IZVJEŠĆE/FOTO: Hans Zimmer u Ljubljani – emotivno i energično interstelarno putovanje u vječnost
11. travnja 2022.
Nikola Knežević (2588 Članci)
Podijeli

IZVJEŠĆE/FOTO: Hans Zimmer u Ljubljani – emotivno i energično interstelarno putovanje u vječnost

Kad Oscarovac, odnosno da se odmah ispravim, kad jedan od najvećih filmskih skladatelja svih vremena najavi novi pohod na velike svjetske pozornice onda pravi ljubitelji filma i filmske glazbe otvore širom oči ne bi li vidjeli na popisu gradova i onaj blizu sebi i otišli na ovaj koncertni spektal.

Ljubljana je bila dovoljno blizu za solidno stanje u džepu nakon putovanja i za emocijama u potpunosti ispunjeno srce. Ne samo emocijama, nego i nevjerojatnim djelima kojima ovaj njemački skladatelj i multiinstrumentalist obogaćuje naše živote već više od 4 desetljeća. Krenuo je s noir filmovima, a onda je dobio poziv za odlazak u Hollywood i sve od tada je za njega krenulo prema zvijezdama, ali je sve do danas ostao ponizan o čemu dovoljno govori niz zadovoljnih suradnika i glazbenika koji ga prate, kao i životne, egzistencijalne i poruke ljubavi koje odašilje preko pozornice i izvan nje. Tijekom cijelog koncerta obilazio je svoje kolege, zagrlio ih i izgovorio neke od najljepših riječi o njima, ali i anegdote na koje se publika glasno nasmijala i popratila pljeskom. Nije bila rijetkost čuti i velike ovacije na koncertu u Ljubljani, a svaka njegova poruka dočekana je s oduševljenjem. “Nemojte nikada tražiti dopuštenje, ali uvijek molite za oprost” / “Zabavite se u životu, budite sretni, budite ludi – živite život na razigrani način”, samo su neke od poruka koje je izrekao i osvojio srca publike koja se uputila u Sloveniju iz cijele regije. Sjetim se odmah i njegovog sjajnog savjeta kako uspjeti u životu, bilo kao skladatelj filmske glazbe ili u nekom drugom smislu – “ako postoje pravila, prekršite ih jer se samo tako može krenuti prema naprijed”. I doista, svih ovih godina Hans Zimmer je kršio pravila, izmišljao pravila, stvarao trendove, pomicao granice, stvarao u isto vrijeme i uvrnutu i prekrasnu glazbu, i emotivnu i energičnu, i svijetlu i tamnu, i životnu i besmrtnu. Ili da se izrazim na poseban način – odveo nas je svih ovih godina, pa i na koncertu u Ljubljani, na insterstelarno putovanje u vječnost.

Foto: Nikola Knežević

U više nego vrlo dobro popunjenoj Areni Stožice dočekala nas je raskošna produkcija s velikim videoekranom koji projicira trenutnu sliku publike preko koje se rasprostiru dvije boje, plava i žuta, a u znak podrške Ukrajini, državi u kojoj se vodi rat, ali i u spomen na već sada brojne žrtve tog besmislenog rata. Puno je žrtava i koronavirusa u svijetu, a ova virusna pošast radi problema i u koncertnoj industriji, zbog čega je i koncert Hansa Zimmera u Ljubljani bio prvotno odgođen. Hans je rekao da mu virus i dalje radi probleme pa zbog toga na ovom koncertu nismo mogli slušati Lisu Gerrard, sjajnu vokalnu solisticu, kao i odličnu violinisticu Rusandu Panfili. No, brzo su ih zamijenile kolege, a fala bogu, ima ih na desetke. Pozornica koja se protezala na cijelu širinu dvorane bila je dupkom puna glazbenika, vokalnih i instrumentalnih solista, nekih od najboljih na svijetu, a koje je Hans kao njihov dirigent i mastermind okupio na ovoj turneji. Drugačija je ovo turneja od prethodne, prije svega po sastavu glazbenika koji ga prate, ali i po set listi koja se razlikuje po tome što je ovoga puta odabrao nešto drugačije filmske teme. U fokusu često nisu bile glavne, nego sporedne teme, odnosno one koje možda nisu dobile priliku na prošloj turneji ili što bi Hans u šali rekao – jedna moja i jedna vaša pjesma.

Foto: Nikola Knežević

Nastup je otvorio skladbom “House Atreides” koja je dio soundtracka filma “Dina”, a koji mu je ove godine donio tek drugog Oscara. Da, Hans Zimmer je često bio nominiran za ovu filmsku nagradu, ali je rijetko i osvajao kipiće, no i dalje se smatra jednim od najboljih filmskih skladatelja. Kada već spominjem “Dinu” vrijedi istaknuti da na ovoj turneji Zimmera i društvo prati nevjerojatan i jedinstven vokal koji je i dio soundtracka filma, Loire Cotler. S “Dine” su otišli na “Početak” ili “Inception” i energičnu skladbu “Mombasa”, a potom i na medleye iz nekoliko popularnih filmova. Prvo smo čuli glazbu iz filma “Wonder Woman 1984”, zatim iz filma “Čovjek od čelika”, a potom i možda najemotivniji medley večeri, onaj iz filma “Gladijator”. Pametno osmišljena set lista bila je toliko zanimljiva da se cijelo vrijeme nije osjetila niti jedna praznina, a savršeni balans između emocije i energičnosti držao je publiku u neizvjesnosti do samog kraja trosatnog programa. Prvi dio koncerta Hans Zimmer i orkestar završavaju izvedbom glazbe iz filma “Pirati s Kariba”.

