Skip to content Skip to footer

IZVJEŠĆE/FOTO: Die Antwoord u Budimpešti – Desingerica prije Desingerice

Kontroverzni elektronički rap duo, Die Antwoord, stigao je iz Južnoafričke Republike u Europu na samo tri dogovorena nastupa ove godine – nakon Budimpešte nastupit će u Bukureštu, a potom i u Pragu. Razlog je to zašto smo u Budimpešti naišli na publiku koja je došla iz raznih dijelova Europe.

Prvi put sam u Budapest Parku, mjestu poput Nigdjezemske u romanu “Petar Pan”, tamo gdje su svijet i život ljepši, tamo gdje ste okruženi prekrasnim ljudima i brojnim merch štandovima, kafićima, fast foodovima, tamo gdje sam popio jednu od najbolje smiksanih limunada u svojem životu, a koju sam naručio sa sebi omiljenim mangom. Ako ne želite stajati dok gledate i slušate koncert, možete i sjesti na jednu od brojnih klupčica ili mini terasa kafića, iako kad je u pitanju Die Antwoord, kontroverzni i u isto vrijeme svjetski popularan rap rave duo, onda je možda bolje doći u prve redove. Tamo su najluđi fanovi, oni koji znaju sve pjesme, oni koji drže natpise poput “spit in my mouth”, mjesto je to gdje će muški dio dua, istetovirani i neuobičajeno visoki reper Ninja, više puta skočiti u publiku i “stage diveati”, a možda i pozvati nekoga iz publike na pozornicu. Iza dua je “najružniji DJ na svijetu”, kako kaže Ninja, s poremećenom maskom, a povremeno se na pozornici pojavilo i dvoje plesača sakrivenog lica. Sve izgleda na kaos, nešto poput “Kozari Bronx meets Paljestina” ili Desingerica prije Desingerice. Čudimo se ponašanju potonjeg, a onda rado odemo na još kontroverznije izvođače. Jer ono što je s Balkana je loše, a ono što je svjetski je svjetski. A zapravo se Balkan ugledao na svijet, donekle. Ali… postoje dva “ali” u ovoj priči.

Foto: Nikola Knežević

Da se prvo posvetim ovom glazbenom dijelu i njihovom performansu – od prve do zadnje sekunde nastupa, koji je s bisom trajao sat i 15 minuta, energija nije padala. Bio je ovo i za Die Antwoord i za publiku jedan pravi kardio trening iako mi je publika bila donekle i mlaka naspram onoga što sam očekivao. Ipak je u pitanju rave s opakim bass beatovima. Zvuk savršen, za moj ukus mogao je biti i glasniji, ali tko zna koji su dozvoljeni decibeli u Budapest Parku. Dvojac se više puta presvlačio tijekom nastupa, a sve je popraćeno, ako se ne varam, japanskim alfabetom koji je ispisan na njihovim odjevnim komadima. Inače, volim glazbu Die Antwoorda upravo zbog toga što konstantno plešu na rubu, ali s vremenom sam tek otkrio neke dodatne stvari oko njih. Oni su zapravo dosta inspirirani japanskom kulturom, koliko god to suludo zvučalo jer znamo da se naslanjaju na elemente zef kontrakulture iz Južne Afrike te propagiraju život siromašnih ljudi koji ga ipak žive moderno, okruženi nabrijanim autima i nakitom, odnosno kako je Yolandi jednom rekla – “zef znači da si siromašan, ali i fensi u isto vrijeme”. Ali kažem, ima tu i nekih japanskih utjecaja – prije svega Watkin Tudor Jones ima nadimak Ninja, a Yolandin glas zvuči zapravo poput Pikachua iz Pokémona, japanske kreacije, a tako im se zove i jedan album dok u pjesmi “Banana Brain” Ninja govori Yolandi da je slatka kao Pikachu. Ujedno, u njihovim pjesmama često osjetite sampleove tipične za japanske videogrice. Tijekom cijelog nastupa Yolanda koristi high pitch glas, pa doslovno imate osjećaj kao da će odnekud izletjeti Pikachu. Čak je na pjesmi “Pokémon” Ninja odabrao nekoga iz publike i poklonio mu ili njoj igračku malog Pikachua. Ovaj duo, koliko god zastrašujuće izgledao, bio je vrlo drag i odaslao je neke lijepe poruke s pozornice, ali kad krene glazba sve se promijeni i postaju prgavi rap duo koji nas poziva na rave.

