RECENZIJA: Električni orgazam: “Lišće prekriva Lisabon” – izuzetno hrabar i beskompromisan nasljednik eponimnog prvijenca
21. studenoga 2022.

Lišće možda i prekriva Lisabon ali Croatia Records u zadnje dvije godine svojski se trudi da lišće ne prekrije novi val, te nam uredno isporučuje najbolja djela koja su se pojavila u to vrijeme u novim, luksuznim vinilskim reizdanjima.

Od Paket aranžmana gdje su diskografski prvi put nastupili beogradski novovalni bendovi, prvijenaca Električnog orgazma, Šarla akrobate, Haustora pa do Idola i Azre, dobili smo luksuzna vinilna reizdanja, a sada je vrijeme za nastavak pa smo tako dobili Haustorov Treći svijet”, a evo pred nama je i Lišće prekriva Lisabon”, drugi album Električnog orgazma. Orgazam je u vrijeme izlaska Lisabona” bio već popularan bend. Imali su iza sebe veliki uspjeh sudjelovanja na Paket aranžmanu, odličan prvijenac, čak i jedan čudan live album (Warszawa ’81”), a kad dođe popularnost dođe i slava, kad dođe slava dođe i novac, a kada dođe novac neminovni su i kompromisi. Električni orgazam svoj je drugi album odradio bez imalo kompromisa, ustvari kad se album pojavio bilo je svima veliko iznenađenje kako je ispao.

Drugi album za svaki bend je veliki izazov, jer za prvijenac se spremaš cijeli život, a drugi album je onaj koji ti možda određuje i što će biti s bendom. Za početak došlo je do nekih osobnih promijena u bendu u odnosu na prvijenac pa je tako Jovan Jovanović Grof zamijenio prvobitnu basisticu Marinu Vulić, a Goran Čevajda Čavke je napokon sjeo na svoje mjesto bubnjara u bendu. Pokazalo se to kao veliki dobitak za bend, donijeli su oni taj posebni zvuk i groove koji se osjeti na albumu.

Album sadrži sedamnaest (!) pjesama, (plus dub verzija Dokolice” na reizdanju), a raspon se kreće od nekih nazovimo ih minijaturama, preko klasičnih Orgazam stvari do minuciozno struktuiranih pjesama.

Svoje mjesto na albumu našla je i jedna obrada (Alabama”), song Bertolda Brechta i Kurta Weilla koji su obradili i The Doorsi i David Bowie, a u svojoj psihodeličnoj verziji našla je svoje mjesto i na Lisabonu” Električnog orgazma.

Cijeli album je svojevrsna oda novom procvatu psihodelije koja je bila prilično popularna u drugoj polovini šezdesetih godina, a svoj novi život našla je početkom osamdesetih. Električni orgazam je odlično iskoristio priliku da bude u trendu.PIL i Jah Wobble, Joy Division, Magazine i Echo & The Bunnyman samo su neke od odrednica u kojima su momci iz Orgazma crpili svoju inspiraciju za album koji je u prvom redu svoj i originalan te je veliki pečat novog vala u pjesmama.

Tekstovi su dignuti na još višu razinu od prvijenca, ali i dalje su angažirani u okviru i na tragu socio-buntovničkih problema.

Neću naravno pisati pravu recenziju ovoga albuma i secirati ga do kraja, stvarno je u ono vrijeme gotovo sve rečeno, ali u svakom slučaju mora se priznati da je Lišće prekriva Lisabon” izuzetno hrabar i beskompromisan nasljednik eponimnog prvijenca. Mogli su ići linijom manjeg otpora pa snimiti album s nekoliko hit singlova, ali odlučili su se ipak za neki drugi smjer, a tek nakon Lišća” Električni Orgazam je krenuo nekim drugim putevima.

Od kako se pojavilo ovo reizdanje na 180-gramskom crnom vinilu i s popratnom knjižicom u kojoj možete pronaći tekstove Siniše Škarice, Dragana Ambrozića, Zorice Kojić te Aleksandra Žikića, kao i fotografije legendarnog Dragana Papića, Ljubomira Đukića te neke iz arhive Električnog orgazma i Croatia Recordsa, album ne silazi s lista najprodavanijih izdanja što me posebno raduje. Nadam se samo da ovaj album nisu kupili samo oni koji su ga kupili i kada je prvi put izašao pa im se do sada izlizao od slušanja, nego da su ga kupili i neki mladi ljudi koji se s ovim albumom mogu upoznati s nekim od najsvjetlijih trenutaka novoga vala.Kao što rekoh na početku, lišće možda i prekriva Lisabon, ali nikada neće prekriti novi val.