RECENZIJA: “Kompilacijski album Superval – vol. 1” – napokon i domaća rock budućnost ima svoje diskografsko izdanje
15. svibnja 2024.
Boris Abramović (287 Članci)

Za mjesec dana bit će punih pet godina kada sam se, mogu reći gotovo slučajno, našao u zagrebačkoj Tvornici kulture nakon što sam negdje stvarno slučajno i usput pročitao najavu za koncert “školskih bendova”.

Dan ranije sam “po zadatku” u istoj toj Tvornici popratio koncert BRMC, a sljedeći dan sam neplanirano ostao da vidim što je to s tim “školskim bendovima”. I srećom da sam ostao, jer vidio sam čudo. Vidio sam svjetlo na kraju tunela i vidio sam da za mlade ljude u rokenrolu u Hrvatskoj ima nade. Krcata Tvornica, što prijateljima iz razreda, što roditeljima, što fanovima, a ponajmanje putnicima namjernicima poput mene, svjedočila je navijanju za bendove kao na utakmicama, a nije se uopće radilo o nikakvom natjecanju. I te večeri stvorila se moja veza sa Supervalom, jednim fantastičnim projektom koji je u sljedećih, evo, skoro pet godina mnogim bendovima dao priliku kakvu nisu mogli ni sanjati i projektom koji od tada sve vrijeme pratim.

Superval je svih ovih godina samo rastao i svake godine se na poziv za ovaj festival odazove više od tridesetak bendova iz cijele Hrvatske koji su prepoznali svoju priliku koju ne smiju propustiti i koju mnogi prije njih nisu imali. Svake godine svi ti bendovi dobiju priliku svirati uživo u Vintage Industrial Baru koji je isto tako prepoznao potencijal ovoga projekta, a možda i ponajveći benefit Supervala je taj da su prije dvije godine najbolji bendovi iz Vintagea našli svoje mjesto na pozornici našeg najvećeg rock festivala, zagrebačkog INmusica.

Nevjerojatna je stvar za mlade glazbenike, još srednjoškolce zasvirati na festivalu s nekim od najrenomiranijih svjetskih imena rock glazbe. Nakon što nažalost prošle godine nije bilo festivala, ove godine ponovo bendovi Supervala nastupaju na INmusicu i to je svakako fantastična stvar i za festival i za Superval. Nakon svih koncertata koji su kroz ovaj projekt organizirani, nakon svih turneja kroz koje se Superval promovirao diljem Hrvatske došao je red da se Superval oglasi i svojim, za sada prvim diskografskim izdanjem.

Kompilacijski album Superval – vol. 1″, kao što samo ime kaže, kompilacija je izabranih deset bendova koji su svaki s po jednom autorskom pjesmom participirali na albumu. Kako rekoh, dugo već pratim projekt Superval i mogu primijetiti da je odabir onih koji su na albumu stvarno dobar. Ima tu već i “veterana” Supervala, a ima i mladih snaga koje su tek u naletu. Album je na neki način podijeljen na dvije cjeline tako da su na prvih šest pjesama bendovi koji pjevaju na hrvatskom, a zadnje četiri stvari su na engleskom. Kad sam rekao veterani onda možda ponajprije mislim na Slow Cured koji otvaraju album, a ovaj zagrebački bend koji čine većinom još uvijek srednjoškolci prije dvije godine je već imao čast svirati na INmusic festivalu. Njihove “Dvije kave s mlijekom”zvuče vrlo zrelo, vratit će vas i podsjetiti na najbolje trenutke nekadašnjeg punospominjanog novog vala.

Željezne pilule su zagrebački ženski punk bend koji za sebe kaže da svake nedjelje umjesto u crkvu religiozno odlazi u garažu kako bi tamo kontinuirano svirali svoje autorske pjesme. Njihova “Ženska histerija” je jedna odlična kombinacija Runawaysa i Boya, a njihova histerija ima žestinu, ima melodiju, a ima i odličan tekst.

Smrdljivi Martini su još jedni “veterani”, zagrebački su punkeri koji ovdje odlično igraju sa “Slušam”, koja kreće lagano, ali se preobrazi u dobru žesticu, a pjesma ima više nego zanimljivu poruku.

Šteker su još jedan zagrebački ultra brzi punk bend koji u svojoj “Nudli u WC-u” upravo pokazuju svu svoju punkersku raskoš.

Gradske bitange su prvi bend na kompilaciji koji nije iz Zagreba već je iz malog slavonskog gradića Valpova koji očigledno postaje jedan od regionalnih centara mladih bendova. Oni su možda po mom skromnom mišljenju, ali i ne samo mom, jedan od ponajboljih bendova koji su se promovirali kroz projekt Superval. Svirački na vrlo visokom nivou kojega se ne bi postidjeli ni mnogi profesionalni svirači, ovi mladi momci su iznjedrili do sad puno odličnih stvari koje su u stanju uživo izvesti na vrhunskom nivou, a to su i dokazali kada su prije dvije godina nastupili na INmusic festivalu. Njihov blues “Svijet tuđih ljudi” je svakako veliki potencijal, a bend je u fazi snimanja albuma prvijenca.

