Kampanja „Krokodili dolaze“ usmjerena na borbu protiv agresivnog reklamiranja kockanja i klađenja, počela je danas premijernim puštanjem spota u kojem sudjeluju umjetnici iz cijele regije.
Projekt je podrška onima koji se bore s ovom vrstom ovisnosti, šaljući im poruku da izlaz postoji. Prva kampanja ove vrste ujedno je i prvi društveno odgovorni projekt, koji je okupio glazbenike iz svih zemalja nekadašnje Jugoslavije, od YU Rock Misije 1985. godine i koji podrazumjeva dobrovoljno i volontersko uključivanje.
U kampanji sudjeluju neka od najvećih imena: Srđan Gojković Gile (Električni orgazam), Zoran Kostić Cane (Partibrejkers), Atheist Rap, Vlatko Stefanovski, Zoran Predin, Gibonni, Rambo Amadeus, Darko Rundek, Mile Kekin, Dubioza kolektiv, Kanda Kodža i Nebojša, Dejan Cukić, Letu štuke, Milan Mumin, TBF, Detour, Zoster, Zoe Kida, Zoran Maddox, Aleksandar Janić Jana.
Kampanja ima za cilj da uputi molbu javnim ličnostima i svima koji su uključeni u proizvodnju takvih poruka, da ne koriste svoj utjecaj za promociju industrije koja stvara ovisnost. Indirektno, poruka je namijenjena svima. Idejni tvorac kampanje „Krokodili dolaze“ je Aleksandar Janić Jana, nekadašnji DJ i glazbenik, koji već više od 15 godina radi na prevenciji i liječenju bolesti ovisnosti u Novom Sadu.
„Prije malo više od četiri godine pojavili su se prvi otac i majka tražeći pomoć za sina koji je zbog ovisnosti od klađenja financijski uništio svoju obitelj. Poslije i emotivno. Sve češće su se javljale takve obitelji. Primjetio sam da je brzina propadanja jedne obitelji koja ima člana – ovisnika od klađenja, nekoliko puta brža nego kod svih ostalih vrsta ovisnosti. Krenule su sve tužnije priče. Nisam mogao šutjeti! Početkom ove godine kladionice su iznijele predviđanja o porastu prihoda za 2025. što nas nije moglo ostaviti ravnodušnim“, rekao je Aleksandar Janić Jana, dodajući da je pjesmu Električnog orgazma „Krokodili dolaze“ izabrao jer nosi upozorenje u tekstu, a u glazbi razinu ozbiljnosti.
„U projekt sam se uključio poslije razgovora s Janom koji mi je ispričao neke od slučajeva mladih ljudi koji su upropastili svoje živote, kao i živote svojih obitelji. A i prie toga mi je bilo mučno da gledam kojom brzinom se razmnožavaju te kladionice po gradovima Srbije. No, idemo redom, za sad apeliramo na javne ličnosti da ne sudjeluju u reklamiranju kockarnica“, rekao je Srđan Gojković Gile.
Realizacija ideje započela je s članovima novosadskog benda Atheist Rap.
„S Janom se poznajemo iz tinejdžerskih dana i znamo za njegov rad i razloge zašto je s takvim žarom postao borac za prevenciju bolesti ovisnosti. Izložio nam je činjenice o tom obliku ovisnosti i tako se rodila ideja o glazbenoj podršci projektu, koji je on započeo. Bili smo voljni da postavimo temelj tome, povezali smo ga s nekim od umjetnika iz regije, za koje smo mislili da su bitni za širenje ove priče, koja pogađa sve u okolini. Taj broj se lančanom reakcijom uvećao i obuhvatio sve zemlje bivše Jugoslavije. Ljudi su se počeli sami javljati nudeći svoje sudjelovanje i doprinos akciji. Svi mi se nadamo da će ovaj apel i skretanje pozornosti na ovaj, do sada nevidljivi problem, uroditi plodom“, rekao je Vladimir Radusinović Radule, dodajući da je broj umjetnika čak i daleko prešao okvire jedne pjesme, tako da se dosta njih nije našlo na samom snimku, ali su zdušno stali iza projekta i sudjeluju u promociji istog.
Najmlađi ovisnik od klađenja, koji je bio na liječenju na Institutu za mentalno zdravlje, u periodu od 2019. do 2021. godine, imao je samo 12 godina, stoji u istraživanju „Opasnost na putu od kuće do škole“ 2022. godine, realiziranim pod pokroviteljstvom Gradske uprave za zdravstvo Grada Novog Sada.
Isto istraživanje, koje je obuhvatilo 22 osnovne škole na teritoriju Grada Novog Sada, tj. kladionice i igraonice u blizini ovih škola, pokazalo je da najmanje pet kladionica nije ispoštovalo zakonom propisanu udaljenost kladionice od zgrade obrazovnih ustanova (osnovnih i srednjih škola), koja ne može biti manja od 200 metara.
Prema prošlogodišnjem istraživanju o mladim ljudima i njihovim navikama vezanim za klađenje i kockanje, u okviru projekta Mladi i klađenje, od 109 ispitanika koji su potvrdili da su sudjelovali u igrama na sreću, trećina je izjavila da je stekla ovisnost od igara na sreću, a čak 80% ispitanih reklo je da poznaje nekoga tko je ovisan od igara na sreću. Prema istom istraživanju, više od 80% ispitanika smatra da mladi nisu dovoljno informirani o opasnostima ovisnosti od igara na sreću.
Nova verzija pjesme „Krokodili dolaze“ dostupna je na svim streaming platformama (Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal…), a bit će dostupna da se koristi i kao audio podloga na Instagramu, Facebooku i TikToku.