kasnije tekstove pjevajući o „mjestu u vlastitom umu“ koje predstavlja individualno utočište.

1. PLEASE PLEASE ME
Naslovna pjesma i glavni singl također je najbolji trenutak albuma “Please Please Me” – savršen prikaz glazbenog talenta Beatlesa. Iako ju je John Lennon originalno napisao kao sporiju, blues pjesmu, producent George Martin „Please Please Me“ je pretvorio u dinamičan singl koji je postao prvi pravi hit Beatlesa u Velikoj Britaniji, a kasnije i diljem Europe i SAD-a. Pjesma je svojevrsna igra riječi popraćena pamtljivom dionicom usne harmonike i savršenim harmonijama te objektivno najznačajnija za ovaj period karijere Beatlesa.

“Please Please Me” je proveo više od trideset tjedana na vrhu glazbenih ljestvica te zauvijek promijenio svijet pop glazbe. I danas je poznat kao jedan od najboljih albuma uopće (Rolling Stone ga je svrstao pod broj 39 na listi 500 najboljih albuma ikada). Naime, ovo je album koji je u svojoj srži sama radost stvaranja glazbe – mladenačka dinamika puna entuzijazma i strasti.