Prva polovica 2025. godine dala nam je naslutiti da bi ovo mogla biti jedna od lošijih diskografskih godina ovog desetljeća, no onda se javila druga polovica godine i jasno dala do znanja da itekako ima što za pokazati te tako poboljšala prosjek.
Igor Jurilj, Karlo Rafaneli, Boris Abramović i ovaj što trenutno tipka i ove godine predstavljaju najbolje domaće albume 2025. godine. Ove godine nadogradili smo sustav bodovanja kako bi situacija bila napeta kao u aparatu za kavu – nevjerojatno, ali istinito, situacija se nije promijenila – opet imamo 12 albuma među 10 najboljih, odnosno tri albuma dijele deseto mjesto top liste jer imaju isti broj bodova i isti broj nominacija.
Koliko god su godišnje liste albuma važne, ipak je važnija poruka koju želimo poslati krajem svake godine, a to je da hrvatska glazbena scena ima izvođača koji su itekako kreativni, glazbeno i autorski zanimljivi ili napeti. Lijepo je za vidjeti i neka nova imena, neke nove klince, bilo da su krenuli stvarati glazbu iz nekih skučenih garaža ili vlastite sobe. Nažalost, mnogi od ovih izvođača, za razliku od nekih svjetskih faca, teško da mogu živjeti isključivo od glazbe, a jedini način da im pomognemo u tome jest da slušamo i kupujemo njihovu glazbu, odlazimo na njihove koncerte i pogotovo se zaustavljamo kod merch štandova na tim istim koncertima. Jasno je da je teško u 21. stoljeću naglo promijeniti navike i uz streaming servisa kupovati i fizičke formate, ali barem podržavanjem svojeg najdražeg domaćeg izvođača i kupnjom CD-a, ploče, DVD-a ili Blu-raya već činite veliku stvar.
10. Baby Lasagna – DMNS & MOSQUITOES (Polydor / Universal Music Hrvatska) / Moraines – Future Histories (Los Angeles Agency) / Vesna Pisarović – Poravna (PDV)
‘Demons & Mosquitoes’ je emotivni skener generacije koja se ne boji nazvati svoje demone pravim imenom i od njih napraviti plesnu podlogu. Publiku već ima. Koncertno je već uspješno testiran. Na njemu se Lasagna ne dodvorava – od digitalnih nomada do klupskih rejvera, njegov zvuk je hibridni elektronički Frankenstein pop-kulture, sirov, raznolik, (samo)kritičan i zarazan. Ako je 2024. bila godina Lasagne, 2025. bi lako mogla biti godina u kojoj shvaćamo da je on više od eurosongovske senzacije – imamo DJ-a domaće scene na kojoj ćemo plesati kako on svira. – Igor Jurilj o Baby Lasagni
Moraines je jedan od onih bendova za koje bih volio da ih samo ja znam i da samo ja mogu biti na njihovim koncertima, zato što mora biti poseban osjećaj u praznom koncertnom prostoru čuti ovakvu glazbu ispunjenu distorzijom, jekom, psihodelijom, tenzijom i postapokaliptičnim zvukom. Za ova četiri jahača (post)apokalipse, koji su sada ušli u punoljetnost u smislu postojanja benda, iskreno se nadam da će jahati što dulje. Dugo smo čekali na ovaj album koji je bio i u rukama svjetskih stručnjaka masteringa i audio inženjeringa. Pa su nam servirali jedan komadić albuma u obliku singlice, pa su onda održali nekoliko koncerata, kao da nas cijelo vrijeme teaseaju i u nama izazivaju još veću želju da čujemo ono što slijedi. Naziv albuma je savršen – kao da su stigli iz budućnosti da ispišu neku drugu povijest. Njihova eksplozija zvuka je poput Velikog praska, dogodila se i onda ispisala neku novu povijest. – Nikola Knežević o Moraines
