RECENZIJA: Balkan Zoo & Nina Ćorić: “Recycle” – jazzy čitanje romskih općih mjesta
21. svibnja 2022.

Ako uopće postoji ili bolje rečeno ako zamislimo da postoji nekakav balkanski zoološki vrt onda bi u njemu romska glazba bila pri samom nekom vrhu, nešto kao lav ili tigar koje bi svi ostali gledali ili slušali s nekim strahopoštovanjem.

Romska glazba i općenito romska tradicija na ovim našim prostorima oduvijek je imala neko posebno kulturno naslijeđe koje nije imalo kao većina world music tradicije neki određeni centar iz kojega se širi, nego kako su Romi jedan nomadski narod tako im je i glazba u korijenu zadržala nešto svoje, a u ostatku se prilagođavala mjestu i vremenu. Marija Rašića ne treba posebno predstavljati. To što ga dosta ljudi zna kao basista koji radi s Baretom i Majkama i s Edom Majkom samo je jedan mali dio onoga čime se Mario bavi. Još prije deset godina okupio je oko sebe renomiranu ekipu hrvatskih glazbenika u projekt Balkan Zoo i do sada je s njima “osvojio“ mnoge nagrade, a što je puno važnije osvojili su svojim radom i brojnu publiku. Bubnjar i udaraljkaš Mirsad Dalipi i klavijaturist Reo Radan upotpunili su bend, a na ovome albumu pridružila im se i Nina Ćorić (Nina Flamenca), naša najbolja, a vjerojatno i jedina pjevačica flamenka u Hrvatskoj.

Kao što i sam naziv govori ovaj album je reciklaža nečega što smo puno puta do sada čuli, ali ovaj put slušamo izbor pjesama koje su većinom sve odavno evergrini i to u jednom novom modernom jazzy ruhu u kojemu ih možda i nismo doživljavali do sad. Recikliranje ne mora samo po sebi biti loša stvar ako izvođači proizvodu daju jedan svoj “touch”, ako ga predstave na jedan novi i poseban, do sada još nepredstavljen način, a upravo ovaj “Recycle” nam donosi nešto takvo.

Deset pjesama na ovom albumu odvodi nas u jedan glazbeno bogati romski svijet, a većinu ovoga materijala smo do sada imali priliku slušati u nebrojenim izvedbama, od bardova romske glazbe na koncertima, preko nekih filmova koji su kao potku koristili Rome i romsku tematiku, do vrhunskih, a nepoznatih izvođača po kafanama gdje je romska glazba uvijek bila glazbena carica. Ovo je glazba koja te tjera da ruke dižeš, da lomiš čaše, da plačeš, jer Romi plaču i kad su sretni. Sve hit do hita, sve ih znamo, slušali smo ih tisućama puta, ali sve ih uvijek možemo ponovo slušati i ponovo uživati u njima.

Mario Rašić i bend  s ovim albumom dali su jedno novo i posebno čitanje romskih evergrina, a fantastična Nina Ćorić i njezin čudesni glas pun emocije kao stvoreni su za ovakvu glazbu pa smo tako na kraju kao album dobili jedan vrhunski proizvod.

Gostujući vrhunski glazbenici, koji su se pridružili ekipi Balkan Zoo na ovom albumu, odradili su odličan posao i svakako su vrijedni spomena pa ćemo ih ovdje i  nabrojati: Petra Antolić – prateći vokali, Zvonimir Bajević – truba, prateći vokali,  Amir Karalić – buzuki i gitara, Nebojša Buhin – gitara, Igor Ivanov – klarinet, Zoran Majstorović – oud, Joe Kaplowitz – tuba.

“Gelem, Gelem”, “Ederlezi”, “Caje Sukarije”, “Geljan Dade”, “O Djila”, samo su neki od najvećih romskih glazbenih naslova, a Balkan Zoo ih je predstavio na jedan novi i zanimljiv način. Za svaku preporuku.

4.5