Foto: Nikola Knežević

Nakon stanke od 25 minuta orkestar se vraća na pozornicu, nastavlja glazbeno putovanje s animiranim filmom “Rango”, a potom stiže i Hans na temu iz “Sherlocka Holmesa”, simpatično predaje slovensku zastavicu Aleksandri Šuklar koju je više puta spomenuo i proglašava ju princezom. Naime, Aleksandra je Slovenka i upravo je njoj prvoj na koncertu Hans predao mikrofon kako bi na tečnom slovenskom pozdravila svoju publiku. Ujedno je riječ o jednoj od najboljih svjetskih perkusionistica nove generacije koja svoju energiju i talent nevjerojatnom brzinom širi pozornicom i koncertnim prostorom. Set lista se okreće nešto mračnijim temama pa imamo prilike poslušati glazbu iz filmova kao što su “Posljednji samuraj”, “X-Men:Dark Phoenix”, a nisu izostali ni najatraktivniji komadi poput medleya iz filma “Vitez tame”, “Dunkirk” i “Interstellar”. Zapravo, sve su to filmovi u kojima je ostvario suradnju s ponajboljim redateljem današnjice, Christopherom Nolanom, odnosno s njim je kroz glazbu i film ispričao priču o vremenu, prolaznosti vremena, kao i prolaznosti i samoj svrsi života gledanog kroz vrijeme. Za razliku od prošle turneje nismo imali prilike čuti glavnu temu “Insterstellara”, ali smo zato poslušali najemotivniji dio soundtracka, od melodije “Dust” preko mračne “Detach” i atraktivne “Coward” do emotivne “Stay”. I kao što sam ranije rekao, taman kad odlučite pustiti suzu i kad se rastopite na divne melodijske linije njegovih sountrackova, Hans vas iznenadi nekom pozitivnom temom kao što je “Kralj lavova”. Pozornica iz mraka prerasta u pravo malo šarenilo boja. Stiže još jedan gost, Lebo M, južnoafrički producent, skladatelj i pjevač koji je surađivao na tom istom soundtracku. Zanimljivo, dio benda je i njegova kćer Refi Sings koja je svojim izvrsnim vokalom također obilježila ovu večer. Medley iz “Kralja lavova” (podsjetimo, ovo je soundtrack koji mu je donio prvog Oscara) obilježio je kraj službenog dijela koncerta, no, naravno da publika nije dala Hansu i orkestru da napuste Arenu Stožice. Vraćaju se u stilu, poput Agenta 007, izvode medley iz filma “James Bond”, a potom Hans sjeda na stolicu uz rub pozornice, priča s publikom i govori kako su se puno pripremali i marljivo radili za ovu turneju, ali i da zaista svi daju maksimum od sebe. Pita publiku može li izvesti još samo jednu pjesmu, a nakon što je dobio potvrdni odgovor odlazi do svojih instrumenata i kaže kako je ta pjesma možda i napisana za njegovu ljubav. Nismo otkrili koja je ljubav u pitanju. Možda vrijeme, a možda i stvarna osoba. Naime, za kraj slušamo skladbu “Time” iz filma “Početak” što označava jedan od najemotivnijih trenutaka koncerta.

Hans Zimmer prosto oduševljava, kako svojoj pojavom, tako i toplim rječima koje često upućuje publici, ali i umijećem sviranja više instrumenata. Raznovrsne električne i bas gitare, klavijature i ostala čuda s crno-bijelim tipkama, ali je zapravo nevjerojatna činjenica da na svoje koncerte donosi i dio analogne opreme pa ga u nekoliko navrata možemo vidjeti kako barata raznim sekvencerima i drugim “ne znam kako se zovu” uređajima, čime prije svega potvrđuje svoj izniman talent, ali i pokazuje koliko mu je stalo do toga da vjerno izvede originalan soundtrack i prikaže barem dio instrumenata i zvukova na kojima su bazirani ti soundtrackovi.

Foto: Nikola Knežević

Biti Hans Zimmer nije lako, osim što je vjerojatno najzaposleniji i u isto vrijeme najplaćeniji skladatelj u Hollywoodu, ujedno treba moći baratati ovim orkestrom sastavljenim od tko zna koliko članova, vjerujem nekih četrdesetak. U isto vrijeme vjerno izvesti originalni soundtrack također nije lako, a kamoli to činiti tri sata s malom stankom. Hans je više puta pokazao svoj talent koji je gradio u studiju, a sada pokazuje i svoj talent na pozornici do te mjere da ga možemo zvati komotno i filmskom pop zvijezdom. Mnogima je za gledanje filma bilo važno tko stoji iza glumačke i redateljske ekipe, a Hans Zimmer je jedan od onih legendarnih skladatelja zbog kojih se film s velikom pozornosti i sluša. Ljubljanski koncert bio je bez pardona u top 10 koncerata koje sam ikada gledao i slušao, a samo je pitanje vremena kada ćemo se ponovno susresti s ovim njemačkim velikanom. Ako ste ga sada propustili, nemojte dva puta učiniti istu pogrešku. Vjerujte, nećete požaliti!

Treba li spomenuti produkciju i zvuk? Samo jednom riječju – besprijekorno!

Foto: Nikola Knežević