Rijetko se pop izvođač odvaži za toliko radikalne zahvate kakve provodi Vesna Pisarović u svojoj jazz fazi. ‘Poravna’, free jazz nadahnut specifičnom vrstom sevdalinki funkcionira istodobno kao etnološko istraživanje i kolektivni eksperiment. Melankolija svojstvena originalnom materijalu ovdje je provučena kroz dekonstruirani jezik slobodne improvizacije i svjesno ide protiv tradicionalističkih očekivanja, ali i bilo kakvih pop instinkta. Hrabar album. – Karlo Rafaneli o Vesni Pisarović
9. Svibanj – Svibanj, Vol. 1 (Mudri Brk)
Svibanj je zapravo session. Cilj projekta je kontinuirano okupljanje glazbenika otvorenih kolaboraciji i brzinskom stvaranju. Na prvom izdanju okupljena je svojevrsna supergrupa glazbenika s hrvatske alternativne scene, koji su u sedam dana stvorili sedam pjesama koje se žanrovski protežu od sanjive ambijentale i popa preko post-rocka do post punka i noise rocka. Zbog prethodnih glazbenih projekata uključenih album može podsjetiti na radove bendova poput ###, Žena, Punčki i drugih, no spontana energija i neprekidni slalom između improvizacije i potpuno formiranih pjesama daju projektu jedinstven, nepredvidljiv šarm. Jedva čekamo ‘Vol. 2’. – Karlo Rafaneli
8. BluVinil – Carstvo Mediterana (Los Angeles Agency)
Mateja Nakića nakon ovog albuma promatram kao neprispodobiva autora generacije do 30. godina. Lirsko živopisno kadriranje Dalmacije onome uhu odgojenom u drugom komadu zemlje jasno će oslikati topos poznat južnojadranskoj regiji. Dobili smo biografski nostalgični siže s vinjetama mladića koji u rancu života nosi priručnik za romantiku, kabanicu od Weltschmerza, džepno izdanje idealizma i čuturu cinizma o svom krajoliku u vožnji autoputom Via Zrelost. Motivski, tematski i atmosferski kompaktan projekt. – Igor Jurilj
7. Dunja Knebl & Roko Margeta – Fauna (Geenger Records)
Škrinja s blagom u kojoj se nalazi naša tradicijska glazba povremeno zaškripi svojim vratima i otkrije komadić naše povijesti. Dunja Knebl je jedna od onih koja u sebi nosi upravo takvu škrinju. Iako njezina karijera traje već desetljećima, kao da se u 21. stoljeću ponovno otkriva njezina intimna interpretacija naših tradicijskih pjesama. U slučaju albuma ‘Fauna’ Dunja je ta koja usamljeno sjedi i meditira uz zatvorene oči u nekoj šumi, a oko nje se kreće životinjski svijet i otkriva joj svoje priče. I kao da sve te životinje koje joj se javljaju simbolično predstavlja vrhunski multiinstrumentalist Roko Margeta. Atmosfera je melankolična, a teme pjesama ispunjene strahom, tamom, teškom sudbinom, no i nekim ljepšim temama poput ljubavi. Teško da ćete ovaj album poslušati samo jednom. – Nikola Knežević
6. Mayales – Boutique Pop, Vol 1. (Aquarius Records)
Crvčci cikade se pojavljuju iz hibernacija u rijetkim intervalima svakih 13-17 godina i onda sve pometu. Drveće poput hrasta i bukve ima najplodonosniji urod svake šeste godine u prosjeku. Takav je scenski fenomen u našoj glazbi Mayales: u prosjeku svakih šest godina izađu iz studija, ali onda kada to bude pometu i budu plodonosni. Međutim, ove 33 minute nisu mi dovoljne. Hoćemo još, Mayales! Peti album ‘Boutique Pop Vol. 1’ iziskuje prilazak kao nečemu što stoji između glazbe i dnevnika duše u težnji za smislom. I kao svaki dobar film ostavlja prostor za nastavak. Ne zato što mu treba nastavak sugeriran u naslovnom poretku istaknutom kroz ‘Vol. 1’ nego zato što ga život ionako piše. – Igor Jurilj