Foto: Nikola Knežević

Otvorili su nastup simbolično – introm pjesme “Fatty Boom Boom” u kojem Ninja kaže – “Budapest, you think you can fuck with someone like us”. I ludilo može početi, prožeto tvrdim beatovima, Yolandinim piskutavim glasom te Ninjinim cool repanjem. Ne razumijete ih skoro pa ništa, čak i kad ponekad koriste engleski jezik, ali sve vam je zabavno jer su preslatki na pozornici, iako je naziv pjesme zapravo zvuk koji debela osoba proizvodi dok hoda, a pjesma govori o tome kako su drugi reperi bezveze i da zapravo nisu ni do koljena Die Antwoordu. Tipične reperske teme, rekao bih. Brzo smo došli do velikih hitova, meni jedna od najdražih pjesama, pravi banger “Banana Brain” zapravo je prvi put pokrenula publiku. Stigao je i “Ugly Boy”, ali i “Pitbull Terrier”, pjesma koja je inspirirana originalnim “Pitbul terijerom” iz filma Emira Kusturice, “Crna mačka, beli mačor”. Goran Bregović, autor glazbe iz filma, vjerojatno nije ni svjestan koliko su Die Antwoord popularizirali taj uzorak pjesme. Potom su nam pjesmom “DIE ANTWOORD IS (not) DEAD” očito dali do znanja da Die Antwoord nikad nije mrtav, iako su 2017. godine odlučili završiti karijeru, ali ispostavilo se samo na kratko. Dok smo skočili na šank po osvježavajuće limunade u kombinaciji s mangom, Ninja je odjednom završio na publici u prvom “crowd surfingu”, a bilo je to na pjesmi “Fat Faded Fuck Face”. Tek što smo si uzeli piće sve je brzo prošlo i krenuo je najbolji dio koncerta, prvo uz pjesmu “Baby’s On Fire” i onda uz vjerojatno njihov najveći hit koji su čuli i oni koji nemaju pojma za ovaj duo – “I Fink U Freeky”. Na ovoj pjesmi publika je doslovno podivljala dok su Yolandi i Ninja uzvikivali “jump motherfucker jump!”. Još brži ritam je uslijedio – BPM-ovi rastu, energija također, jer kreće “Happy Go Sucky Sucky” sa snažnom porukom – “fuck your rules”. Žele živjeti život koji vole, bez pravila, bez da ih itko uzurpira i zato su izabrali slobodu. Upravo im to neki i nameću jer su previše slobodni u nekim stvarima zbog čega se između ostalog često riječ “kontroverza” veže uz njih. O tome na kraju teksta.

Foto: Nikola Knežević

Na zadnjoj pjesmi službenog dijela koncerta, “Never Le Nkemise 2”, Die Antwoord je pozvao djevojku iz publike koja je ranije pogodila pjesmu koju će izvoditi, a da zapleše s njima na pozornici. Djevojka je bila dosta sramežljiva pa je jedva zaplesala, a ubrzo i sišla s pozornice. Nakon nje Ninja se ponovno zaletio u publiku i “crowd surfao”, a potom se povlači s pozornice, glazba odlazi u fade out, svjetla se gase, ali ih publika ne pušta. Poziva ih na bis i nakon kratke neizvjesnosti na pozornicu izlaze dvije djevojke, jedna je Sixteen Jones, kćer Yolandi i Ninje, a druga je Lil2Hood, producentica ovog rap dvojca, koja je i nastupila kao predizvođač na ovom koncertu. Njih dvije nabrijavaju publiku, a potom se vraćaju naši “motherfuckeri”, Die Antwoord i za kraj izvode “Enter the Ninja”, još jednu pjesmu koja se naslanja na japanske motive i sa stihovima koje preslatko pjeva Yolandi – “I am your butterfly, I need your protection, be my samurai”. I kraj! Konačno sam vidio uživo Die Antwoord koje sam propustio zadnji put na Zagrebačkom velesajmu. Očekivanja su bila itekako ispunjena, ali slijedi drugi “ali”.

Foto: Nikola Knežević

Drugi “ali” vezan je uz njihovu kontroverzu, prije svega uz optužbe za seksualno uznemiravanje i zlostavljanje njihova posvojena sina Tokkieja, a koje su ubrzo i odbačene, odnosno ispostavilo se na su neutvrđene. Ali ono što im najviše zamjeraju, pogotovo oni iz JAR-a, jest činjenica da iskorištavaju zef kontrakulturu, južnoafričke slengove, društvene probleme i ostale kulturološke reference u svojim uvredljivim tekstovima i pjesmama te tako iskrivljuju sliku svoje zemlje. Isto tako, koriste znakovlja južnoafričkih bandi, dok se njihovo korištenje jezika okarakteriziralo kao kulturno prisvajanje elemenata zef kulture na neprikladan način. Zbog toga ih optužuju za iskorištavanje i romantiziranje stvarnog siromaštva i nasilja u Južnoj Africi, samo kako bi došli do svjetske slave. Oni koji razumiju afrikanerski jezik pogotovo shvaćaju ovu problematiku. A svijet kao svijet, prigrlio je još jedne čudake koji pjevaju na jeziku koji ne razumijemo, ali zvuče cool. Ninja je jednom izjavio da je potrebno izazvati šok u glazbi kako bi lakše došli do publike. Kažem još jednom – Die Antwoord su Desingerica prije Desingerice, samo na jedan puno kvalitetniji način, ali i s više kontroverzi.

Ninja crowd surfa / Foto: Nikola Knežević

Die Antwoord su tijekom koncerta više puta uzviknuli “Budapest, you the best”, a na samom kraju i – “Budapest, be happy”. Ninja je potom publici pokazao golo dupe i otišao. Slijede Bukurešt i Češka, a onda i nada (kako za koga) da će se Die Antwoord vratiti kad-tad ponovno u Europu.