Zagrebački DkD je bend koji možda više ni ne svira, ali svakako su zaslužili biti na ovoj kompilaciji. Njihovi nastupi znali su biti frenetični, a odlična “Reci mi” koju ovdje izvode samo djelimično dočarava sve ono što DkD radi. Nadam se da će snimiti svoj obećani album.

Drugi dio ovog kompilacijskog albuma otvara pulski bend Freaktion, možda i jedini bend Supervala koji je već skoro dvije godine diskografski aktivan. Ovi mladi ljudi su snimili svoj odličan prvijenac “Aesthetic-Sin” na kojemu je i “Ethan White”, ubitačna stvar koja Freaktion predstavlja u njihovom ponajboljem izdanju.

Frequency iz Zagreba su svoju stonersku “Trapped” izveli na sebi svojstven način, a bend pamtimo i po žestokim ritmovima koji dolaze ponajviše do izražaja na nastupima uživo.

Vrlo zanimljivu stvar ponudio nam je i još jedan zagrebački bend čudnog imena “D”. Njihova istoimena stvar upravo razara ponajprije svojom žestinom, a nakon toga pričom i porukom koju naizmjenično daju narator i pjevač.

Sunshine And Rainbows” su zagrebački bend koji zatvara “Kompilacijski album Superval – vol.1” i to na jedan odličan žestoko-nervozni način sa svojom “Faces Into Noise” kojoj ime sve kaže.

I to je otprilike to u nešto malo više od četrdesetak minuta glazbe koja nam je prikazala nešto što je zasigurno budućnost domaće rock glazbe.

Kompilacijski album Superval – vol. 1″ je album na kojem je deset bendova različitih glazbenih usmjerenja, ali i album koji je više nego kompaktan kada ga se sluša “u komadu”. Zasluga je to vjerojatno Srđana Sekulovića Skansija i njegovog Lemon Productiona kod kojega su ovi mladi bendovi snimili album. Ovaj već legendarni producent znao je iz svakog od ovih bendova izvući ono ponajbolje i uobličiti deset različitih jedinki u jednu skladnu cjelinu koja odlično zvuči.

Deset bendova, deset pjesama, deset priča u kojima mladi ljudi i mladi glazbenici kombiniraju odličnu svirku s više nego smislenim tekstovima u kojima upravo pjevaju o onome što žive, ne robuju klišejima kojih je prepuna domaća glazbena scena.

Kompilacijski album Superval – vol. 1″ s druge strane ima ogroman radijski potencijal i nadam se da će se glazbeni urednici potruditi, poslušati album i prepoznati nešto što bi kod njih bilo i više nego zanimljivo i prihvatljivo. Ne treba ovaj album odmah uspoređivati s recimo kompilacijama “Paket aranžman”, “Arstistička radna akcija” ili “Novi val” koje su početkom osamdesetih izašle kako bi promovirale ondašnje novovalne bendove, drugo je to vrijeme bilo, ali u svakom slučaju nadam se da će i ovaj kompilacijski album sigurno napraviti odličnu promociju novih mladih bendova i nove rock glazbe koja u Hrvatskoj postoji, samo do sada možda nije našla svoj put do šireg slušateljstva.

Vol.1 sugerira nam da je ovo (tek) prvi album koji je izašao iz Superval “kuhinje” i da bi u budućnosti ovo mogla postati i praksa predstavljanja bendova koji su kroz ovaj projekt dobili šansu biti i diskografski prisutni na sceni. Album ima promociju 22. svibnja u zagrebačkom Grif Baru, a od tada će biti dostupan i u vinilnom izdanju.

Vratit ću se još jednom na sami početak priče i prisjetiti se onih početaka Supervala i one Tvornice, a danas će neki od ovih novih “klinaca” svirati uz The National i Smashing Pumpkins na INmusicu. Zato svaka čast Ani Bajo, profesorici matematike i spiritus movensu Supervala i njenoj ustrajnosti na ovom fantastičnom projektu, a nadam se da će ih u budućnosti pratiti svi oni koji na bilo koji način mogu pridonijeti da ovo postane još veća priča.

A što se mene osobno tiče, imao sam priliku gledati uživo puno puta razne bendove Supervala, imao sam priliku i upoznati mnoge mlade ljude iz tih bendova i mogu reći samo to da su svi izuzetno dobre i kvalitetne osobe, a njihove svirke priuštile su mi puno divnih trenutaka do sad. Sigurno i ubuduće neću propustiti bilo koju priliku pogledati bendove Supervala.

Da parafraziram stih Željeznih pilula, “ne znam, možda je to neka kemija“, ali Superval je vjerojatno najbolja stvar koja se događa trenutno u domaćoj glazbi.

5