5. LHD – Summer Is Over (Dirty Old Label / Red Drum)
Ovo je album koji se sluša na gramofonu i zbog kojeg se više puta ustaje s fotelje kako bi se igla mogla vratiti na početak ploče. Njegova atmosfera vas lako obuzme i smjesti vas tamo gdje se zamislite. Ponekad imam osjećaj kao da se pjesme grade i grade sve do trenutka kada se dogodi eksplozija zvuka i kada shvatite da je ova glazba koju slušate najbolja droga koju možete zamisliti. Doslovno doživite neku vrstu astralne projekcije, kao da ste u potpunosti izolirani dok slušate album, bez opasnosti da će vas netko ili nešto omesti. LHD su besprijekorni u autorstvu i izvedbi – hvala im što su nas sa svojom glazbom stavili na zadnje sjedalo starog Chevyja i dopustili nam da sanjamo. – Nikola Knežević
4. Mimika Orchestra – Medzotermina (Menart)
Iako možda koju mrvicu slabiji od svojih prethodnika, album ‘Medzotermina’ svrstava Mimika Orchestra ponovno među najuspješnije projekte koje imamo. Nemoguće ih je držati daleko od vrha. I ovoga puta istražuju povijest naših krajeva, fokusirani su na staroslavenske i mediteranske narode i mitove koje potom osuvremenjuju kroz tekstove i izvedbu. U prijevodu, naša sadašnjost i budućnost nisu ništa ljepši od prošlosti i oduvijek se susrećemo s raznim podjelama u društvu. Ovo je možda i njihov najkompleksniji materijal u smislu orkestracija iza kojih stoji mastermind Mak Murtić, a ponovno su u fokusu impresivni ženski vokali od kojih moram izdvojiti po meni najposebniji glas nove generacije pjevačica na našim područjima, onaj Maje Rivić bez koje kao da ne bi dovoljno mogle biti dočarane emocija i atmosfera Mimikinih skladbi. Obavezno poslušati a capella pjesmu ‘Klapa za Zemlju’. Pomiješate tradiciju i suvremeni jazz – dobijete Mimiku. Veselim se novoj lekciji iz povijesti i budućnosti ovog genijalnog orkestra. – Nikola Knežević
3. Roj Osa meets Rob Mazurek – Beton kino (Kopaton Records)
Roj Osa i Rob Mazurek nam donose zvukove i sazvučja koji kao da se probijaju kroz beton na površinu, jazz koji nije čisti jazz ali ima njegove elemente, improvizaciju koja nije čista improvizacija nego ima u sebi strukturnu kontrolu – čujemo i moć tišine, ali i moć buke. Roj Osa istražuje mnoge kutove gdje se glazba krije i dopiru do mjesta gdje rijetko tko ide, pogotovo ovdje na našim prostorima. Renomirani čikaški trubač, multimedijalni umjetnik i vrlo simpatični Rob Mazurek (naše gore list, majka mu je iz Orebića) sve je to obojao svojom trubom i raznim zvonima, semplerima i vlastitim glasom. – Boris Abramović
2. ManGroove – Komad neba (Aquarius Records)
Album me baš lijepo iznenadio jer nije ono što sam očekivao, zapravo je čista suprostnost od onoga što sam očekivao, a to je u ovom slučaju dobra stvar. Očekivao sam neki prirodan slijed nakon albuma ‘Srce’ iz 2018. godine, dakle nekakav moderni jazzy pop upotpunjen elektronikom i Tonijevim bravurama na raznim synthevima i sličnim uređajima, a dobio sam prekrasnu melodijsku i harmonijsku sliku koju su dodatno raznježili ili emotivno obogatili gostujući glazbenici. I mislio sam da je za njih samo nebo granica, ali oni su već svjetlosnim godinama iznad neba da je samo neka daleka galaksija njihova granica. A onda kad čujemo neke druge projekte, pri tome mislim prije svega na Tonija Starešinića i njegove projekte, čini mi se kao da su otkrili i neke nove galaksije. – Nikola Knežević
