Prilagodite postavke pristanka

Koristimo kolačiće kako bismo vam pomogli da se učinkovito krećete i izvodite određene funkcije. U nastavku ćete pronaći detaljne informacije o svim kolačićima u svakoj kategoriji pristanka.

Kolačići koji su kategorizirani kao "Neophodni" pohranjuju se u vašem pregledniku jer su neophodni za omogućavanje osnovnih funkcionalnosti stranice.... 

Uvijek aktivan

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Nema kolačića za prikaz.

Uvijek aktivan

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

Nema kolačića za prikaz.

Skip to content Skip to footer

Umrla Goranka Matić, fotografkinja koja je obilježila rock scenu 80-ih i turbulentna zbivanja 90-ih

U Beogradu je u 76. godini preminula čuvena srpska fotografkinja Goranka Matić koja je svojim talentom, fotoaparatima i objektivima kao rijetko tko zabilježila beogradsku, srpsku, ali i jugoslavensku scenu, pogotovo 80-ih i 90-ih godina i to na raznim područjima, od glazbenih do političkih zbivanja.

Goranka Matić rođena je 1949. godine u Mariboru (Slovenija). Završila je studij povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Od 1971. godine bila je stalna suradnica Studentskog kulturnog centra kao jedna od urednica likovnog programa i kustosica galerije „Srećna nova umetnost”. Fotografijom se aktivno bavi od 1980. godine. Profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks, zatim magazinima Start i Svijet. Njezine fotografije objavljivane su u gotovo svim vodećim časopisima bivše Jugoslavije (DugaPolitikaOmladinske novineRitamLiberationPolet(New)MomentDelo). Bila je urednica fotografije u tjednikuVreme  (1990. –2006.), u dnevnim novinama Politika (2006–2010) i na Radio-televiziji Srbije (2011–2015).

Tijekom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u području rock fotografije, osobito u okviru neformalnog pokreta nazvanog novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih glazbenika tog razdoblja (IdoliU škripcuBajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr). Osim toga, njezin fotografski opus sadrži i portrete umjetnika, pisaca, redatelja, glumaca (ljudi s umjetničke i kulturne scene), ali i političara, snimljenih za izborne i razne druge vrste kampanja. Autorica je brojnih fotografija društveno-političkih tema nastalih u vrijeme turbulentnih devedesetih.

Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu (fotoreporterstvo i dokumentarna fotografija). Prva je žena fotograf član foto-sekcije ULUPUDS-a. Sudjelovala je na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Njezini radovi nalaze se u kolekciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.

Dobitnica je nekoliko značajnih nagrada:
1998. Nagrada na 39. oktobarskom salonu „Ukusi su različiti” (foto: diptih Male i velike priče)
2002. Nagrada „Osvajanje slobode”, priznanje fondacije „Maja Maršićević-Tasić”
2004. Nagrada „Politike”, iz fonda „Vladislav Ribnikar” (za najuspjeliju izložbu 2003, „Tiho teče Sutjeska”)
2005. Godišnja nagrada ULUPUDS-a
2019. Nagrada Udruženja novinara Srbije za životno djelo
2021. Nagrada Fondacije „Tanja Petrović” za izuzetan doprinos afirmiranju kulture i umjetnosti u medijima

Iako su se teme i žanrovi razlikovali ovisno o angažmanu, ali i prirodi interesa, to nije utjecalo na kreativnu poziciju Goranke Matić. Upravo suprotno, doprinijelo je ujednačavanju vizualnog i semantičkog pristupa, koji se odražavao u jednako jasnom autoričinom fokusu kako na ljude tako i na događaje, odnosno situacije. Do njezinog profesionalnog angažmana kao fotografa došlo je spontano, a sve je pratila velika doza osobne znatiželje i hrabrosti pa i sklonost prema određenoj vrsti aktivizma, želja da na važnim kulturnim i društvenim događanjima prisustvuje ne samo kao fotograf na zadatku i promatrač, već kao aktivni sudionik. Fotografiranje unutar „gužve” aktualnog trenutka, bilo da je riječ o rock koncertima osamdesetih ili političkim protestima devedesetih, osposobilo je Goranku Matić da na autentičan način prenese dramatiku događaja i psihologiju pojedinca, ali i da istovremeno poetiku prilagodi tada suvremenim kretanjima u fotografiji i umjetnosti.

Godine 2022. u Muzeju suvremen umjetnosti u Zagrebu imali smo prilike vidjeti njezinu retrospektivnu izložbu “Iskustvo u gužvi”, a koja je na najbolji mogući način prikazala njezin izniman talent i to u različitim područjima.

Izvor: MSU Zagreb (biografski podaci)

Foto: privatna arhiva Goranke Matić (Goranka Matić ispred restorana u Moravicama)