Novi dugoočekivani album Marka Šelića Marčela, “Nojeva varka” (Lampshade Media, 2021.) jako je teško promatrati kroz filter konvencionalne glazbene kritike.
Sve što mu se može eventualno može zamjeriti, poput dugog trajanja, pretjerane teatralnosti i sličnog, manje je bitno od osnovne autorske namjere koja je rijetko kad na bilo kakvom, ne samo hip hop ostvarenju s ovih prostora, ovako kristalno čisto jasna. “Nojeva varka” izbjegave tematske, vokalne i aranžmanske trendove žanra te time jasno daje do znanja da Šelić sa svojih četrdeset godina pred vratima nema namjeru podilaziti nekakvoj vječno maglovitoj pretpostavci masovnog ukusa.
Singlovi poput eksplozivne “JBG” daju odličan dojam cjelokupnog albuma, ali ga je i dalje najuputnije slušati kao cjelinu. Šelićeva književna karijera se na ovom album također jasno osjeti pa je čak i nostalgična veselica “Flešbek!” strukturirana kao vrlo čvrst storytelling. Ovo je hip hop album koliko je i slam poezija, roman u stihovima ili možda čak šansona s beatovima.
Sad dolazimo i do drugog razloga zašto mi je ovakav album teško promatrati kroz optiku rezerviranu za pop formu. Kroz niz vinjeta Marčelo ovdje izlaže perspektivu ili, bolje rečeno, njen nedostatak za sve one koji su poput njega dovoljno stari da pamte posljednje dane Jugoslavije, a dovoljno mladi da vide njeno rastakanje u stvarnom vremenu dječjim očima. Netko bi iz napisanog mogao pomisliti da se radi o jugonostalgičnom ostvarenju, no upravo suprotno, radi se o svemu što je došlo poslije, kronici mladosti koja je polako prešla u sredovječnost u za rijetke povoljnim posttranzicijskim okolnostima. Ta gorčina prelijeva se iz pjesme u pjesmu, reflektirajući niz fenomena, od devedesetih u “Ostrvo mržnje” do početka pandemije, čije su društvene posljedice oslikane u dramatičnoj “Zidovi”. Sve navedeno koncentrirano je u fenomenalnoj “Dvadeset” u kojoj se kroz prizmu godišnjice mature ogledaju vrlo različite, ali često i tragične sudbine. “Nojeva varka” nije laka za slušanje, na momente i previše podsjeća na stvari koje nas okružuju, no to je sasvim jasno i bio cilj.