1. ABOP – Masters of Afters (Los Angeles Agency)
Nisu ABOP samo kraljevi after partyja, oni su i pogonsko gorivo za ljudski organizam, energični, eklektični, nevjerojatno plesni te vjerojatno s acid i detroit technom u venama i s psihodelijom na površini kože pokušavaju preoteti naš um i tijelo, poput Borga. I uspjeli su! Organski glazbeni instrumenti u kombinaciji s elektronikom uvijek su seksi, a ABOP uživo još više podižu letvicu. Nepogrešiv album koji ima svoj ‘The End’ kao što ga i Doorsi imaju na nastupnom albumu. Stavite ih pod favorite na društvenim mrežama kako bi što prije saznali za prvi sljedeći nastup jer ‘masters of afters’ se ne smiju propustiti. Ovaj album se može svrstati među najbolje domaće električne albume ikada. Ako mislite da pretjerujem, odite na taj prvi nastup, vjerujte – ostat ćete u nevjerici što ste upravo čuli i vidjeli kao i ja prije jedno 10 godina na nikad prežaljenom Ferragosto JAM-u – Nikola Knežević
——
Pogledajte kako izgledaju pojedinačne liste najboljih albuma u 2025. godini:
Igor Jurilj
1. BluVinil – Carstvo Mediterana (Los Angeles Agency)
2. Baby Lasagna – DMNS & MOSQUITOES (Polydor / Universal Music Hrvatska)
3. Mahkey – Palo Santo (Croatia Records)
4. Valerija Nikolovska – Green Heart (Intek Music)
5. Jelusick – Apolitical Ecstasy (Aquarius Records / Escape Music)
6. Mayales – Boutique Pop, Vol. 1 (Aquarius Records)
7. Maali – Maali (Intek Music)
8. ABOP – Masters of Afters (Los Angeles Agency)
9. Smrdljivi Martini – Rhaphigaster Nebuloza (Mudri Brk)
10. Mimika Orchestra – Medzotermina (Menart)
Nikola Knežević
1. LHD – Summer is Over (Dirty Old Label / Red Drum)
2. Moraines – Future Histories (Los Angeles Agency)
3. ABOP – Masters of Afters (Los Angeles Agency)
4. Dunja Knebl & Roko Margeta – Fauna (Geenger Records)
5. ManGroove – Komad neba (Aquarius Records)
6. Mimika Orchestra – Medzotermina (Menart)
7. Smrdljivi Martini – Rhaphigaster Nebuloza (Mudri Brk)
8. Elephant Hump – Telekomander (Dallas Records)
9. Rens Argoa – Moon Wire (Intek Music)
10. Mayales – Boutique Pop, Vol. 1 (Aquarius Records)
Karlo Rafaneli
1. Roj Osa meets Rob Mazurek – Beton kino (Kopaton Records)
2. Vesna Pisarović – Poravna (PDV)
3. Peach Pit – 2018-2023 (Geenger Records / Interstellar Records / Kekere Aquarium / Guranje s litice)
4. Tidal Pull – Sve isto kao svaki put do sad ( Mudri Brk)
5. Dunja Knbel & Roko Margeta – Fauna (Geenger Records)
6. Svibanj – Svibanj, Vol.1 (Mudri Brk)
7. Greyscenario – 3 (Spona)
8. ManGroove – Komad neba (Aquarius Records)
8. Parnepar – Je li to sve? (samoobjavljen)
9. ABOP – Masters of Afters (Los Angeles Agency)
10. LHD – Summer is Over (Dirty OLd Label / Red Drum)
Boris Abramović
1. ManGroove – Komad neba (Aquarius Records)
2. Mimika Orchestra – Medzotermina (Menart)
3. ABOP – Masters of Afters (Los Angeles Agency)
4. Mayales – Boutique Pop, Vol. 1 (Aquarius Records)
5. Roj Osa meets Rob Mazurek – Beton kino (Kopaton Records)
6. Izgubljeni vikend – Je li ovo stvarno to?! (Dallas Records)
7. Svibanj – Svibanj, Vol.1 (Mudri Brk)
8. LHD – Summer is Over (Dirty OLd Label / Red Drum)
9. Gradske Bitange – Grad (samoobjavljen)
10. Smrdljivi Martini – Rhaphigaster Nebuloza (Mudri Brk)
